خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

مشکوکیم دست‌هایی در موضوع اعدام شیخ نمر با تحریک احساسات مردم٬ حاشیه‌سازی کرده باشد

سخنگوی دولت گفت: ما مشکوک هستیم که نکند دست‌هایی برای تحت‌الشعاع قرار دادن اصل موضوع احساسات برخی را تحریک کرده باشد.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.

اقدامات نسنجیده عربستان بی‌ارتباط با سنگ‌اندازی در راه برجام نیست

وی در خصوص اقدام دولت عربستان برای اعدام شیخ نمر و قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفت: برخی کشور‌ها در کنار اسرائیل از هیچ کاری فروگذار نکرده‌اند که اول برجام به نتیجه نرسد و دوم اجرای آن مخدوش شو؛ به‌گونه‌ای که خیلی‌ها همین اقدامات نسنجیده و محکوم شده عربستان را بی‌ارتباط با این مسئله نمی‌دانند. ما معتقدیم برجام یک سند محکم است و جمهوری اسلامی قصد دارد با رعایت حقوق طرفین آن را اجرایی کند.

عیدی کارمندان هنوز مشخص نیست

سخنگوی دولت در مورد عیدی کارمندان گفت: در این مورد باید مصوبه هیات وزیران را داشته باشیم که هنوز مشخص نیست.

نوبخت همچنین گفت: هفته آینده لایحه برنامه و بودجه همزمان تقدیم مجلس خواهد شد.

توضیح در مورد وام ۲۵ میلیون تومانی

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وام ۲۵ میلیون تومانی می‌پرسید٬ گفت: من این موضوع را تازه می‌شنوم با توجه به اهداف مشخص شده اعطای تسهیلات در حال انجام است اما این ‌ها شامل کارت‌هایی با حداکثر ۱۰ میلیون تومان است.

حضور در جلسه‌‌ها متفاوت از این است که دولت وجه سیاسی خاصی را در انتخابات دنبال کند

سخنگوی دولت در مورد حضور برخی مسئولان دولتی در برنامه‌های انتخاباتی گفت: دولت وظیفه‌ای جز اجرای انتخابات ندارد. اینکه مسئولان دولتی در جلسه‌ای شرکت کنند٬ متفاوت از این است که دولت بخواهد در انتخابات وجه سیاسی خاصی را دنبال کند. وظیفه دولت این است که به کار اجرای انتخابات که وزارت کشور آن را انجام خواهد داد متمرکز شود و این به هیچ عنوان مداخله دولت در انتخابات تلقی نمی‌شود.

اقدامات عربستان برای خنثی کردن شکست‌هایش است

وی با محکوم کردن اقدام غیرانسانی و داعش‌گونه عربستان در به شهادت رساندن شیخ نمر گفت: دولت عربستان بعد از شکست سیاست‌های خود در عراق و سوریه چنین واکنشی را نشان می‌دهد. عربستان در گذشته نیز در کنار ستمگر عراق صدام قرا رداشت و الان هم در مقابل مردمی که در حال جنگ با داعش هستند. عربستان در سیاست‌های خود به شکست رسیده است برای همین از این دست اقدامات برای خنثی کردن شکست‌های خود انجام می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ضمن تقدیس واکنش آزادی‌خواهان جهان در اعتراض به اعدام شیخ نمر٬ اما این مسئله کاملا مشکوک است که عده‌ای بیایند نسبت به ساختمان سفارت عربستان تعرض کنند. این مسئله از نظر شرعی هم قابل توجیه نیست.

نوبخت تصریح کرد: اگر کسی از حوزه حق خارج شد٬ ما نباید خارج شویم چنین اقدامی در شأن ملت ایران نیست و باید تحقیق کرد و دید چه دست‌هایی پشت صحنه این ماجرا است که عده‌ای این اتفاق را می‌آفرینند تا اقدام ناشایست دولت عربستان را تحت‌الشعاع قرار دهند٬ البته قوه‌قضاییه در حال بررسی است که چه کسی عامدانه یا غیرعامدانه چنین اقداماتی را انجام داده و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای برگزاری حج تمتع در زمان مناسب تصمیم می‌گیریم و تا زمانی که امنیت زائران ما فراهم نشود٬ عمره انجام نمی‌شود.

عربستان با دولت بزرگ جیبوتی هم شکست می‌خورد

نوبخت در ارتباط با قطع رابطه دیپلماتیک با عربستان گفت: در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب قدرت‌های بزرگی قطع رابطه با ایران را تجربه کرده‌اند عربستان هم با سیاست‌های ناپخته خود برخی کار‌ها را می‌کند٬ اما قطعا خودش متضرر خواهد شد هر چند که دولت بزرگ جیبوتی هم در کنار آن باشد!

