خبرگزاری کار ایران

جابری انصاری در نشت خبری:

کمیسیون عالی نظارت بر برجام درباره وضعیت تعهدات ایران تصمیم‌ می‌گیرد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد وضعیت تعهدات ایران با توجه به مصوبات کنگره گفت: کمیسیون عالی نظارت بر برجام درباره وضعیت تعهدات ایران تصمیم‌ می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق حسین جابری‌انصاری در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد٬  به سوال‌های اصحاب رسانه پاسخ داد.

نامه وزارت خارجه آمریکا به ظریف

وی در پاسخ به سوالی درباره نامه وزارت خارجه آمریکا به محمدجواد ظریف گفت: جریان گسترده مخالف برجام در آمریکا با جلوداری صهوینیست‌ها تلاش بسیاری برای به عدم نتیجه رسیدن مذاکرات انجام داده است و بعد از دستیابی به برجام نیز تلاش‌های بسیاری برای تحت‌الشعاع قرار دادن توافق در حال انجام است.

وی ادامه داد: اقدامی که در آمریکا صورت گرفته است٬ با تلاش لابی صهیونیستی و گروه‌های مخالف برجام صورت گرفته است که با گنجاندن تبصره‌ای در لایحه ۲هزار صفحه‌ای بودجه آمریکا صورت گرفت که به امضای رئیس جمهور این کشور هم رسید.

کری تاکید کرده آمریکا متعهد به اجرای برجام است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای با بیان اینکه براساس روح برجام و تعهدات بین‌المللی آمریکا مجموعه تلاش‌هایی در روزهای قبل هم با طرف اروپایی برجام و هم با مقام‌های آمریکا انجام شد٬ اظهار داشت: نتیجه پیگیری‌ها٬ نامه‌ای است که وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان نوشت مسائل داخلی آمریکا مربوط به ما نیست و آنچه مربوط به ماست این است که تعهدات آمریکا که در برجام قرار دارد و آمریکا در قالب قطع‌نامه ۲۲۳۱ متعهد به اجرای آن است عملی شود.

جابری‌انصاری ادامه داد: کری در نامه‌اش دوبار به این مسئله تاکید کرده است که دولت آمریکا با توجه به اختیاراتش متعهد به اجرای برجام است و ملاک ما هم اجرای این تعهدات است و با اجرا یا عدم اجرای تعهدات است که تصمیم‌گیری می‌کنیم.

تصمیم‌گیری درباره تعهدات ایران در اختیار وزارت امورخارجه نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اجرای تعهدات ایران با مصوبه اخیر کنگره چه می‌شود٬ تصریح کرد: تصمیم‌گیری در این‌باره در اختیار وزارت امورخارجه نیست. کمیسیونی عالی در سطح نظام شکل گرفته است که به برجام نظارت می‌کند و تصمیم‌گیری توسط آن صورت می‌گیرد وزارت امورخارجه مجری تصمیم‌های نظام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما همه تلاش‌ها و پیگیری‌هایمان را انجام می‌دهیم تا تعهدات طرفین مشخص و نقض تعهد صورت نگیرد.

مبارزه با تروریسم با هماهنگی با دولت مرکزی عراق و سوریه انجام شود

جابری‌انصاری درباره حضور نظامی ترکیه در عراق نیز یادآور شد: هر اقدامی بر ضد تروریسم باید با حفظ قوانین بین‌المللی و احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور‌ها باشد. انتظار طبیعی از ترکیه آن است که هر اقدام خود در مبارزه با تروریسم را در هماهنگی با دولت مرکزی عراق و سوریه انجام دهد و هر اقدام غیر هماهنگ از دید ایران قابل پذیرش نیست.

گروه‌های معارض ِ مسالمت‌جو و گروه‌های تروریستی در سوریه شناسایی می‌شوند

وی درباره اظهارات اخیر حسین امیرعبدالهیان مبنی بر تشکیل کارگروهی با حضور ایران و سه کشور دیگر برای تشخیص گروه‌های تروریستی از گروه‌های معارض خاطر نشان کرد: در مکانییمی که در قطعنامه اخیر شورای امنیت پیش‌بینی شده و در گفت‌وگوهای وین ۱ و وین ۲ نیز از مباحث اصلی بود مشخص کردن گروه‌های معارضه مسالمت‌جو و گروه‌های تروریستی است.

این مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه با بیان اینکه بنیان قطعنامه اخیر شورای امنیت در مذاکرات سوریه در گفت‌وگوهای سوری-سوری قرار دارد٬ ابراز داشت: هنگامی که مذاکرات سوری-سوری است٬ یک طرف آن دولت سوریه قراردارد و طرف دیگر گروه‌های معارض هستند که در طی گفت‌وگوی طرفین روند آشتی ملی صورت می‌گیرد. طبیعی است گروه‌هایی در روند گفت‌وگو‌ها شرکت می‌کنند که تروریسم را برای پیشبرد اهداف سیاسی خود نفی می‌کنند و مواضع مشخصی در این باره دارند.

جابرانصاری با بیان اینکه هیچ دولتی با گروه‌های تروریستی مذاکره نمی‌کند و این حق شامل دولت سوریه هم می‌شود٬ عنوان کرد: گروه‌هایی در پروسه سیاسی شرکت خواهند کرد که مواضعشان درباره تروریسم اعلام کنند و عملکردشان منطبق با این مواضع باشد پس اعلام صریح مواضع درباره نفی تروریسم و سپس انطباق عملکردشان در روند چند سال گذشته بسیار اهمیت دارد و اگر گروهی تغییر مواضعش را اعلام کند این مسئله می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد ولی در آغاز روند گفت‌وگو‌ها گروه‌هایی ورود می‌کنند که مواضعشان منطبق با عملکردشان باشد.

کمیته حقیقت‌یاب بررسی فاجعه منا

وی در پاسخ به این سوال که آیا عزمی برای تصویب کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی فاجعه منا وجود دارد؟ بیان کرد: اتفاقی که درمنا رخ داد فاجعه‌ای به تمام معناست دولت عربستان مسئولیت حقوقی، اخلاقی و انسانی این مسئله را به عنوان دولت میزبان برعهده دارد.

شبکه حقوقی برای تحلیل فاجعه منا

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ما از مجاری مختلف دیپلماتیک چه در قالب کانال‌های دو جانبه و چه در قالب کانال‌های چند جانبه از ظرفیت‌هایمان برای پذیرش این مسئولیت استفاده می‌کنیم سایر مکانیزم‌ها هم به نحوی است که باید با دولتی که این اتفاق در آنجا رخ‌داده باید توافق شود. البته فعال شدن شبکه حقوقی برای تحلیل این مسئله را در دستور کار داریم. ولی همانطور که بیان شد ساز و کارهای بین‌المللی مکانیزم تحقیق یا باید در توافقی دو جانبه باشد یا براساس مکانیسم‌های بین‌المللی صورت بگیرد.

جابری‌انصاری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از مکانیسم‌ها و ظرفیت‌های خود استفاده کرد و در قالب رایزنی‌های خود تلاش داشته تا طرف میزبان نیز مسئولیت‌هایش را بپذیرد و امیدواریم عربستان نیز با پذیرش مسئولیت امکان حل مسئله را فراهم آورد.

روابط ترکیه و اسرائیل

وی درباره بهبود روابط ترکیه و اسرائیل نیز بیان کرد: سیاست تعامل ترکیه با رژیم صهیونیستی٬ فراز و نشیب‌هایی داشته و بعد از حوادث چند سال گذشته٬ دولت ترکیه برای بهبود و عادی شدن روابط شروطی گذاشته بود و این مسئله عملا منجر به تعلیق روابط شده بود٬ ولی همواره این روابط وجود داشته است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه ادامه داد: آنچه مهم است این است که دولت‌های اسلامی باید سیاست‌هایی را در پی بگیرد که هم منافع خود و هم منافع امت اسلامی و بالاخص ملت فلسطین را در بر بگیرد. تحولات روزهای اخیر تصویر خوبی به منطقه نمی‌دهد هنگامی که دولت ترکیه روابطش با همسایگان خود دچار تنش شده٬ اما با رژیم صهیونیستی دست به بهبود روابط بزند.

