خبرگزاری کار ایران

عراقچی با اشاره به قطعنامه امروز شورای حکام:

مولفه‌های مثبت مدنظر ایران در قطعنامه لحاظ شد/ امکان انتقال اورانیوم به روسیه فراهم شد

معاون وزیر امور خارجه گفت: اکنون در موضعی هستیم که حق انرژی هسته‌ای ما تثبیت شده است و برنامه هسته‌ای و غنی سازی ایران ادامه پیدا می‌کند و تمام اتهاماتی که به ایران زده شده بود به تاریخ پیوست.

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی در برنامه تیتر امشب در خصوص بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی در شورای حکام گفت: اگرچه همه مولفه‌ها دال بر بسته شدن پرونده است ولی این عبارت بسته شدن صراحتاً اعلام شده و لذا در پاراگراف ۹ اجرایی، شورا از عبارت خاتمه بررسی استفاده می‌کند و پرونده را می‌بندد یعنی در حقیقت تمام مولفه‌های مثبت در این قطعنامه آمده است.

وی گفت: البته به آژانس گفته شده است که مرتب در خصوص اجرای برجام گزارش دهد و این طبیعی است و مدت معینی را مشخص کرده که بعد از آن برخورد با پرونده ایران در شورای حکام حتی در بحث نظارت هم خاتمه پیدا می‌کند و عادی می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه افزود: این قطعنامه بسیار محکم و با اقتدار است زیرا پرونده را می‌بندد و فصل نوینی را در همکاری ایران و آژانس تدوین می‌کند که کاملا با ماهیت تعامل گذشته متفاوت است، همانطور که در قطعنامه شورای امنیت آمده است. این قطعنامه می‌گوید یک تغییر بنیادین در موضوع هسته‌ای ایران رخ داده است و در روابط هم رخ خواهد داد بنابراین فکر می‌کنم که این، قطعنامه کاملا محکم و خوبی است.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه تصریح کرد: با بسته شدن پی‌ام‌دی یک گام مهمی در اجرای برجام برداشته شده زیرا یکی از تعهدات مهم طرف مقابل این بود که بعد از تکمیل شدن نقشه راه بیایند و یک قطعنامه‌ای را با هدف بسته شدن پی‌ام دی به شورای حکام ارائه دهند و تلاش کنند برای تصویب آنکه آن‌ها این کار را انجام دادند و قطعنامه با مشورت ایران تهیه و ارائه شد.

وی افزود: یکی از تعهدات کلیدی آن‌ها انجام شده است و ماهم در برجام تعهداتی داریم که دو تا از مهم‌ترین آن‌ها را موکول کرده بودیم به بسته شدن پی‌ام دی، یکی از آن‌ها بحث اراک و دیگری در خصوص ذخایر اورانیوم غنی شده است.

عراقچی گفت: بقیه تعهدات را از قبل شروع کردیم و حالا آن‌ها را کامل و تصور می‌کنیم در دو تا سه هفته آینده تکمیل شود، آژانس هم برای راستی آزمایی اقدامات ایران و تایید آن‌ها چند روزی را احتیاج دارد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به نشست خبری سه شنبه آمانو گفت: آمانو در کنفرانس مطبوعاتی‌اش اعلام کرد که یک مقدار زمان احتیاج دارد برای راستی آزمایی اقدامات نهایی که حداکثر سه هفته تا یک ماه آینده به روز اجرایی شدن برجام زمان نیاز است.

وی افزود: در روز اجرایی شدن برجام تحریم‌های مرتبط به هسته‌ای برداشته می‌شود دستورات لغو این تحریم‌ها روی کاغذ ارائه شده ولی تاریخ عملیاتی آن‌ها موکول به روز اجرایی شدن برجام شده است.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه گفت: یک پیام روشن این قطعنامه از طرف جامعه بین المللی حمایت از برجام و استقبال از بسته شدن پرونده پی‌ام دی است بسته شدن این پرونده وقتی با اجماع صورت می‌گیرد در حقیقت جامعه بین المللی گواهی می‌دهد بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران.

