خبرگزاری کار ایران

روحانی در کنفرانس وحدت اسلامی:

تحقق وحدت دنیای اسلام مستلزم ارتباط با جهان است

رییس جمهوری کشورمان تاکید کرد: مگر وحدت جهان اسلام جز با ارتباط با جهان میسر است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در بیست‌و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی سخن می‌گفت٬ ضمن تبریک هفته وحدت با بیان اینکه سال‌ها از وحدت سخن گفتیم٬ اظهار داشت: مگر وحدت جهان اسلام جز با ارتباط با جهان میسر است؟

رییس جمهوری ادامه داد: تنها با کلام برادری ایجاد نمی‌شود و پیغمبر اسلام در عربستان تنها با کلام برادری ایجاد نکردند.

وی عنوان کرد: تکفیر از خشونت و تحجر نشات می‌گیرد و از عدم اعتدال ناشی می‌شود. چرا جامعه ما، مدارس‌ ما و درس‌های ما بر مبنای توحید و معاد بنا نمی‌شود؟ مگر اسلام جزء لااله‌الاالله و محمدرسول‌الله به عنوان پایه‌ اصلی شهادتین چیز دیگری است.

وی افزود: اگر تفاوت‌ها وجود دارد و تعبیر‌ها یکی نیست و تفاوت قابل قبول است٬ چرا تنازع و رودروی هم ایستادن؟ چرا اهّم را فدای مهم می‌کنیم و چرا اصول اسلامی را که باید مایه وحدت باشد از یاد برده‌ایم؟ ما معیاری به نام کتاب خدا داریم که می‌تواند مبنای ایمان و عقیده ما باشد. در بسیاری از موارد در خصوص سیره پیامبر اتفاق‌نظر داریم.

رئیس جمهور گفت: امروز به جای اینکه هویت اسلامی برابر هویت کفر مطرح شود٬ هویت شیعه برابر سنی و حنفی برابر شافعی مطرح می‌شود. ما یک هویت داریم و آن هویت اسلامی ما است آنچه به نام هلال شیعه‌ای عده‌ای تبلیغ می‌کنند گفتمان بیمارگونه غلطی است. نه هلال شیعی داریم و نه هلال سنی٬ ما بدر اسلامی داریم.

روحانی با بیان اینکه همه مسلمانان در دنیایی هستیم که کنار هم باید متحد باشیم٬ گفت: از همه صاحب‌نظران و مسئولان فرهنگی کشورهای اسلامی سوال می‌کنیم که ویرانی سوریه به نفع کیست؟ اگر ما بناهای کشوری را تخریب کردیم و آثار تمدنی آن را از بین بردیم و نفت مردم سوریه را دزدیدم و به دیگران فروختیم و کشوری را که مقابل متجاوز اصلی سال‌ها ایستاده و مقاومت کرده تخریب کردیم٬ به نفع چه کسی است؟

وی ادامه داد: آیا تضعیف سوریه به نفع دنیای اسلام و همسایگان مسلمان است؟ آیا تخریب سوریه موجب بنای ترکیه، اردن، عربستان و قطر می‌شود؟ چه کسی جزء اسرائیل از ویرانی سوریه و جنگ در عراق خوشحال است متاسفانه ۸۴ درصد خشونت، ترور و آدم‌کشی در دنیای اسلام در آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا در حال رخ دادن است. مگر ما مسلمانان برابر خون مسلمانان مسئول نیستیم و نباید پاسخگو باشیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: آیا قابل قبول است که پول نفت مسلمانان را به آمریکا بدهیم و بمب و موشک بر سر مردم یمن بریزیم؟ آیا قابل قبول است موشک ضدزره بخریم و در دست داعش و النصره و گروه‌های تروریستی ضد اسلام بگذاریم. چه شده ما را که برابر این همه هشدار و خونریزی سکوت کرده‌ایم یا به نفع آن‌ها که عامل اصلی خونریزی‌اند کمک می‌کنیم.

رئیس جمهور یادآور شد: آیا برای دنیای اسلام شرم نیست که مسلمانان با فرزندان و زنان خود در زمستان در دریا و دریاچه به پناه کشورهای غیراسلامی بروند و آن‌ها پشت دروازه نگاه دارند آیا اگر پیامبر و اصحابش میان ما بودند این فاجعه بزرگ را تحمل می‌کردند ما باید کار را از خشونت فکری و گفتمانی آغاز کنیم و مقابل خشونت بایستیم و تصویری منفی اسلام را در فضای مجازی و حقیقی دنیای امروز بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه ظلم بزرگ تنها بر مسلمانان نیست٬ گفت: ظلم امروز بر مردم لیبی، سوریه، عراق و یمن بزرگ‌ترین ظلم بر چهره اسلام رحمانی است پیامبر و دین رحمت که در هر نمازش قرائت آن با نام خدای رحمان و رحیم است و پایان آن با سلام و دوستی و صلح تمام می‌شود٬ دین محبت و برادری است دینی است که پیامبر آن مکلف به عفو، مشورت و سخن گفتن با مردم است اسلام‌‌ همان حسن خلق است و بعثت نیز برای حسن خلق اعلام شده است. امروز برابر جهان این چنینی راهی نداریم جز آنکه دست به دست هم بدهیم و همه کشورهای اسلامی منطقه و خارج از آن را دعوت می‌کنیم حتی آن‌ها که امروز بر سر همسایگانشان بمب و موشک زدند را دعوت می‌کنیم تا دست برداریم و راه درست را برگزینیم.

