خبرگزاری کار ایران

ظریف:

عربستان برخلاف مسیر تعامل حرکت کرده است/ایران به دنبال تنش در منطقه نیست

وزیر امور خارجه سیاست جمهوری اسلامی را تعامل با همسایگان دانست و گفت: در طول 2.5 سال گذشته با این که برای ایجاد تفاهم و برادری تلاش کردیم اما متاسفانه عربستان بر خلاف این مسیر حرکت کرد.

  به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق که به ایران سفر کرده است، این مطلب را بیان کرد.

وزیر امور خارجه با محکوم کردن اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعی عربستانی افزود: اقدام علیه این شخصیت مصلح عالم قابل توجیه نیست همچنان که در دنیا هم این اقدام با نفرت و با محکومیت روبرو شده است.

ظریف ادامه داد: متاسفانه در طول 2 سال و نیم گذشته در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تفاهم، همکاری و برادری در این منطقه که با خطر ارهاب، تروریزم و افراط مواجه است و این خطر بیش از همه متوجه کشورهایی است که در گذشته و در حال حاضر به این بلیه دامن می زنند و از این خطر حمایت می کنند؛ همسایگان ما در عربستان سعودی برخلاف این جهت حرکت کردند.

وی اقدامات دولت سعودی در مذاکرات هسته ای همگام با رژیم صهیونیستی، اقداماتی که علیه مردم و پایین آوردن قیمت نفت انجام داد را نمونه های رفتار این همسایه جنوبی ایران دانست و یادآور شد: همواره جمهوری اسلامی ایران با سعه صدر با این حرکت ها مواجه شد چون که ما اعتقاد داشتیم و داریم که تنش آفرینی و ایجاد تشنج در این منطقه اقدامی از سر قدرت نیست بلکه اقدامی از روی ضعف است و باید با این اقدامات با بزرگواری و بزرگ منشی برخورد شود و به همین طریق اقدام کردیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه این حرکت و تلاش ما توسط همسایگان ما در عربستان سعودی به صورت مناسب پاسخ داده نشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که روند تشنج و تنش آفرینی باید متوقف شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش در این منطقه نیست.

ظریف یادآور شد: من برای جناب آقای دکتر جعفری سابقه تلاش هایی که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای کار دولت تدبیر و امید برای حفظ وحدت جهان اسلام کرده و معتقد است در مقابله با دشمنان قسم خورده جهان اسلام که رژیم صهیونیستی و افراط گرایان تندرویی هستند که نام اسلام و مسلمانی را جهت اهداف پلید خودشان مورد سوءاستفاده قرار داده اند و باعث خجالت جهان اسلام در این حوزه شده اند، توضیح دادم.

وی افزود: ما معتقدیم که در برابر این خطر جمعی اقدام مشترک در جهان اسلام صورت بگیرد و همواره تلاش کردیم که در این زمینه جمهوری اسلامی با سعه صدر برخورد کند و این برخورد را ادامه خواهیم داد.

** اتفاقاتی که در تهران و مشهد افتاد قابل قبول نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به حادثه تعرض به سفارت و کنسولگری عربستان اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی که شنبه شب در تهران و مشهد افتاد به هیچ وجه قابل قبول نیست. تمامی مقام های جمهوری اسلامی این اقدامات را به شدت محکوم کردند.

ظریف تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران خودش را هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی موظف می داند از مهمانی که به عنوان دیپلمات کشورهای خارجی در ایران حضور دارند، حفاظت و حراست کند.

وی ادامه داد: بعد از واقعه تاسف باری که شنبه شب اتفاق افتاد که حتما جمهوری اسلامی ایران با تمام افرادی که در این حوزه کوتاهی و یا قانون شکنی کردند برخورد جدی خواهد کرد، تمام اقدامات لازم برای حمایت از مقرهای دیپلماتیک و از جمله کارمندان سفارت سعودی در ایران و کنسولگری سعودی در مشهد نیز انجام شد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: اما باعث تاسف است که دولت سعودی با همان سیاست ایجاد تنش کار را ادامه داد، ما به همه توصیه می کنیم که تنش و آتش افروزی عاقبت خوبی برای کسی نخواهد داشت.

ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال آرامش است، سیاست ما سیاست همکاری و همراهی با همه همسایگان است، همواره خواهان آرامش و همکاری با همسایگان خود بودیم، برای جهان عرب به عنوان جز مهمی از جهان اسلام احترام ویژه قائل هستیم و مایلیم ارتباطات مثبت و سازنده ای را که با جهان عرب داشتیم، ادامه دهیم.

وی گفت: امروز همه ما نیاز داریم در برابر خطر افراط، تروریسم، فرقه گرایی و ترویج طایفه گری متحد باشیم و همه را دعوت می کنم به این که اقداماتی را ادامه ندهند که به این خطرات بیش از پیش دامن بزند. این اقدامات برای همه خطرناک است و یقینا دامنگیر کسانی که به این آتش دامن زده اند، خواهد شد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: از آقای دکتر جعفری برای ابتکار و تلاشی که در جهت ایجاد همکاری و همفکری در این منطقه مبادرت کردند، قدردانی می کنم و برای وی آرزوی موفقیت دارم.

ظریف گفت: امیدوارم همه در این منطقه با فهم و درک مشترک، خطر مشترک را درک کنند و با این خطر به شکل مشترک برخورد کنیم، از تنش افزایی، تنش آفرینی و تشنج گرایی که متاسفانه در سالهای گذشته روش برخی در این منطقه بوده خودداری کنند و تا دیر نشده این روش را خاتمه دهند.

کد خبر : ۳۳۵۹۷۷