وی افزود: پی‌ام دی برای ما مورد اهمیت بود چرا که تمام فشارهایی که به ما آمد و تبلیغاتی که علیه ما صورت گرفت و تحریم‌هایی که بر ما شد هم به استناد همین پی‌ام دی بود.

عراقچی گفت: آن‌ها بر اساس پی‌ام دی بر ساختن یک نظر جهانی نسبت به ایران و معرفی ایران به عنوان یک مخل صلح بین الملل کار کرده بودند و پی‌ام دی یک بنای کاذبی بود که در طول سال‌ها ساخته بودند.

معاون وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: البته این روند بر اساس یکسری اشتباهات و بعضی از بی‌تجربگی‌ها از سمت ما بود و همچنین استفاده از بعضی از قطعاتی که کارکرد دو جنبه‌ای داشت و این مجموعه عوامل باعث شد که آن‌ها آمدند و با جعل سند، ایران را به عنوان کشوری که به دنبال بمب اتم است معرفی کردند و بنایی ساختند که براساس آن پی‌ام دی ساخته شد که امروز با بسته شدن این پرونده همه آن بنا فرو ریخت.

وی افزود: علت پافشاری ما بر بسته شدن پی‌ام دی همین اتهامات واهی علیه ایران بود که این اتهامات کنار گذاشته شود و این پرونده بسته شود و ما نشان دادیم اصراری که داشتیم بر این موضوع به حق بوده است بخصوص در نامه معروفی که رهبر معظم انقلاب در تایید برجام نوشتند و شروطی که گذاشتند این شرط نیز آمده بود که ما هم همانگونه اعلام کردیم که غرب باید بین برجام و پی‌ام دی یکی را انتخاب کند که آن‌ها برجام را انتخاب کردند و این نشان می‌دهد که سیاست‌های ما امروز منجر به این دستاورد شده است.

عراقچی با اشاره به اینکه پی‌ام دی به عنوان تنها دستاورد اطلاعاتی آمریکا و غرب علیه ایران است گفت: این قطعنامه مسلما یک شکست اطلاعاتی برای غرب و آمریکاست چرا که تمام سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی جهان غرب به کار گرفته شد که بتواند ثابت کند ایران برنامه هسته‌ای غیر قانونی دارد ادعاهای واهی در کنار مصاحبه با افراد مختلف که نتیجه آن ۱۲ پرونده آمانو علیه ایران شد که در سال ۲۰۱۲ ارائه گردید.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش آمانو گفت: ما این گزارش را مثبت می‌بینیم حتی وقتی که این گزارش می‌گوید ایران قبل از سال ۲۰۰۳ مطالعات غیر متعارفی داشت و ما در چند روز آینده گزارشی را بر اساس این گزارش آمانو تهیه می‌کنیم و آن را ارائه خواهیم کرد.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر ظالمانه خواندن تحریم‌ها در طی چند سال گذشته علیه مردم ایران گفت: ما همواره در طول یک دهه گذشته تحریم‌های ظالمانه و غیر عادلانه تحمل کردیم که این کار شورای حکام صحه بر ادعای ایران می‌گذارد و این راه را باز می‌کند که در آینده بعد از اجرای برجام حقوقدانان ما کار کنند که چگونه می‌شود حق مردم ایران را در تحمل تحریم‌ها در طی چند سال گذشته پیگیری کنیم.

معاون وزیر امور خارجه در خصوص موضوعات خاکستری در صحبت‌های آمانو گفت: آمانو در جای دیگری هم گفت که در مورد گذشته نمی‌توان تصمیمات قطعی گرفت.

وی گفت: آمانو اگر بخواهد گزارش حرفه‌ای بدهد باید از ابهامات صحبت کند و در زمانی که در خصوص ۱۲ پرونده گذشته توضیح می‌دهد اینطور صحبت می‌کند.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه افزود: آمانو یک جنبه بینابینی را در گزارش خود حفظ کرده و در هر ۱۲ مورد یک ارزیابی کلی ارائه می‌دهد و می‌گوید وقتی این پازل را می‌چیند ایران یک فعالیت‌هایی کرده ولی از حدو مرز قانونی فرا‌تر نرفته است و من فکر می‌کنم همین خاکستری بودن گزارش آمانو جنبه حرفه‌ای آن است.

