خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

دلواپسان با بسته‌شدن «پی‌ام‌دی» بهانه‌ای برای فشار به دستگاه دیپلماسی ندارند

یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تاکید کرد: با بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی و دستیابی به برجام طوفان سهمناک سال‌های گذشته به پایان رسیده است و ما باید خود را برای آینده رو به جلو آماده کنیم.

سیدمهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به مختومه شدن پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران در نشست دیروز شورای حکام گفت: اصلیترین پیامدی که درباره بسته شدن پرونده فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران مطرح است، در نگاه به آینده در خصوص جایگاه ایران در نظام بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه در نگاه به آینده و با مختومه شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی، نقش ایران در نظام بین‌المللی اهمیت می‌یابد، اظهار داشت: واقعیت امر بیان‌کننده آن است که که بسته شدن پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران بیش از آنکه متاثر از اراده آژانس باشد، متاثر از عزم بین‌المللی برای پذیرش ایران در چارچوب نظام بین‌المللی آینده به عناون یک قدرت موثر است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در سطح خرد نیز با بسته شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی راه برای اجرای برجام برداشته می‌شود. آنچه رهبری به عنوان خطوط قرمز در هنگام پذیرش برجام مطرح بود، عملیاتی شده و دیگر بهانه‌ای برای دلواپسان برای فشار به دیپلماسی هسته‌ای باقی نمانده است.

مطهرنیا با بیان اینکه با بسته شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی، ۱۲ قطعنامه شورای حکام علیه ایران لغو شد، تصریح کرد: پرونده پی‌ام‌دی٬ پایه و اساس اتهام‌ها و تحریم‌ها علیه ایران بود و این تحریم‌ها، علی‌رغم اظهارات دلواپسان که می‌گویند در پیشرفت ما موثر بوده است٬ در عمل توانست اثر منفی بر اقتصاد ایران وارد کند و بر مردم فشار ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز فعالیت‌های هسته‌ای ایران با بسته شدن پرونده فعالیت‌های پیشین در شورای حکام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مسیری ایمن‌تر، پر ثبات‌تر و پر درآمد‌تر را پیش می‌گیرد به شرط آنکه در داخل کشور، همگرایی دولت و حکومت با یکدیگر بیشتر شود و تلاش دولت در پاسخگویی به نیازهای واقعی ملت در جهت دستیابی به انرژی صلح‌آمیز درست باشد.

این استاد دانشگاه افزود: آنچه امسال به عنوان شعار سال از سوی رهبری بیان شد، اینک باید از سوی مخالفان دولت به رسمیت شناخته شود و آن‌ها به سمت و سوی همدلی و همزبانی با دولت حرکت کنند زیرا شکست روحانی در برجام، تنها شکست یک دولت نخواهد بود.

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که برخی از دولت و وزارت امور خارجه مدعی‌اند اجرای برجام، دوره چالش‌برانگیز جدیدی را در عرصه امنیت ملی علیه ایران باز می‌کند. نظرتان درباره این نقد چیست؟ ابراز داشت: این ادعا مثل آن است که با تمام شدن طوفان، بادهای دیگر می‌وزند. همانطور که در عرصه جغرافیایی، تغییرات جوی صورت می‌گیرد، فضای سیاسی هم حوادث متعددی را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در جهان سیاست نسیم نمی‌وزد تا ما را نوازش کند٬ بلکه طوفان می‌آید و ما هستیم که باید این طوفان را مدیریت کنیم. اینک با بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی و دستیابی به برجام٬ طوفان سهمناک سال‌های گذشته به پایان رسیده است و ما باید خود را برای آینده رو به جلو آماده کنیم.

کد خبر : ۳۳۰۲۷۵