خبرگزاری کار ایران

با صدور بیانیه‌ای٬

آیت‌الله بیات زنجانی کشتار شیعیان نیجریه را محکوم کرد

آیت الله العظمی بیات زنجانی در پی کشتار شیعیان نیجریه با انتقاد از این فاجعه٬ پیامی صادر کرد.

به گزارش ایلنا٬ متن پیام آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

فاجعۀ کشتار تعدادی از مسلمانان و شیعیان که در کشور نیجریه رخ داده است، دل هر انسان آزاده و صاحب وجدانی را رنجور می‌کند. چگونه قابل باور است که جمعی از مردم اینطور مورد هتک و کشتار قرار بگیرند و با عناوین غیرحقوقی، غیراخلاقی و ضد بشری خون آنان ریخته شود.

از همه گران‌بار‌تر و فاجعه‌بار‌تر اینکه چنین کشتاری توسط ارتشی ملی رخ داده که تکلیف ذاتی‌اش حفظ جان، مال و ناموس هموطنان و شهروندان آن کشور است. با این وجود معتقدم با وجود ترکیب جمیعیتی جوان کشور نیجریه، این قبیل وقایع و خونریزی‌ها قدرت عمل مسلمانان و شیعیان را در منطقۀ افریقا افزون خواهد ساخت.

این سنت الهی است که خون به ناحق ریخته شدۀ انسان‌های مظلوم دامان جنایتکاران را خواهد گرفت و حسب تجربۀ تاریخی، اقبال به اسلام عزیز را خصوصاً در میان جوانان این کشور افزون خواهد کرد.

اینجانب ضمن محکوم کردن این واقعۀ جانسوز و هشدار به حاکمان جبار و به‌خصوص نظامیان خودکامه‌ای که این فاجعه را رقم زده‌اند، مسئولیت این حادثه را متوجه حاکمیت نیجریه ‌می‌دانم٬ اما با توجه به برخی فضاسازی‌ها، شایعه‌پراکنی‌ها و سخنان کور محافل خبری بین‌المللی علیه‌اسلام و مسلمانان و برخی تحلیل‌های ناشی از آن به برادران و خواهران مسلمان و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام در آن منطقه توصیۀ مشفقانه می‌کنم که مراقب باشند این قبیل وقایع، دستمایۀ اختلاف و جنگ میان شیعه و سنی و جنگ مذهبی میان مسلمان و مسیحی در این کشور نشود و آتش کینه‌های مذهبی و بین دینی را روشن نکند.

آحاد مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید بکوشند تا ابعاد بین‌المللی این حادثه را مدیریت کنند و با توجه به افراط‌گری‌های داعش که کانون آن در آسیا و برخی مناطق اروپا شعله‎ور شده است، مهم‌ترین دشمن اسلام را که افراط‌گری و خشونت‌طلبی است به درستی معرفی و به صورت صحیح و مستند محکوم کنند و در مناطق با تنوع مذهبی و قومی نیز بیشتر مراقب این موضوع باشند که تصاویر و برداشتهای خشن و افراطی را از اسلام دور کنند.

خدای متعال را می‌خوانیم که به همۀ ما توفیق درک کامل و متعادل از احکام نورانی اسلام عزیز عنایت بفرماید و سایۀ ظلم و افراط و آتش افروزی‌ را از مسلمانان در اقصی نقاط عالم، دور بدارد.

اسدالله بیات زنجانی
قم المقدس
بیست و ششم آذرماه

کد خبر : ۳۳۰۷۸۶