وی افزود: مهم این است که شورای حکام وقتی این گزارش خاکستری را می‌بیند می‌گوید آقای آمانو ممنون خداحافظ و نمی‌گوید نقاط خاکستری را روشن کن پس مهم نیست که گزارش چگونه است مهم این است که نهاد تصمیم گیر بر اساس این گزارش پرونده را بسته است.

معاون وزیر امور خارجه در خصوص بعضی از ابهامات مبنی بر بسته نشدن پرونده پی‌ام دی گفت: پی‌ام دی یک موضوع مشخص است که همه آن بسته شده و اینکه در آینده در اجرای برجام آژانس بخواهد طبق پروتکل دسترسی و بازرسی داشته باشد کاملاً بر اساس پروتکل است وهیچ نشانه‌ای از پی‌ام دی نیست و امکان ندارد که پنجره‌ای از پی‌ام دی باز مانده باشد.

وی افزود: ‌ آژانس دیگر از الان به بعد بر اجرای برجام نظارت می‌کند و هر موقع تخلفی را مشاهده کرد باید گزارش بدهد این موضوع کاملا معطوف به آینده است و به مدیر کل ماموریت می‌دهد که گزارش تخلف را بدهد.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه گفت: مدیر کل آژانس در حیطه اختیارات و در حیطه برجام فقط می‌تواند درخواست همکاری کند و از روز اجرا ما به طور اختیاری پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم و تنها در چارچوب برجام که مشخص شده است می‌تواند درخواست دسترسی داشته باشند.

وی افزود: هدف ما این بود که پی‌ام دی کاملا بسته شود و موضوع مهم این است که مدیرکل آژانس دیگر نقشه راه نمی‌دهد و از ایران انتظار هیچ همکاری را ندارند و دستور کار بسته شده است و فکر می‌کنم که شورای حکام آنچه را که مدنظر ایران بود انجام داده است.

عراقچی در خصوص مراحل اجرای برجام گفت: ما در برجام چند روز داریم که مراحل مختلف برجام را نشان می‌دهد بعد از اینکه مراحل تایید و تصویب برجام در کشور‌ها طی شد ما به خانم موگرینی اطلاع دادیم که مراحل در ایران طی شد و آمریکا و اروپا هم اطلاع داده بودند.

وی افزود: دکتر ظریف و موگرینی بیانیه مشترک دادند و اعلام کردند که امروز روز مرحله بعدی است و روزی بود که غربی‌ها فرامین لغو تحریم‌ها را اعلام کردند و ما و طرف مقابل شروع به انجام تعهدات کردیم که یکی از آن‌ها بسته شدن پی‌ام دی بود البته ما هم تعهداتی داشتیم مثل اراک که وقتی این‌ها تمام شد می‌رسیم به روز اجرایی شدن. دوباره در آن روز اقای ظریف و خانم موگرینی در بیانیه مشترکی اعلام خواهند کرد که روز اجراست و امیدواریم آن روز از اوایل تا اواسط ژانویه باشد.

عراقچی در خصوص اقدامات انجام گرفته در نطنز و فردو گفت: درنطنز و فردو تعدادی از سانتریفیوژ‌ها که باید برداشته می‌شد جمع شد که انجام آن‌ها موکول به پی‌ام دی نبود و بنا داریم تا دو هفته آینده به مبنای مورد نظر در برجام که تعداد ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ در نطنز و ۱۰۴۴ عدد در فردو است برسیم.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه گفت: کار تبادل مواد غنی شده و کیک زرد با روس‌ها موکول به بعد از بسته شدن پی‌ام دی بود که ما به عنوان فروشنده مواد غنی شده سه و هفت دهم درصدی و خریدار مواد کیک زرد از روس‌ها هستیم. مواد ما تحویل داده نشده بود تا امروز که حالا پی‌ام دی بسته شد و تا چند روز آینده امیدواریم این مواد ارسال شود.

