خبرگزاری کار ایران

محسن پاک‌آئین:

گام نخست برای تکمیل راه‌آهن کریدور شمال - جنوب برداشته شد

سفیر ایران در باکو گفت: در سال ۲۰۱۵ میلادی گامی بلند از سوی ایران و آذربایجان در جهت تکمیل کریدور بین‌المللی شمال - جنوب برداشته شد.

به گزارش ایلنا، محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌سی» با اشاره به توافق ایران و آذربایجان برای اتصال خطوط ریلی دو کشور از طریق ساخت خط جدید در بخش آستارای آذربایجان تا آستارای ایران، گفت: کار احداث این خط آهن در شرف آغاز است و این در واقع اولین قدم برای تکمیل راه‌آهن کریدور شمال - جنوب به شمار می‌رود که در همکاری‌های ترانزیتی نقش بسیار موثری دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران از هر اقدامی برای تسهیل در حمل و نقل در منطقه حمایت می‌کند، اظهار داشت: هر اقدام مثبتی در این حوزه بیشتر شود، رونق اقتصادی کشورهای منطقه را در پی خواهد داشت.

سفیر ایران در آذربایجان درباره اجلاس قریب‌الوقوع کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان در تهران تصریح کرد: رفع موانع موجود در راه گسترش همکاری‌های اقتصادی، موضوع عمده این اجلاس خواهد بود.

وی افزایش حجم همکاری‌های تجاری در بخش غیرنفتی را مهم خواند و خاطرنشان کرد: یکی از این موانع، قیمت بالای عوارض گمرکی و حمل و نقل برای کالاهای صادراتی است.

پاک‌آیین همچنین افزایش ساعات کاری گمرک و شبانه‌روزی‌کردن فعالیت گمرک ایران و آذربایجان و رفع موانع مبادلات بانکی را ضامن افزایش حجم گردش تجاری دو کشور عنوان کرد.

سفیر کشورمان سفرهای متقابل مسئولان انرژی دو کشور و مذاکرات انجام‌شده را مفید دانست و ابراز داشت: افزایش حجم سوآپ گاز طبیعی آذربایجان از طریق ایران برای جمهوری خودمختار نخجوان نیز در حال مذاکره است.

وی سوآپ نفت و گاز آذربایجان از طریق ایران به کشورهای دیگر را امکان‌پذیر دانست و بیان کرد: دو کشور در حال حاضر این موضوع را بررسی می‌کنند.

کد خبر : ۳۳۰۱۳۵