مکانیسم گفت‌وگوهای تهران و ریاض

جابری‌انصاری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه منابع الجزایری اعلام که در پی سفر اسحاق جهانگیری به این کشور مقام‌های الجزایر مکانیسمی را برای گفتگوهای میان تهران و ریاض پیشنهاد داده‌اند٬ آیا شما این مسئله را تایید می‌کنید٬ گفت: اقدامات و تلاش‌هایی میان ایران و عربستان برای بهبود روابط صورت گرفته که این اقدامات در حال پیگیری است. ایران بر اساس سیاست ثابت خود در قبال همسایگان و کشورهای اسلامی آماده است فصل جدیدی از روابط را تعریف کند و در این چارچوب تلاش‌هایی در حال انجام است و امیدواریم با وجود اراده قطعی از طرف مقابل این مسئله مهیا گردد.

توضیح در مورد تشکیل ائتلاف ضد داعش از سوی عربستان

وی درباره تشکیل ائتلاف ضد داعش از سوی عربستان نیز اظهار داشت: ایران سیاست ثابتی را در مبارزه با تروریسم دارد و بیشترین هزینه را در برابر تحولات یک دهه گذشته پرداخت کرده است. براین اساس از هر اقدامی که در رویارویی با تروریست باشد استقبال می‌کنیم.

سخنگوی  دستگاه دیپلماسی یادآور شد: موثر بودن این اقدامات منوط به درنظر گرفتن مسائل اساسی است. یکی از مسائل آن است که شعار با عملکرد منطبق باشد و چندگونه عمل کردن و چنداستانداردی در دستور کار نباشد. همچنین از دید ایران هر اقدام در مبارزه با تروریسم باید حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها را مورد توجه قرار دهد و قوانین بین‌المللی نیز مورد اهتمام باشد و اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی و بدون هماهنگی با دولت‌ و چند استانداردی و عدم جدیت می‌تواند چارچوب‌هایی را شکل دهد که از محتوا خالی است.

 علی حسن جعفر٬ سفیر عربستان در تهران به زودی آغاز به کار می‌کند

جابر انصاری در باره روند بررسی سفیر پیشنهادی عربستان در تهران نیز تصریح کرد: بررسی‌ها در حال انجام است و پاسخ دولت عربستان داده شده و به زودی شاهد آغاز به کار سفیر عربستان در تهران خواهیم بود.

وی درباره نام سفیر عربستان خاطر نشان کرد: نام سفیر در رسانه‌ها مطرح شده و نام او علی حسن جعفر است.

ملاک ما در مسیر برجام٬ انجام تعهدات آمریکاست

این مقام عالی‌رتبه وزارت امورخارجه درباره گفت‌وگوهای میان ایران و آمریکا نیز ابراز داشت: در قالب برجام با آمریکا و براساس تغییر فضای استراتژیک، سیاسی  و روانی گفت‌وگوها صورت می‌گیرد. ما با طرفی مذاکره می‌کنیم که تاریخ بلند مدتی مبتنی بر بی‌اعتمادی نسبت به طرف مقابل وجود دارد و در این فضا مذاکرات با نهایت دقت و پیچیدگی‌های سیاسی و توجه به احتمال‌های مختلف صورت می‌گیرد.

جابرانصاری با اشاره به برجام یادآور شد: ملاک ما انجام تعهدات آمریکا در مسیر برجام است و امیدواریم با عملکردها امکان اجرای برجام صورت بگیرد٬ وگرنه ایران مسیر جدیدی را براساس منافع خود طی می‌کند.

خبرنگاری بیان کرد آقای صالحی گفته‌ است درخواست آمریکا برای فروش آب‌سنگین قبل از اجرای برجام در خواستی غیر واقعی است نظر شما در این باره چیست؟ که جابری انصاری پاسخ داد: در خواست‌های آمریکا ملاک عمل ما نیست٬ بلکه براساس توافق‌های صورت گرفته در برجام عمل می‌کنیم.

وضعیت آینده بشار اسد

وی درباره آینده بشار اسد نیز بیان کرد: موضع صریح دولت‌های غربی و برخی از کشورهای منطقه قبلا تعیین پیش‌شرط‌هایی برای مذاکره بود٬ اما آنچه که در اجلاس سوریه که اخیرا سومین نشست آن در نیویورک برگزار شد، صورت گرفت آن بود که این دولت‌ها عملا از آن پیش‌شرط‌ها عبور کردند و متعهد شدند امکان گفت‌وگوهای سوری سوری را فراهم کنند.

