خبرگزاری کار ایران

در نشست‌مطبوعاتی مشترک؛

جهانگیری: ایران ثبات افغانستان را ثبات خود می‌داند/تقدیر عبدالله از میزبانی ایران

معاون‌اول رئیس‌جمهوری در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با رئیس‌اجرایی دولت‌افغانستان گفت: ایران و افغانستان می‌توانند با گسترش همکاری‌های خود گام‌های مهمی در مقابله با تروریسم بردارند.

به گزارش ایلنا، در جریان سفر رئیس اجرایی دولت افغانستان به ایران، یک سند همکاری در زمینه ورزش و یک سند همکاری در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی در حضور اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس هیات‌اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از سوی مسئولین دو کشور امضا شد.

جهانگیری پس از مراسم امضای اسناد در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با رئیس‌اجرایی دولت‌افغانستان، مذاکرات صورت گرفته میان دو هیات را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: در این مذاکرات درخصوص روابط دو جانبه و توسعه همکاری‌ها گفت وگو شد.

معاون‌اول رئیس‌جمهور افغانستان را کشوری پراهمیت برای جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و افزود: افغانستان کشوری دوست، برادر و مسلمان برای ایران است و دو کشور از اشتراکات فراوان زبانی، تاریخی و دینی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری میان دو کشور 2.5 میلیارد دلار در سال است، خاطرنشان کرد: درخصوص موضوعات مربوط به همکاری‌های دو جانبه و توسعه تبادلات تجاری مذاکرات خوبی میان دو هیات انجام شد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلات جهان اسلام تصریح کرد: گروه‌های تروریستی به مشکل بزرگی برای منطقه تبدیل شده‌اند و ایران و افغانستان می‌توانند با گسترش همکاری‌های خود گام‌های مهمی در مقابله با تروریسم بردارند.

معاون‌اول رئیس‌جمهوری افزود: دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی خود نیازمند تکمیل زیرساخت‌های لازم هستند و بندر چابهار فرصت‌خوبی برای افغانستان است تا بتواند از این طریق زمینه‌های توسعه ترانزیت و سطح همکاری‌های اقتصادی خود با ایران را افزایش دهد.

جهانگیری راه‌آهن خواف- هرات را یکی از پروژه‌های مشترک میان دو کشور برشمرد و با تاکید بر لزوم تکمیل این پروژه گفت: این مسیر می‌تواند امکان حمل و نقل ریلی میان دو کشور را فراهم کند.

وی با اشاره به روابط فرهنگی میان ایران و افغانستان به موضوع تحصیل دانش‌آموزان افغانستان در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر تصمیم گرفته شد علاوه بر دانش‌آموزان افغانی در حال تحصیل در ایران، برای 50 هزار نفر از دانش‌آموزان افغانی دیگر که در ایران سکونت دارند نیز امکان تحصیل فراهم شود.

جهانگیری همچنین بر اهمیت امنیت افغانستان تاکید کرد و با بیان اینکه ایران نسبت به امنیت افغانستان حساسیت دارد، گفت: ایران ثبات افغانستان را ثبات خود می‌داند و معتقد هستیم رشد اقتصادی و شکوفایی در افغانستان می‌تواند به تامین امنیت این کشور کمک کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیز همکاری دارند، بر لزوم گسترش همکاری‌ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: لازم است جدیت بیشتری در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم داشته باشیم.

رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی میان دو کشور گفت: ایران و افغانستان از روابط صمیمانه و خوبی برخوردار هستند که می‌تواند به عنوان الگویی در سطح منطقه مطرح باشد.

عبدالله عبدالله از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از افغانستان در مقاطع مختلف قدردانی کرد و افزود: ایران چه در زمان مبارزات مردم و چه در زمان تاسیس جمهوری اسلامی افغانستان، حمایت‌های خوبی داشته است.

وی همچنین با بیان اینکه ایران سهم و نقش موثری در بازسازی افغانستان داشته، میزبانی خوب ایران از مهاجرین افغانی و امکان تحصیل اتباع افغانستان در ایران را مورد تقدیر قرار داد.

عبدالله عبدالله سفر خود به تهران را فرصتی برای توسعه همکاری‌های فی‌مابین دانست و گفت: در این سفر درخصوص زمینه‌های مشترک همکاری و توسعه روابط اقتصادی مذاکرات خوبی انجام شد و راه‌های گسترش تجارت و توسعه ترانزیت میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: افغانستان اهمیت فراوانی برای روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قائل است و کابل آمادگی دارد در عرصه‌های مختلف از جمله استفاده از فرصت‌های مشترک، مقابله با تهدید تروریسم و مبارزه با مواد مخدر همکاری‌های خود را با تهران افزایش دهد.

کد خبر : ۳۳۵۸۲۹