خبرگزاری کار ایران

مناظره از سازندگی تا مهرورزی؛

مرعشی: روی دست وزرای هاشمی هنوز کسی نیامده/ فراهانی: وضع کشور در دوره احمدی‌نژاد بهتر از ده کشور آخر دنیا نبود

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه احمدی‌نژاد هر فصل یک وزیر را تغییر می‌داد،گفت: من به عنوان یک مدیر آبدارچی و دربان را هم نمی توانم به این راحتی تغییر دهم که آقای احمدی نژاد وزیر عوض می کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین مرعشی در مناظره مدیریت از سازندگی تا مهرورزی که با حضور مجید فراهانی و محمدرضا داوری در دانشگاه تهران برگزار شد، درباره شاخصه های مدیریت دوره هاشمی گفت: آقای هاشمی برخلاف سایر مدیران گوش شنوا داشتند و اجازه می دادند نظرات داده شود، تناقضات را پیدا می کردند . آقای غرضی در مورد آقای هاشمی گفتند که هم خوب گوش می دهد و هم خوب تصمیم می گیرد.

وی با بیان اینکه هاشمی تمام تجربه ها را بدون نگاه سیاسی استفاده می کرد، گفت: روی دست خیلی از وزرای آقای هاشمی کسی نیامده است، روی دست آقای نوربخش وزیر بهتری نیامده اند، روی دست آقای خاتمی وزیر ارشاد بهتری نیامده است. آقای هاشمی با هیچ فکری هر چقدر بلند پروازانه مقابله نمی کرد. مشکل ما تغییر سیاست های کلان بود، چند سال اول هیچ دغدغه ای از نظر ارتباط با رهبری نبود.رهبری گفتند من از خواب شب ها به خاطر مشکلات کشور بیدار می شدم و چون آقای هاشمی مسئول هستند آرام می گرفتم.اما بعد از مجلس چهارم سیاست ها تغییر کرد و رشد اقتصادی پائین آمد. آقای هاشمی انتقال قدرت را خوب مدیریت کرد.

مجید فراهانی نیز در این برنامه با بیان اینکه فرق من با آقای داوری و مرعشی این است که مسئولیتی در دولت سازندگی و مهرورزی نداشتم، گفت: رییس دولت اصلاحات با چالش های متعددی روبرو بودند. در سال ۷۶ روابط خارجی با بحران جدی روبرو بود. کشور در آستانه جنگ قرار داشت. آمریکا آماده جنگ بود.انتخاب دولت اصلاحات  نشان داد در چارچوب جمهوری اسلامی اصلاحات امکان پذیره است و ما شاهد  ثبات در عرصه سیاست خارجی بودیم. ما شاهد رشد مطبوعات و ریشه کن شدن خودسرهای نهاد های امنیتی بودیم. و رشد اقتصادی را نیز مشاهده کردیم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان ادامه داد: سالها طول می کشد که سیاست های اقتصادی جواب دهد، روند و فرایند وجود دارد.اما ۳ نقطه می توانیم نگاه کنیم. انتهای ۸ سال هر دولت می توانیم نتیجه عملکرد دولت ها را ببینیم. رشد سال اقتصادی در سال ۷۵ شش و یک دهم، در سال ۸۳، شش و چهار و سال پایانی دوره آقای احمدی نژاد صفر بود.نرخ تورم، سال آخر دولت آقای هاشمی ۲۳،خاتمی ۱۵ و دولت احمدی نژاد 31 درصد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: نرخ بیکاری دولت ها در همه دولت ها دو رقمی بوده.در سال ۶۹ قیمت نفت ۲۰ دلار، سال اول خاتمی ۱۱ دلار، سال اول دولت احمدی نژاد ۶۰ دلار. از سوی دیگر۶۰ درصد درآمد نفت سه دولت را آقای احمدی نژاد داشته است. آقای خاتمی از بین وزرای اقتصادی تنها آقای مظاهری را تغییر داد اما آقای احمدی نژاد هر ۳ ماه متوسط در دوره اول وزرا را تغییر می داد.من به عنوان یک مدیر آبدارچی و دربان را هم نمی توانم به این راحتی تغییر دهم که آقای احمدی نژاد وزیر عوض می کرد.

به گزارش ایلنا، در ادامه این نشست عبدالرضا داوری نیز گفت: از سال ۶۰ که نظام به ثبات رسید، تا امروز دو دولت در جمهوری اسلامی فعالیت داشته، دو رویکرد حاکم بوده، جهت گیری در دوران هاشمی که در سال های شصت هم حاکم بود و در دولت ششم و هفتم و یازدهم حاکم بود و نگاه و بینش آقای هاشمی بود و رویکرد دوره احمدی نژاد.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا یادآور شد: در دهه شصت نخست وزیر بیشتر از اینکه با رئیس جمهور هماهنگ کند روزانه با آقای هاشمی هماهنگ می کرد.در دولت اصلاحات نیز مدیران تیم آقای هاشمی بودند.دولت جنگ، هاشمی، خاتمی و یازدهم همه در یک محور هستند. همه براساس نگاه آقای هاشمی بودند.

وی با تاکید براینکه آمار ها باید کامل گفته شود و نباید تنها سال آخر دولت احمدی نژاد که  تحت تحریم بود را ملاک قرار داد، اظهار کرد: باید قبل از عملکرد جهت گیری را بررسی کرد و دید به دنبال منافع کدام طبقه بودند. اگر فقط نگاه آماری و تکنوکراتیک داشته باشم درست نیست. از منظر اقتصاد سیاسی باید نگاه کرد.باید نگاه کرد از منافع کدام طبقه دفاع شده است.