سیاست‌ خارجی ایران بسیار سنجیده‌ است

وی در مورد نگرانی آمریکا از حفاظت ایران از اماکن دیپلماتیک گفت: هر کشوری می‌تواند نسبت به یک رخداداد موضع‌گیری کند٬ آنچه در داخل لازم است صورت بگیرد این است که ما سیاست‌ خارجی سنجیده‌ای داریم و اتاق فکری پشت همه مواضع سیاست‌خارجی ما است٬ به گونه‌ای که برجام با همه کارشکنی‌ها به نتیجه رسید این محصول تصادف نیست بلکه محصول فکر و انسجام است.

مشکوکیم که دست‌هایی برای تحت‌الشعاع قرار دادن اصل موضوع٬ احساسات برخی را تحریک کرده باشد

نوبخت تاکید کرد: لازم است قوای امنیتی و انتظامی ما دقت بیشتری داشته باشند تا عده‌ای که معلوم نیست مقاصدشان برای کدام دولت است از احساسات برخی سوء‌استفاده نکنند٬ اهداف ما با روش‌های غیرمدنی تامین نمی‌شود ما مشکوک هستیم که نکند دستگاهی برای تحت‌الشعاع قرار دادن اصل موضوع احساسات برخی را تحریک کرده باشد.

وی با اشاره به موضوع برجام گفت: برجام لحظه به لحظه به زمان اجرا نزدیک‌تر می‌شود و نیاز به هماهنگی بیشتری بین وزرای خارجه طرفین است و لازم است تبادل نظر برای تسریع در اجرای برجام صورت گیرد که این اتفاق گاهی در قالب جلسات دو جانبه انجام می‌شود.

عربستان سهمی از توسعه روابط ما ندارد که نگران قطع رابطه آنها باشیم

سخنگوی دولت با اشاره به قطع رابطه دیپلماتیک ایران و عربستان گفت: ما کشور بزرگی هستیم و در شرایطی هستیم که با استقبال انبوه دیگر کشور‌ها برای توسعه روابط مواجهیم٬ عربستان چه سهمی از توسعه روابط ما دارد که بخواهیم نگران قطع روابط دیپلماتیک خود با آن‌ها باشیم. قطعا قطع رابطه عربستان و کشورهای ریزه‌خوار آن تاثیری بر ما نخواهد داشت اما باید دقت کنیم که آن‌ها نتوانند فضایی را القا کنند که طبق آن قطع روابط با ایران برای عدم امنیت جمهوری اسلامی است.

تشکیک در صحت رد صلاحیت‌ها از الان پیشداورانه است

وی در مورد مسائل مربوط به ردصلاحیت‌ها گفت: هنوز چیزی مشخص نیست از الان تشکیک در صحت ردصلاحیت‌ها پیش‌داورانه است. دولت جزء اجرای قانون در انتخابات کار خاصی را انجام نمی‌دهد و هیات‌های اجرایی نیز در چارچوب اختیارات خود عمل می‌کند.

زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری در مورد حج در اختیار داریم

نوبخت در مورد وضعیت حج تمتع با توجه به قطع روابط ایران و عربستان گفت: زمان مناسبی در اختیار داریم که بتوانیم دراین مورد تصمیم‌گیری کنیم.

توضیح در مورد عدم پخش مصاحبه ظریف در شب یلدا

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که پس از عدم پخش مصاحبه ظریف در شب یلدا شورای اطلاع‌رسانی دولت نامه‌ای به رئیس سازمان صداو سیما داده که طبق آن همه درخواست‌های مصاحبه باید از یک نهاد مشخص صورت گیرد که نوبخت پاسخ داد: چنین چیزی از سوی شورای اطلاع‌رسانی اعلام نشده است٬ حتی شنیده شده که آنها چنین درخواستی را داشتند و گفته‌اند دعوت‌کنندگان متناسب با جایگاه مدعو باشند.

پرداخت یارانه امسال

رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه در مورد پرداخت یارانه امسال گفت: شاید مقدار دریافتی ما در فروش نفت حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان باشد و آنچه برای یارانه داده می‌شود در حد ۴۱ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان است.

کسری بودجه نداریم که بخواهیم از جایی قرض کنیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کسری بودجه گفت: بهتر است واژه عدم تحقق بودجه را به کار ببریم. ما در شرایط حاضر با عدم تحقق درآمد‌ها مواجه هستیم. میزان منابع ما با آنچه در بودجه پیش‌بینی شده تفاوت دارد. سازمان مدیریت در نظر دارد که مصارف در حد درآمد‌ها باشد٬ پس کسری بودجه نداریم که بخواهیم از جایی قرض کنیم.