 وی در خصوص اراک گفت: در اراک مرحله قراردادهاو امضای اسناد انجام شد و کارهای مقدماتی به پایان رسید و در چند روز آینده کارهای مذاکراتی شروع خواهد شد.

عراقچی خاطر نشان کرد: در اراک هیچ اتفاقی نیفتاده و تنها گفتگو‌ها انجام شده است.

وی افزود: در ۱+۵ یک یادداشت تفاهم امضا شده است که بر اساس آن گروه کاری با ایران در اراک همکاری خواهند کرد و در کنار این سند یک سند دیگری امضاء شد که ۱+۵ تعهد خود را برمدرن سازی اراک بر طبق جدول زمان بندی در پنج سال اعلام کردند در حالیکه مالک پروژه ایران است و آن‌ها کمک می‌کنند و تکنولوژی لازم را در اختیار ایران می‌گذارند و گواهینامه بین المللی ساخت و طراحی را در اختیار ما می‌گذارند که این مورد تضمین کننده ایمنی و ساخت است.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه تصریح کرد: یک همکاری بین المللی بین ایران و ۱+۵ شکل می‌گیرد که در آن شش کشور گفته‌اند چه مسئولیتی را متعهد می‌شوند و یک سند با ارزش حقوقی امضا و یکسری مذاکرات با شرکت‌های چینی انجام شد اما هنوز هیچ اقدامی در اراک صورت نگرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک مرحله بسیار مهمی را پشت سر گذاشتیم که نتیجه پایداری ملت ایران و کوتاه نیامدن از حق خود است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: بعد از جمع بندی و صحبت‌های اعضا در جلسه امروز شورای حکام قطعنامه جدید با اجماع کامل و بدون رای گیری تصویب شد.

عراقچی افزود: یک مرحله جدیدی را از اجرای برجام پشست سر گذاشتیم و موضوع پی‌ام دی بسته و به تاریخ سپرده شد.

وی افزود: جلسه شورای حکام یک دستور کار بیشتر نداشت و آن بررسی قطعنامه پیشنهادی ۱+۵ بود.

عراقچی خاطر نشان کرد: در این جلسه حدود ۳۷ کشور ابراز علاقه کردند در خصوص این موضوع سخنرانی کنند و این مهم‌ترین علت طول کشیدن جلسه امروز شورای حکام بود.

وی در خصوص محتوای سخنرانی نمایندگان کشورهای مختلف گفت: تقریبا همه کسانی که صحبت کردند در تایید قطعنامه و موضوع جلسه امروز بود.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه گفت: قطعنامه نقطه منفی ندارد و کلیت قطعنامه ومولفه‌های اصلی آن در جهت خواسته‌های ماست.

وی تصریح کرد: در هیچ جای قطعنامه عبارت منفی استفاده نشده و بر خلاف ۱۲ قطعنامه قبلی در هیچ جای آن از موضوعی ابراز نگرانی نگردیده و از ادبیاتی سازنده استفاده شده است.

عراقچی گفت: در مولفه‌های قطعنامه موارد بسته شدن پرونده آمده و اشاره می‌کند که نقشه راه بین ایران و آژانس تکمیل شده است و از همکاری ایران با آژانس نیز تقدیر می‌کند.

وی تاکید کرد: در جای دیگری این قطعنامه تمام قطعنامه‌های گذشته که از ابعاد برنامه هسته‌ای ایران و از موضوع پی‌ام دی ابراز نگرانی کرده بود همه را لغو می‌کند ودر حقیقت همه ماموریت‌های گذشته آژانس لغو می‌شود.

عراقچی در خصوص ماموریت جدید آژانس و دستور کارش گفت: دستور کار آژانس که تا به حال نگاه به گذشته بود از این به بعد نگاه به آینده و چگونگی اجرای برجام است.

کد خبر : ۳۳۰۱۵۳