داوری با بیان اینکه برنامه مجلس سوم در دولت آقای هاشمی کنار گذاشته شد، خاطرنشان کرد: ما پدیده فک شدگی اقتصادی داریم که در کتاب‌دگرگونی بزرگ مطرح شده است. مهمترین بحران نظام سرمایه داری این است که اقتصاد موتور تمام تحولات است و معیار همه چیز اقتصادی می شود.

وی ادامه داد: فک شدگی اقتصادی در دولت آقای هاشمی و خاتمی و روحانی وجود داشت. شورش سال ۷۱ مشهد و شورش اسلامشهر نتیجه سیاست های تعدیل بود. عدم اقبال هاشمی در انتخابات از سال ۷۲، دلیلش در واکنش های جامعه به سیاست های آقای هاشمی بود. خود من در ۷۶ به خاتمی رای دادم.

وی همچنین در مورد تغییر وزرا در دولت احمدی‌نژاد نیز گفت: دلیل تغییرات زیاد در وزرای دولت نهم و دهم، تغییر رویکرد در دوره احمدی نژاد بود.

حسین مرعشی در ادامه این مناظره در واکنش به اظهارات داوری گفت:  من تقسیم آقای داوری رو به این شکل قبول دارم که خرد در بعضی دولت ها حاکم بوده و در بعضی دولت‌ها وجود نداشته است اما اینکه اراده آقای هاشمی حاکم بوده را قبول ندارم.در موضوع مترو تهران آقای موسوی مخالف نظر آقای هاشمی بودند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: هر دولت ستانده هایی داشته و داده هایی داشته، به سطح بحث ها در دولت نگاه کنید، دولت آقای هاشمی در سال‌های اول هم در تامین لاستیک کامیون ها مشکل داشت. یکی از موضوعات در دولت این بود که کامیون ها لاستیک ندارند که بروند بار از بندر تحویل بگیرند.

این مدیر دولت سازندگی با اشاره به پروژه های دوره هاشمی، گفت: دو راه بیشتر در دنیا نیست، اقتصاد دولتی و  آزاد. اگر آقای احمدی نژاد روش دیگری دارد کتاب بنویسد مثل کتاب سبز قذافی چاپ کند. برنامه بانک جهانی انتقال تجربیات از اقتصاد بسته بوده به باز. ما از صد میلیارد دلار ‍درآمد جنگ یک میلیارد پنیر وارد کردیم. پنیر فتا که به خاطر همین مردم زائقه مردم الان پنیر فتا است.  ما با آزاد کردن قیمت پنیر و ۶۰ ملیون دلار توسعه کارخانه پنیر خودکفا شدیم. کشورپیش از دوره احمدی‌نژاد در مورد اقتصاد ایران به توافق رسیده و رهبری سیاست ها را تایید کرده بود. آقای احمدی نژاد باید سیاست های چشم انداز را محقق می کرد.

به گزارش ایلنا، مجید فراهانی در ادامه این برنامه، درد کشور را توسعه نیافتگی مطرح کرد و افزود: چهار عامل توسعه را ایجاد می کند. ما باید سالی ۸ درصد رشد اقتصادی می داشتیم که به اهداف سند چشم انداز می رسیدیم.شاخصی به نام شاخص فلاکت وجوددارد که در بحث بی کاری و تورم، ایران در سال ۲۰۱۴ رتبه دهم از آخر را داشت. ما در دوران آقای احمدی نژاد از ده کشور آخر دنیا وضع بهتری نداشتیم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان ادامه داد: آقای داوری می گویند تحریم ها موثر بوده است اما سوال این است که چرا ما به آن وضعیت برسیم. رییس دولت می گوید قطعنامه دانتان پاره شود.ماشین به سمت دره می رفت که آقای روحانی ترمز دستی را کشیدند.

وی تاکید کرد: ما شاهد افول اخلاق و دروغگویی و ریاکاری در دوران احمدی نژاد بودیم.

داوری نیز در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در سال ۸۰ شکاف درآمد و هزینه خانوار کسری بودجه خانوار ده درصد است و تا ۷ درصد کاهش پیدا می کند، ادامه داد: در دوره احمدی نژاد ۳.۵ درصد بود.

وی به بحث فضای آزاد در دولت سازندگی که از سوی مرعشی مطرح شد اشاره کرد و گفت:‌ 90 نفر از ملی مذهبی ها در دوره هاشمی نامه نوشتند که ۲۶ نفر بازداشت شدند.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا ادامه داد: آقای روحانی در کتابشون می گویند پرونده هسته ای پاس گل دولت آقای خاتمی به آمریکا داد. ناکارامدی وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی را به بهشت جاسوسان تبدیل کرده بود. ما با قدم زدن در خیابان های وین و ادبیات دیپلماتیک نمی توانیم منافع را حفظ کنیم.

داوری اظهار کرد: گفتگوی تمدن ها ما را در محور شرارت و برجام ما را در لیست تروریست قرار داد.

وی با بیان اینکه احمدی نژاد شاخص را توزیع منابع می دانست، یادآور شد: احمدی نژاد دنبال بزرگ کردن کیک اقتصاد نبود. او متولی اشتغال متولدین دهه شصت شد و نرخ بیکاری را ثابت نگه داشت.

کد خبر : ۳۳۱۸۸۶