روحانی گفت: ببینیم وضع مسلمانان چگونه است در یک‌سال چقدر از آمریکا بمب و موشک خریداری شده است اگر پول آن را بین فقرا تقسیم می‌کردیم دیگر شب گرسنه‌ای به بالین نمی‌رفت. اگر داعش امروز می‌تواند سربازگیری کند عامل آن فقر مادی و فرهنگی است یا این فقر را در جوامع خود از بین ببرید. سال‌ها از وحدت سخن گفتیم و مگر وحدت دنیای اسلام بدون اتصال اقتصادی دنیای اسلام امکان‌پذیر است.

وی افزود: مگر می‌شود اقتصاد ما٬ دانشگاه‌های ما٬ علم و دانش ما به دنیای غیراسلامی متصل باشد آنگاه از وحدت و اتحاد و برادری سخن بگوییم؟ مگر با کلام برداری ایجاد می‌شود؟ مگر پیامبر در مدینه فقط با کلام حکومت کرد ما باید با کلام و گفتمان خود و عالمان دینی وصاحبان منبر و تریبون و مدرسان حوزه و دانشگاه کاری کنیم که سدی برابر تروریسم ایجاد کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ترور و تروریسم با بمب از بین نمی‌رود٬ گفت: ما باید با تغییر گفتمان مسیر تروریسم را از بین ببریم. در همین ایران روزی حاکمانی به نام مغول مسلط شدند٬ عالمان را کشتند و مساجد را ویران کردند٬ اما وقتی فرهنگ گفتمانی ایران توسط عالِمان مسلط شد و عالمان در دربار مغولان جمع شدند همین مغول مروج احکام رحمت اسلامی و سازنده مساجد بزرگی شد.

وی با بیان اینکه ما باید فکر جوانان دنیای امرزو را تصرف کنیم٬ گفت: بزرگ‌ترین وظیفه ما تصحیح تصویر اسلام در افکار عمومی جهان است امام ما فرمودند برابر افکار عمومی دنیا قدرتی نمی‌تواند بایستد. اگر توانستیم افکار عمومی را به اسلام واقعی بکشانیم آن را ترویج کرده‌ایم٬ اما اگر در دنیای امروز افکار عمومی اسلام را از دیدگاه خشونت امروز منطقه ببیند چگونه می‌توان افکار عمومی را در مسیر درست قرار دهیم.

روحانی تاکید کرد: از روز اول گفته‌ایم راه ما جهان عاری از خشونت است و هر مشکلی در هر حدی که باشد پای میز مذاکره و گفتمان قابل حل است٬ ما توانستیم با مذاکره و منطق برابر قدرت‌های جهانی اختلاف و معضلی را که سال‌ها میان ما و آنها در حال تشدید بود مهار کنیم و توانستیم پای میز مذاکره پیچیده‌ترین مسائل سیاسی را به راه‌حلی بکشانیم که به نفع همه طرف‌ها باشد.

وی افزود: توانستیم به دنیا ثابت کنیم بعد از ۱۲ سال گفت‌وگو و تهمت و ترساندن همسایگان از ما می‌توان با مذاکره مسائل را حل کرد آن‌ها دوستان و دشمنان را از ما ترساندن و خصم ما را تحریک کردند بعد از ۱۲ سال معلوم شد جمهوری اسلامی ایران به کسی دروغ نمی‌گوید و بعد از ۱۲ سال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در ایران مرکز مخفی برای غنی‌سازی اورانیوم نیست و مواد هسته‌ای ایران در مسیر خود انحرافی پیدا نکرده است. امروز پرونده گذشته ایران کاملا بسته شده است و ما به آینده می‌نگریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پس می‌توان با منطق و استدلال دنیای امروز را به مسیر درست کشاند و مشکلات عظیم و پیچیده را با مذاکره حل و فصل کرد اگر می‌توانیم با مذاکره با شش قدرت برجام را خلق کنیم چرا نتوانیم از این مدل برای حل معضلات خود استفاده کرده و پای میز مذاکره بنشینیم. فکر نکنیم گروهک‌های تروریستی به نفع کسی یا کشوری خواهد بود. فکر نکنیم اگر با رهبری کشوری مخالف هستیم با بمب و موشک می‌توان رهبر آن کشور را عوض کرد. آینده کشور‌ها به دست ملت‌های آن رقم می‌خورد و هیچ کشور خارجی نمی‌تواند برای آینده ملتی تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: همه برابر قدرت‌ ملت‌ها سر ِ تواضع فرود بیاوریم مگر ممکن است در کشوری مرکز حکومت را تضعیف کنیم و مدعی مبارزه با تروریسم باشیم. اگر می‌خواهیم به ندای پیامبر اسلام پاسخ مثبت بدهیم٬ همه باید در حد خودمان عمل کنیم و همه باید فریاد وحدت، پایان خشونت، معرفی اسلام رحمانی و سیره پیامبر را سر بدهیم.

روحانی گفت: ما باید قبل از دیگران تجربه علمی خود را تقدیم یکدیگر کنیم و با یکدیگر روابط اقتصادی برقرار کنیم و به فکر فقرای دنیای اسلام باشیم و چهره واقعی دنیای اسلام را در عمل به جهان معرفی کنیم گرچه دشوار است اما شدنی است. هفته وحدت می‌تواند همه مذاهب و فرقه‌های اسلامی را تحت نام و لوای سیره پیامبر به یکدیگر نزدیک کند. ما تنها هفته وحدت نداریم همه روز‌ها و ماه‌های ما باید وحدت‌آفرین باشد با وحدت ما است که می‌توان امت واحده اسلامی ساخت.

کد خبر : ۳۳۳۳۱۷