خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در مسکو خبر داد

مذاکرات جدی با شرکت های نفتی روسیه

سفیر ایران در مسکو گفت: مذاکرات جدی با شرکت‌های نفتی روسیه در جریان است تا پس از لغو تحریم‌ها به صورت جدی وارد کار شوند.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی در گفت‌و‌گوی زنده با روسیه ۲۴ ضمن بررسی روند برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران به بررسی روابط تهران-مسکو پرداخت که مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

مجری: لغوتحریم‌ها باعث ورود ایران به بازار انرژی شده است ولی این مشارکت باعث لغو رقابت نمی‌شود. روسیه از این موضوع ا ستقبال کرده است و باتوجه به اظهارات رئیس جمهور ایران که وضعیت فعلی اقتصاد ایران را به شخص آزاد شده از زندان که غل و زنجیر از دستان وی برداشتند، تشبیه کرده، آیا ایران می‌تواند بازار شایسته‌ای کسب کند؟

سنایی: تحریم‌ها کشور را در برابر بسیاری از محدودیت‌ها قرارداد و این مربوط است به شرکای ایران، و این به این معنی است که این تنش‌ها باید از بین برود. وقتی تحریم‌های ایران که بعد از انقلاب اسلامی و بعد در مورد برنامه هسته‌ای توسعه پیداکرد، ایران تلاس نمود بر استقلال و منابع داخلی‌اش متمرکز کند. رئیس جمهور هم گفت که منابع ایران از حالت انجماد خارج می‌شود. منبع اصلی ایران منبع ملی است. ما ششمین برنامه توسعه داریم که به پارلمان ارائه گردید و این هم بر مبنای برنامه اقتصادی کشور بوده است. لغو تحریم موفقیت بزرگ است ولی با تمرکز بر نیروهای داخلی خود.

مجری: چشم انداز این امکانات داخلی کجاست و اینکه شما در چه زمینه‌هایی و در کجا بصورت مستقل کار خواهید کرد؟

سنایی: فرصتی که لغو تحریم‌ها داده، این است که تنش فنی از بین می‌رود. تصور در روسیه این است که این تحریم‌ها خیلی شدید بود. فروش نفت – سیستم سوئیفت – بیمه – کشتی‌ها – ترانزیت همه تحریم بودند ولی الان راحت‌تر می‌شود با کشور‌ها ارتباط برقرار کرد تا آن‌ها سرمایه گذاری بیشتری در کشور انجام دهند. در داخل کشور نیز زمینه‌هایی که در رابطه با فناوری مختلف ایجاد گردید، ادامه دارد. ولی اگر شما در‌ها را باز می‌کنید برای خارجی‌ها باید اقتصاد داخلی را نیز حفظ کنید. ایران در سال ۲۰۱۴ به مقام ۷ نانو فناوری رسید. ایران باید از تجارت استفاده کند و آن فرصت‌های قبل را ترکیب کند و همزمان با آن وارد بازار جهانی شود. مهم‌ترین فاکتور این است که تنش‌های فنی با شرکای خارجی از بین می‌رود.

مجری: جایگاه روسیه در ایران شرایط چیست؟ آیا یک شریک است یا سرمایه گذار؟

سنایی: روسیه برای ایران بعنوان یک کشور دوست – شریک و همسایه است. همکاری دو کشور ابعاد مختلف دارد. مثلا در صحنه بین ا لملل و در منطقه. روابط دو جانبه نیز درحال توسعه است. من رویکرد محتاطانه‌ای دارم که بگویم روابط دو کشور راهبردی است ولی حالت راهبردی دارد وتردیدی نیست که در مورد برخی از مسائل بین المللی و مبارزه با تروریسم دیدگاه مشترک داریم و مشترک عمل می‌کنیم.

در مورد روابط دو جانبه نیز دو طرف درک خوبی داشته و مدیریت دو کشور در سطح بالایی همکاری و تعامل را کنترل می‌کنند و بسیاری از مشکلات حل شده است خصوصا بعد از سفر چناب پوتین که بسیار جدی و سازنده بود. همچنین سفر معاون اول نخست وزیر آقای شوالوف و چندین وزیر سازنده بود. روابط در تمام جوانب درحال توسعه است. دیروز وزیر کشاورزی روسیه در تهران بود. الان تمام زمینه‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی محیا شده است. دیروز ایران مجوز صادرات محصولات لبنی را گرفت و روس‌ها مجوز صادرات گوشت گاو. سال ۲۰۱۵ سازنده‌ترین و مولد‌ترین سال‌ها در روابط دو کشور بود. مدیریت دو کشور روابط را کنترل می‌کنند و عزم جدی دارند که مشکلات را بردارند و اسنادی را امضا کنند.

مجری: شرکت‌های روسی که کار نکرده‌اند و تصوری ندارند چه چیزی را باید بدانند؟

سنایی: یک انتقادی هست و آن اینکه ما همواره مذاکرات طولانی انجام می‌دهیم واجرای توافقات پیش نمی‌رود. ما باید یک دیدگاه واقعی داشته باشیم. من کاملا اطمینان می‌دهم که لغو تحریم به نفع روابط دو کشور است. الان ۴۰ پروژه داریم که ۳۵ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که تامین منابع مشکل بود. یکی از مسائل حاد انتقال پول بود که الان این موضوع با لغو تحریم‌ها حل شد. خیلی از شرکت‌های روسی در ایران دفتر بازکردند ولی به دلیل تحریم‌ها منتظر بودند. الان که تحریم‌ها لغو شده آن‌ها باید سرعت عمل به خرج دهند چون الان بازار ایران رقابت پذیر شده است. مدیران کشورهم موافق این امر هستند و این امر اولویت سیاست خارجی هم می‌باشد.