سخنگوی  وزارت امور خارجه با یادآوری مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره آینده سوریه عنوان کرد: سیاست، انتخاب اولویت‌هاست نمی‌توان اولویت‌های متناقض را در زمان واحد پیگیری  باید در شرایط کنونی اولویت‌ها مشخص باشد و باید روشن شود که هدف مبارزه با تروریسم است یا تحقق اهداف سیاسی. در مذاکرات سوریه و  قطعنامه شورای امنیت هدف تسهیل گفت‌وگوهای سوری-سوری است و آنچه روشن است عبور از پیشرفت‌هاست. بارها هم تاکید کردیم ما قیم ملت سوریه نیستیم و ملت سوریه باید تصمیم‌بگیرد و مکانیزم صورت گرفته نیز باید به تصویب گفتگوهای سوری سوری و انتخاب نهایی توسط دولت سوریه منتهی شود.

مفاد راهنمای رفع تحریم‌ها در حال رایزنی است

خبرنگاری بیان کرد که عراقچی گفته است که مفاد راهنمای رفع تحریم‌ها در حال تهیه شدن است و از سخنگوی  وزارت امور خارجه درخواست کرد جزئیات آن را بیان کرد که جابری انصاری تصریح کرد: پس از نهایی شدن مقدمات اجرای برجام و براساس تعهدات طرف مقابل رفع تحریم‌ها صورت بگیرد و نباید اقداماتی صورت بگیرد که شروع اجرای برجام را تحت تاثیر خود قراردهد٬ با این حال مفاد راهنمای رفع تحریم‌ها در حال رایزنی است و پپس از اتمام رایزنی‌ها و در زمان خود به اطلاع ملت ایران می‌رسد.

زمان انجام سفر روحانی به ایتالیا نهایی نشده است

وی درباره مشخص شدن تاریخ سفر روحانی به ایتالیا نیز گفت: به دلیل حوادث تروریستی اروپا سفر رئیس جمهور به ایتالیا براساس توافق وزرای امور خارجه طرفین به تعویق افتاد تا در یک فضای سیاسی و روانی بهتری صورت بگیرد. درباره تاریخ جدید برای سفر به ایتالیا و فرانسه رایزنی‌ها در حال انجام است و هنوز زمان انجام آن نهایی نشده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای درباره روابط با ایتالیا نیز اظهار داشت: ایتالیا در یک دهه گذشته که دوران سختی در روباط با اروپا را داشتیم حاشیه امنی در روابطش با ما را در نظر گرفته بود و طبیعی است در دوران پسابرجام زمینه برای گسترش روابط فراهم شود در مسائل منطقه‌ای نیز ایتالیا تفسیر نزدیک‌تری به واقعیات داشته است و در این زمان انتظار ما پیگیری این برداشت‌ها از سوی ایتالیا و تلاش این کشور برای تسهیل گفت‌وگو است.

واکنش وزارت خارجه به حوادث نیجریه

جابر انصاری درباره حوادث نیجریه نیز تصریح کرد: مجموعه اقداماتی ازطرف جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. کاردار نیجریه نیز به سرعت احظار شد و نگرانی‌های ایران به او منتقل شد و درخواستمان را برای مدیریت صحیح مسئله مطرح کردیم و سپس آقای ظریف در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه  نیجریه حساسیت شرایط موجود را به او انتقال داد و در نهایت آقای روحانی هم در گفت‌وگویی تلفنی حساسیت موضوع و انتظارات ایران را انتقال داد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هر گونه درگیری داخلی در نیجریه یا کشورهای دیگر در حالی که تروریست تکفیری تهدید اصلی است همبستگی ملت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد خاطر نشان کرد: دولت نیجریه اعلام کرده کمیته‌ای برای تحقیق در این باره تشکیل داده  و امیدواریم نتایج آن اعلام شده و زمینه برای جلوگیری از فجایع اعلام گردد.

کد خبر : ۳۳۱۷۱۱