خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

خویشتن‌داری تهران مقابل ریاض، برای کاهش تنش در منطقه است

یک دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: و تنها بازیگری که عربستان را به تداوم سیاست‌های کنونی تشویق می‌کند رژیم صهیونیستی است زیرا اسرائیل می‌خواهد که در منطقه بحران و درگیری وجود داشته باشد و از این بحران و درگیری سود می‌برد.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به ناکامی عربستان در ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران گفت: ناکامی‌های عربستان یکی پس از دیگری حاصل می‌شود. ریاض با سیاست‌های اشتباهی که در چهار، پنج سال اخیر دنبال کرده است‏، درصدد است مشکلات و ناکامی‌های خود در عرصه داخلی و بین‌المللی را توجیه کند و به همین خاطر با ایجاد درگیری علیه تهران می‌خواهد برتری خویش را حفظ و اثبات کند.

وی ادامه داد: علی‌رغم پول‌های فراوانی که عربستان در تمام این سال‌ها هزینه کرده، تلاش‌هایش مورد پذیرش قرار نگرفته است و این به آن خاطر است که جامعه بین‌المللی مشاهده می‌کند افرادی که تحت آموزه‌های سعودی قرار گرفته‌اند، دست به اقدامات سبوعانه و تروریستی می‌زنند و این موجب شده عربستان وجه بین‌المللی خود را از دست بدهد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با یادآوری اعدام شیخ نمر اظهار داشت: این اقدام آنچنان شنیع و غیر قابل توجیه است که بسیاری از کشورهای غربی هم که روابط حسنه‌ای با عربستان دارند و متحد استراتژیک عربستان نیز محسوب می‌شوند، کشتار دسته‌جمعی و اعدام شیخ نمر را محکوم می‌کنند.

ساداتیان با بیان اینکه اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با ایران به بهانه حمله به سفارتخانه این کشور در کشور توجیه نامناسبی است، تصریح کرد: البته هیچ کس نمی‌تواند این اقدام ناپسند را توجیه کند و حتی ساعاتی پس از این عمل هم شاهد بودیم که دولت جمهوری اسلامی ایران به شدت حمله به سفارتخانه عربستان در تهران را محکوم کرد و خواستار برخورد با متجاوزان شد و قوه قضائیه نیز از برخورد و رسیدگی به پرونده این افراد خبر داده است و دیپلمات‌های سعودی نیز پس از آن حمله خطری متوجه آنها نبود.

وی با اشاره به عدم همراهی کامل کشورهای عربی با عربستان خاطرنشان کرد: پس از قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران مشاهده کردیم که عربستان فشار بسیاری را متوجه کشورهای اسلامی کرد تا از این طریق اجماعی علیه ایران بسازد، اما مشاهده می‌کنیم که کشورهای منطقه پاسخ‌های متفاوت به این فشار می‌دهند و بسیاری از آنها فقط به صدور یک بیانیه در محکومیت این اقدام بسنده کردند.

این دیپلمات اسبق کشورمان افزود: اینگونه نیست که ما همه کشورهای عربی را تابع عربستان بدانیم و باید بدانیم جایگاه ایران موجب شده آنها در نوع برخورد با ایران محافظه‌کار باشند.

ساداتیان با بیان اینکه علت تندی واکنش عربستان این بود که با ایجاد یک جوّ تند و خصمانه بتواند ناکامی‌ها و مشکلات داخلی‌اش را تحت پوشش حمله به سفارتخانه‌اش قرار دهد، ابراز داشت: عربستان آنقدر وجهه‌ منفی و ضد حقوق بشری هم دارد که متحدی مانند آمریکا هم با او زاویه پیدا کرده است و تنها کسی که عربستان را به تداوم سیاست‌های کنونی تشویق می‌کند رژیم صهیونیستی است، زیرا اسرائیل می‌خواهد در منطقه بحران و درگیری وجود داشته باشد و از این بحران و درگیری سود می‌برد.

وی پاسخ ایران در برابر اقدامات خصمانه عربستان را در عرصه بین‌المللی مثبت دانست و بیان کرد: آنچه که در روزهای گذشته از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفته اقداماتی دیپلماتیک و براساس عرف بین‌الملل بوده است. ما از اقدامات ایران این استنباط را می‌کنیم که تهران نمی‌خواهد تنش‌ها در منطقه افزایش یابد و به همین خاطر خویشتنداری می‌کند.

این دیپلمات اسبق کشورمان در پاسخ به این سوال که اقدامات خصمانه عربستان نسبت به ایران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ عنوان کرد: این مسئله بستگی به منطق و عقلانیت ریاض دارد. متاسفانه در سال‌های گذشته و به خصوص یک سال و نیم اخیر عقلانیت و منطق در رفتارهای عربستان مشاهده نمی‌شود. آنها در یمن، سوریه، عراق و حتی لبنان به بن‌بست رسیده‌اند اما باز به اقدامات کور خود ادامه می‌دهند ولی هیچ موفقیتی را هم کسب نمی‌کنند.

کد خبر : ۳۳۷۴۹۶