شرکت‌های روس با پیشنهاد‌های مشخص شرکت کنند. ما خط اعتباری از طرف روسیه بازکردیم و این‌ها نیاز به رایزنی و حمایت دارد که ما حمایت می‌کنیم. در مورد انرژی هم ما آماده حمایت هستیم.

در دسامبر نمایشگاه صنایع روسیه در تهران بود که ۸۰ شرکت در آن شرکت کردند. شرکت‌ها وارد حل مشکلات شوند و کارشان را انجام دهند و پروژه‌ها را اجرایی کنند تا اینکه سال ۲۰۱۶ سال اجرای آن ۴۰ پروژه که دو سال بر روی آن کار کردیم شود.

مجری: سطح مشارکت دولتی در اقتصاد ایران چگونه است زیرا ما تجربه زیادی نداریم و اینکه این مشارکت در چه زمینه‌هایی است و بطور کلی مدل تجاری شما چگونه است؟

سنایی: یک سری پروژه هست که روس‌ها در ایران تجریه دارند و دارای مزیت هستند نظیر برنامه اتمی ایران که اولین بلوک را ساختند و قرارشد برای نوبت دوم و سوم که مذاکرات از سال ۲۰۱۴ برگزار می‌شود، تسریع صورت گیرد. همچننین چهار نیروگاه حرارتی هم وجود دارد که وزارت انرژی بر روی آن دارد کار می‌کند. در مورد راه آهن نیز که تجربه آن است و رابطه با صادرات ریل‌ها نیز توافقاتی صورت گرفته است که یک ماه دیگر به ایران ارسال می‌گردد. دراین زمینه نه تنها روس‌ها بلکه ایران هم شرکت‌های روسی را ترجیح می‌دهند.

در حال حاضر مذاکرات جدی با شرکت‌های نفتی از جمله لوک اویل – روس نفت در جریان است که پس از لغو تحریم‌ها بصورت جدی وارد کار شوند و ایران از این مشارکت استقبال می‌کند.

مجری: شرکت‌های متوسط هم می‌توانند وارد میدان شوند و حتی شرکت‌هایی که در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند؟

سنایی: من از آن می‌ترسم که ایران هراسی که از طرف رسانه‌های غربی اعمال شد، تبدیل به یک کلیشه شود و باعث شود که دو مردم با یکدیگر سخت کار کنند و این درحالی است که یک ایرانی و یا یک روسی وقتی از کشور ایران و یا برعکس از کشور شما دیدن می‌کنند، ابراز شگفتی و تعحب می‌کنند و این حاکی از آن است که اطلاعات ما از یکدیگر کم است لذا ما همه را دعوت می‌کنیم برای سفر به ایران. ما تولیدات خوبی در مورد دارو‌ها داریم و برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از ایران دارو وارد کنند ولی از آن بی‌اطلاع هستند.

مجری: بازار انرژی نفت و گاز را چطور تقسیم می‌کنیم و چه کار کنیم؟

سنایی: حضور ایران در بازار نفت تاثیر منفی بر قیمت نفت ندارد قیمت پایین آمد ولی قیمت به حال اول برگشت. ۱۰۲ میلیون بشکه روزانه نفت تولید می‌شود که ایران ۵۰۰ میلیون بشکه اضافه می‌کند این تاثیر جدی بر بازار نخواهند گذاشت. در زمینه نفت هم روسیه و هم ایران صادر کننده گاز و نفت هستند و می‌توانند شریک یکدیگر بوده و با هم کار کنند. ما در خصوص همکاری نفت و گار با یکدیگر تجربه داریم و می‌توانیم با همدیگر همکاری کنیم. تبلیغات رقابت بزرگ بوجود خواهد آورد لذا ما می‌توانیم در پروژه‌های منطقه‌ای کار کنیم.

مجری: قیمت پایین نفت سودمند نیست. چه قیمتی را برای استخراج نفت در نظر می‌گیرید؟ این قیمت‌های فعلی قابل قبول نیست؟

سنایی: باتوجه به هزینه‌های استخراج، امیدوارم حضور ایران تحرک جدیدی هم در اوپک و هم با روسیه و هم با سایر کشورهای منطقه ایجاد کند.

ایران الان می‌تواند مشارکت کند ولی دراین خصوص تصمیمات مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای مورد نیاز است. اقتصاد منطقه تحت تاثیر اختلاف نظرات سیاسی در مذاکرات داخل اوپک است. ایران مایل است تولید کاهش یابد.

مجری: اجرای خط لوله گاز ایران به اروپا از سوی شرکت ملی گاز ایران چیست؟ آیا اول نباید با کشور اسلامی جنگید و بعد لوله کشی کرد؟

ایران بعنوان صادر کننده نفت و گاز بازارهایی را مشخص می‌کند و پر مسلم آنکه باید زمینه آن نیز فراهم شود. مسئولینی که اینجا آمدند گفتند که نیاز به فرلعن شدن زمینه کار است و این یکی از ابعادی است که روسیه و ایران می‌توانند همکاری کنند.

من برخلاف کسانی که فکر می‌کنند ایران رقیب روسیه است معتقدم که با روسیه می‌شود در زمینه ترانزیت کار کرد و پتانسیل آن هم وجود دارد.

 

کد خبر : ۳۴۰۴۱۷