بحث میان ایران و عربستان فراتر از شکاف فرقه‌ای است

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت ایران نگران بروز اختلاف‌های فرقه‌ای پس از قطع روابط دیپلماتیک با عربستان نیست گفت: در این مورد باید بگویم که فقط شیعیان متعرض به اقدام عربستان نبوده‌اند٬ بلکه اهل سنت و همه آزادی‌خواهان جهان نسبت به این مسئله اعتراض کردند٬ حتی سوئیس هم سفیر عربستان را احضار کرد. این موضوع فرا‌تر از بحث‌های داخلی میان ما و عربستان است که بخواهد به شکاف فرقه‌ای تبدیل شود؛ اگر چه برخی تلاش کردند این اقدام را انجام دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه خواهان بسط روابط با همسایگان است٬ اما این قاعده استثناء هم دارد. اقدامات ناسنجیده عربستان نشان می‌دهد که این کشور درایتی پشت مواضع سیاسی خود ندارد. جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری که بتواند نشان دهد قابلیت بسط روابط را دارد با نگاه مثبت رابطه برقرار می‌کند.

مبنای برنامه ششم٬ اقتصاد مقاومتی است

وی درپاسخ به این سوال که آیا برنامه ششم و بودجه سال ۹۵ بر مبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است٬ گفت: ۲۴ بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ۸۱ بند از برنامه ششم را احصاء کرده‌ایم و آدرس هر کدام را داده‌ایم تا مشخص شود برنامه و بودجه بدون توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تهیه نشده است.

توضیح در مورد نرخ سود بانکی

نوبخت در مورد نرخ سود بانکی گفت: بانک مرکزی همواره بین دو روش مخیر است اول روش دستوری یا از سایر طرق مانند نرخ سود بین بانکی که بانک مرکزی در حال حاضر از روش دوم استفاده می‌کنند تا عملا پولی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد با سود کمتری باشد.

در نامه رئیس جمهور به وزیر کشور بحث صیانت از سفارت عربستان ابلاغ شده بود

وی در مورد ضعف وزارت کشور در صیانت از سفارت عربستان٬ گفت: در نامه رئیس جمهور که به وزیر کشور ابلاغ شد به این مسئله تصریح شده بود. قوه‌ قضاییه نیز تمامی کسانی را که به وظیفه خود عمل نکرده‌اند یا بدون اذن قانونی کاری انجام دادند٬ تحت تعقیب قرار می‌دهد. وزارت کشور به عنوان بخشی که مربوط به پلیس است وارد عمل می‌شود و گزارشی را تهیه و با خاطیان برخورد خواهد کرد. مسئولان باید مراقب باشند اجازه ندهند چنین اتفاقی بیفتد. پلیس باید حلقه امن را ایجاد کند و در مقابل کسانی که می‌خواهند سوژه را عوض کنند٬ بهانه به دست آنها ندهد بدون شک هر تخطی همراه با عقوبت خواهد بود.

نوبخت خاطر نشان کرد: دولت هم باید کانون اعتراض‌ها را پیش‌بینی کند شورای عالی امنیت ملی نیز تصمیم‌هایی را اتخاذ و ابلاغ کرده‌ است. باید بررسی شود چه کسانی و با چه اغراضی چنین کاری را انجام داده‌اند و آیا این کار ناشی از تحریک احساسات بوده یا خیر؟ قوه‌قضاییه به ریز پیگیری می‌کند و با همه مقصران برخورد خواهد کرد.

تلاش دولت برای ایجاد اشتغال

وی در مورد ایجاد اشتغال گفت: با سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف می‌توان انتظار داشت که با فرصت شغلی روبرو باشیم. وزارت کار هم با فرصت‌های داخلی و خارجی و با اعزام نیرو به خارج به این موضوع توجه دارد.

تا زمانی که شرایط برای زائران امن نشود نمی‌توان حج عمره را از سر گرفت

سخنگوی دولت در مورد وضعیت سفرهای عمره گفت: با توجه به اتفاقات گذشته تا زمانی که تکلیف مسائل قبلی روشن نشود اتفاقی هم نمی‌افتد زائران ما باید از تعرض سعودی‌ها در امان باشند اگر عربستان امروز به تعرض به ساختمان سفارتخانه‌اش واکنش نشان می‌دهد. خویشتنداری ما در ارتباط با حادثه منا قابل تقدیر است. تا زمانی که شرایط برای زائران ما امن نشود نمی‌توان حج عمره را از سر گرفت.

