خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم شیرازی:

تعرض و تخریب برخی اماکن بهانه به دست سعودی‌ها داد

‌آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: قطع روابط دیپلماتیک از سوی برخی دولت‌های ضعیف و ناتوان که هیچ نقش و جایگاهی در جهان ندارند، موضوعی نیست که برخی به خاطر آن نگران شده‌اند.

به گزارش ایلنا، این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، افزود: برخی وقتی می‌شنوند عربستان قطع رابطه کرده و چند کشور جیره خوار به دنبال آنها اقدامی انجام داده‌اند، هول می‌شوند و خیال می‌کنند آسمان به زمین آمده است. هیچ مهم نیست، برخی رابطه‌ها گاهی برای انسان عیب است و قطع آن رفع عیب به حساب می‌آید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: این که چند مزدور پول بگیرند و به دنبال سعودی‌ها حرکات ناموزونی انجام دهند، چندان اهمیتی ندارد. آن هم کشورهایی که هیچ نقشی در دنیا ندارند و دولت‌هایی ناتوان و ضعیف محسوب می‌شوند. اینها چیزی نیست که در روحیه ملت ما تاثیر بگذارد.

وی گفت: روزی می‌رسد که همین‌ها با التماس بر می‌گردند و تقاضای ارتباط و برقراری روابط دیپلماتیک می‌کنند، دنیا در پی اعدام عالم شجاع و بیگناه این‌ها را محکوم کرد. گفتند کاری کنیم که این اثر برچیده شود و آمدند این بازی را راه انداختند. تعرض و تخریب برخی اماکنشان نیز بهانه به دستشان داد که البته همه مسئولان این حرکت را نادرست خواندند و از پیگیری این مساله خبر دادند.

وی بیان کرد: امروز پرده‌ها کنار رفته و باطن سعودی‌ها هویدا شده است، یکی از مطبوعات غربی نوشته بود عربستان سعودی نفت، خرما و تروریسم صادر می‌کند، برای غربی‌ها نیز این مساله به وضوح ثابت شده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «زادگاه و کانون تروریستها عربستان سعودی است» گفت: اندیشه‌های تکفیری همچنان در مدارس این کشور تدریس می‌شود، علما باید ریشه‌های این اندیشه را با استدلال و منطق بزنند، تا افراد فریب آنها را نخورند. ما به سهم خودمان اقداماتی انجام داده‌ایم و در آینده نیز فعالیت‌هایی انجام خواهیم داد.

این مرجع تقلید یادآور شد: ریشه تمام مشکلاتی که در منطقه داریم به وهابیت تفکیری بر می‌گردد. اینها تا این اعتقادات را رها نکنند و به صفوف امت اسلام برنگردند مشکل پا برجا خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: البته دشمن نیز به این مسائل دامن می‌زند، آنها با ترفند جنگ مذهبی و شیعه و سنی می‌خواهند اهداف و نقشه‌های شوم خود را عملی کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حفظ سنت‌های اصیل حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: ما یک تفاوتی با نظام‌های آموزشی دنیا داریم، ان‌شاءالله انگیزه ما برای درس خواندن الهی است، نباید اجازه داد این انگیزه‌های الهی در حوزه کمرنگ شود.

وی اضافه کرد: بسیار دردناک است که در ابتدای سال در یک درس به عنوان مثال 70 نفر شرکت می‌کنند اما در پایان سال به نصف و یا کمتر می‌رسد، این مساله به هیچ وجه درست نبوده و با رسالت طلبگی سازگار نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مطالعه قبل از درس، حضور مستمر در درس، مطالعه بعد از درس و مباحثه از امتیازات منحصر به فرد نظام آموزشی حوزه‌های علمیه است، نگذارید این امتیازان در حوزه کمرنگ شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: بزرگان حوزه با همین نظام آموزشی که حتی امتحان هم در آن وجود نداشت به قله‌های رفیع رسیده‌اند. حوزه با همین نظام آموزشی شیخ طوسی‌ها، علامه‌ها و شیخ انصاری‌ها پرورش داد و این محقق نمی‌شود مگر این که همان انگیزه و احساس مسئولیت الهی وجود داشته باشد.

کد خبر : ۳۳۵۹۱۹