خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی:

موضوع آلودگی هوا نیازمند توجه و همکاری همه سازمان‌ها و نهاد‌ها است

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده تهران در مجلس در رابطه با موضوع آلودگی هوا بر همکاری نهادهای مختلف جهت رفع آن تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، حمید رسایی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر آیین نامه‌ای گفت: تذکر آیین نامه‌ای بنده در رابطه با ماده ۱۰۵ است که از صبح امروز فرصت بیان آن ایجاد نشده بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: براساس ماده ۱۰۵ آیین نامه داخلی مجلس گزارش نهایی کمیسیون اصل نود پس از ارائه به هیأت رئیسه در صورتی که مربوط به عموم باشد با رعایت نوبت باید در دستور کار قرار گیرد و در اولین جلسه علنی قرائت شود.

وی گفت: گزارش کمیسیون اصل نود در خصوص آلودگی هوا و آلایندگی بنزین‌های تولید داخل که سال گذشته در همین تاریخ نهایی شده بود و در تاریخ ۲۳/۱۰/۹۳ تقدیم هیأت رئیسه شده بود. کمیسیون بهداشت و کمیسیون کشاورزی نیز گزارشی را در این رابطه تهیه کرده بودند.

رسایی گفت: براساس دستوری که شما به عنوان رئیس مجلس مبنی بر لزوم تجمیع گزارش‌های تهیه شده صادر کرده بودید از سال گذشته این اقدام صورت نگرفته است. علی رغم ارائه گزارش چند ماه قبل معاونت نظارت مجدداً نامه‌ای را صادر کرده است که اسناد و مدارک ارائه شود. بنده برای پیگیری موضوع به دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مراجعه کردم.

وی در ادامه گفت: اگرچه در دفتر شما دستگاه تصفیه هوا وجود ندارد اما برخی از مسئولین برای دفا‌تر شخصی خود دستگاه تصفیه هوا تهیه کردند. براساس اسناد و مدارک موجود بنزین داخلی به هیچ عنوان آلاینده نبوده است. ظرف ۲ سال گذشته بنزین به کشور از خارج وارد شده است؛ پشت واردات بنزین متأسفانه رانت وجود دارد. میلیارد‌ها تومان رانت واردات از مسئله بنزین بهره برداری کرده است که نیازمند یک فکر جدی است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر رسایی گفت: مسئله آلودگی هوا موضوعی است که برخی از نمایندگان نیز با طرح هوای پاک که توسط آقای دهقان، دستگاه‌های مختلف برای مشارکت در آن جمع شدند.

وی در ادامه گفت: آلودگی هوای تهران و کلان شهرهای ایران دارای پارامترهای فراوانی است که باید بررسی شده و حل شوند. موضوع آلودگی هوا نیازمند همکاری و همیاری همه دستگاه‌های اجرایی کشور است. وارونگی هوا موجب بروز آلودگی هوا و مشکل برای کلان شهرهای ایران شده است و نیازمند پیگیری جدی است.

رئیس مجلس گفت: هیأت رئیسه پیگیر قانون هوای پاک می‌باشد و جلساتی با حضور شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و دولت برگزار خواهد شد تا برنامه ریزی بلند مدتی جهت رفع آلودگی هوا صورت گرفته.

کد خبر : ۳۳۳۷۰۹