وزارت نفت قرارداد محرمانه‌ای ندارد

نوبخت در مورد قراردادهای وزارت نفت گفت: هیچ‌یک از این قرارداد‌ها مکتوم و محرمانه نیست. نمایندگان نیز به راحتی به آنها دسترسی دارند. وزارت نفت خودش از قرارداد‌ها رونمایی می‌کند٬ بنابراین قرارداد محرمانه‌ای از طرف وزارت نفت وجود ندارد.

آقای شمخانی در مورد ممنوع‌التصویری آقای خاتمی اطلاع‌رسانی می‌کند

وی در مورد موضوع ممنوع‌التصویری سید محمد خاتمی گفت: از آقای شمخانی می‌خواهم که در این مورد اطلا‌ع‌رسانی کند.

ورود خودروسازان شش کشور به ایران

سخنگوی دولت در خصوص ورود خودروسازان شش کشور به ایران گفت: از کشورهای مختلف از جمله ژاپن به این منظور به کشورمان آمده‌اند و اعلام آمادگی برای همکاری کرده‌اند؛ نه تنها برای واردات بلکه برای سرمایه‌گذاری مشترک. ما خودرو‌ها را برای بازارهای مختلف می‌خواهیم و نیاز داریم بازارهای بیشتری در کشورهای دیگر داشته‌باشیم.

عربستان برای به چشم آمدن دیگر کشورها را به خود اضافه می‌کند

نوبخت در مورد اقدام عربستان در تشکیل ائتلاف‌های بین‌المللی گفت: کشوری که فکر می‌کند کم است دیگران را به خود اضافه می‌کند تا به چشم بیاید. عربستان هم از همین سیاست تبعیت می‌کند. همه این ائتلاف‌ها با تمام طول و عرضشان نمی‌تواند برابر قدرت جمهوری اسلامی ایران که همه دنیا برای بسط روابط با آن صف کشیده‌اند٬ محدودیتی ایجاد کند.

وی افزود: همانطور که شاهد بودیم این منازعه‌ها در قیمت نفت تاثیر معکوس داشته و قیمت آن را افزایش داده است. خصومت عربستان بر این بود که با کاهش قیمت نفت٬ هم خودش و هم کشورهای اسلامی را متضرر کند. ما پایبند به اعتقادات مذهبی هستیم و معتقدیم این اقدامات فرجام خوشی ندارد.

در شرایط پس‌ازتحریم سقفی برای صادرات نفت وجود ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه در شرایط تحریم سقف نفت ما یک میلیون بشکه است٬ گفت: در شرایط پسا تحریم سقفی برای این مسئله وجود ندارد و می‌توان بیش از دو میلیون بشکه نفت تولید کرد.

مراقبت نسبت به موسسه‌های پولی و مالی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد موسسه‌های پولی و مالی مردم وقتی می‌بیینند تابلوی دستگاهی بالای یک موسسه است٬ اعتماد می‌کنند٬ برای همین باید نظارت کافی باشد. مردم نمی‌دانند پشت ویترین چه خبر است. مراقبت‌هایی شده و تصمیم‌هایی گرفته شده و دولت خود را موظف می‌داند نسبت به تامین امنیت سرمایه ‌مردم اقدام کند و هر کجا یک موسسه فاقد مجوز به خطا رفت٬ دولت بانک پشتیبان می‌گذارد تا حقوق مردم ضایع نشود.

دولت موافق خروج پتروشیمی از بازار بورس نیست

سخنگوی دولت در مورد اظهارات نمعت‌زاده در خصوص خروج پتروشیمی از بازار بورس گفت: نظر وزیر صنعت در مورد خروج پتروشیمی از بازار بورس نظر شخصی وی است و سازمان مدیریت موافق این مسئله نیست. در دولت هم هنوز چنین مسئله‌ای مطرح نشده است.

وضعیت استخدام‌ها در سال‌ جدید

وی در خصوص استخدام‌های جدید در سال آینده گفت: در لایحه پیشنهای سازمان مدیریت امکان استخدام دیده شده و حداقل ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر در وزارت بهداشت و ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش استخدام جدید می‌شوند که در آینده همه آن‌ها را به ریز بیان خواهم کرد طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حجم نیروی انسانی افزایش پیدا نکند.

برخی افراد در کشور نیروهای آتش به اختیار هستند

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا لایحه‌ای برای برخورد با خاطیان معترض به سفارت عربستان وجود دارد٬ گفت: نیاز به لایحه نیست. ما قواعد متقن برای برخورد با خاطیانی که منافع ملی ما را هدف قرار می‌دهند و غیر متمدنانه عمل می‌کنند٬ زیاد داریم. به هر حال برخی افراد در کشور نیروهای آتش به اختیار هستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که شنیده شده شماری از دستگیرشدگان مقابل سفارت عربستان از مخالفان دولت و وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی سعودی هستند٬ گفت: حتی می‌توان به این افراد وابستگان به اسرائیل را هم اضافه کرد. شکی نیست این موارد منافع ملی ما را مخدوش می‌کند و منافع نیروهای متخاصم با ما را تقویت می‌کند٬ این پرونده در حال بررسی است و به محض اتمام اطلاع‌رسانی می‌شود.

۵۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمدهای نفتی و ۶۴ هزار میلیارد تومان منابع درآمدهای مالیاتی

وی در خصوص مقایسه درآمدهای مالیاتی با درآمدهای نفتی گفت: حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمدهای نفتی ماست و حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان هم منابع ناشی از درآمدهای مالیاتی است که می‌تواند بیشتر هم بشود.

عده‌ای با پرتاب سنگ به سفارت عربستان فکر می‌کردند رمی جمرات می‌کنند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاق سفارت عربستان در جلب اعتماد همسایگان تاثیر منفی نمی‌گذارد٬ گفت: کسانی که خودسرانه سنگی را به دیوار زدند٬ فکر کردند رمی جمرات کرده‌اند. این اتفاق‌ها بی‌سابقه نیست و موجب نخواهد شد کشور‌ها در محاسبات خود نسبت به ایران تردید کنند. این اتفاق چیزی نیست که بخواهیم پس از آن به سر خودمان گل بگیریم و بگوییم سرمایه‌گذاری خارجی تمام شد. از عربستان که مشابه داعش سر می‌برد چنین اقداماتی بعید است٬ اما از شأن جمهوری اسلامی ایران که کشوری متمدن است٬ چنین کارهایی به دور است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا حادثه حمله به سفارت عربستان سرمایه‌گذاری در کشور ما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد٬ گفت: فکر نمی‌کنم در ۲۴ ساعت گذشته این قدر سوال و تردید در ذهن سرمایه‌گذاران ایجاد شده باشد.

کسی از نیروی انتظامی نخواسته مردم را بزند

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا، محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه سخنگوی ناجا روز گذشته اعلام کرد ما نباید برخورد سلبی داشته باشیم و نمی‌توان مردم را زد٬ با توجه به اینکه این مسئله باعث بروز مشکل‌های بین‌المللی شده٬ آیا با نیروی انتظامی در این زمینه صحبت خاصی شده و موضع دولت چیست٬ گفت: کسی از پلیس نخواسته که مردم را بزند. می‌توان از سازوکارهای مختلف برای صیانت از محدوده‌های مشخص شده استفاده کرد.

وی افزود: قوه‌ قضاییه در حال بررسی است که چه کسانی در این حادثه قصور کرده‌اند٬ یا اینکه با آگاهی یا به صورت ابزاری از آنها استفاده شده تا این اقدام غیرقانونی انجام شود. ما باید موضوع را به بررسی‌های قوه‌قضاییه واسپاری کنیم.

وزارت اطلاعات در حال پیگیری موضوع حمله به سفارت عربستان است

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق برای تضعیف دولت و تحت‌الشعاع قرار دادن موفقیت‌های آن در موضوع برجام بود٬ گفت: برخی همین تحلیل را دارند٬ البته ما اینقدر بدبینانه وارد عرصه نمی‌شویم٬ ضمن اینکه این مسئله قابل تامل است. اما ما به جای پیشداوری٬ با مستندات ریشه‌یابی و اقدام می‌کنیم٬ البته وزارت اطلاعات هم در حال پیگیری این مسئله است.

اگر شهردار تهران برنامه‌ای برای مقابله با آلودگی هوا دارد٬ ارائه کند

نوبخت در مورد اظهارات شهردار تهران در خصوص اعطای اختیار به قالیباف برای رفع آلودگی هوا گفت: دولت از این موضوع استقبال می‌کند. هر نهادی اگر طرحی برای بهبود وضعیت کشور دارد٬ اعلام می‌کنیم برنامه خود را ارائه دهد تا مطالعه کنیم. در مجموع آقای قالیباف می‌تواند متناسب با‌‌ همان مقدار اختیارات کار خود را آغاز کند. ما از کسانی که برای بهبود و ضعیت محیط‌زیست طرح‌هایی دارند استقبال می‌کنیم.

کد خبر : ۳۳۵۵۸۱