خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله اراکی در دیدار نمایندگان مجلس:

میدانی کردن تقریب، استراتژی کنونی مجمع جهانی تقریب مذاهب است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: استراتژی کنونی مجمع جهانی تقریب این است که فعالیت‌های تقریب حالت میدانی و عملیاتی به خودش بگیرد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله محسن اراکی شامگاه دوشنبه با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در این دیدار طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی منطقه و چالش‌های موجود جهان اسلام نیاز مبرمی به تشدید فعالیت‌های تقریبی برای ایجاد یکپارچگی در جهان اسلام داریم.

وی با بیان این‌که «فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب در سه مرحله دنبال شده است که دو مرحله آن را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون وارد مرحله سوم شده‌ایم» افزود: مرحله اول فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب بر نظریه پردازی، نشر تفکر تقریب و بررسی ضرورت اصل وحدت استوار بود که در این مرحله مباحث عظیمی از پژوهش‌ها را شاهد بودیم و گنجینه عظیمی از مباحث در این دوره جمع‌آوری شد و تقریبا همه مسائل مربوط به وحدت و تقریب در مجمع جهانی تقریب و پژوهشگاه تقریب مورد بررسی قرار گرفت.

اراکی با بیان این‌که «مرحله دوم فعالیت مجمع جهانی تقریب، نشر گفتمان تقریب بود» تصریح کرد: در مرحله گفتمان سازی تقریب نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در جهان اسلام توسط مجمع جهانی تقریب صورت گرفت و اکنون شاهدیم که مسئله تقریب در تمام نقاط جهان اسلام مطرح است و مؤسسات ویژه‌ای نیز در این زمینه در جهان اسلام شکل گرفته است. همچنین همایش‌ها و نشست‌های عظیمی در مورد تقریب در جهان اسلام برگزار شد و مجامع نخبگانی جهان اسلام و علما به صورت جدی وارد مبحث گفتمان تقریب شدند که همه این اقدامات با همکاری مجمع جهانی تقریب انجام شد.

وی با اشاره به این‌که «مرحله سوم فعالیت مجمع جهانی تقریب که اکنون در آن قرار داریم مرحله عملیاتی کردن تقریب است» اظهار کرد: استراتژی کنونی تقریب این است که فعالیت‌های تقریب حالت میدانی و عملیاتی به خودش بگیرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب خاطرنشان کرد: برای اینکه فعالیت‌های تقریب عملیاتی شود چندین کار صورت گرفته است ابتدا راهبرد تقریب تدوین، سپس در بخش عملیاتی برنامه‌های زیادی مطرح شد و یکی از راه‌های عملیاتی سازی تقریب این بود که مسئله تقریب در بین اقشار مخلف جامعه معرفی شود و بدین منظور اتحادیه‌های مختلفی نظیر اتحادیه بانوان جهان اسلام، اتحادیه تجار و بازرگانان جهان اسلام، اتحادیه علمای مقاومت، اتحادیه احزاب مقاومت، اتحادیه رسانه‌های جهان اسلام و اتحادیه دانشگاهیان جهان اسلام شکل گرفت.

وی افزود: هدف از ایجاد این اتحادیه‌ها این است که اقشار مختلف جامعه به تناسب شرایط خودشان گفتمان تقریب را میدانی و عملیاتی کنند.

اراکی در ادامه گفت: علاوه بر راه اندازی اتحادیه‌های مختلف طرح‌های مفصلی برای گسترش فعالیت دانشگاه مذاهب اسلامی و همچنین راه اندازی رسانه تقریب در دست اقدام داریم که برای اجرای این برنامه‌ها و طرح‌ها نیاز مبرمی با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم.

در ادامه این نشست، منوچهر متکی معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب طی سخنانی اظهار کرد: شرایط کنونی جهان اسلام نشان دهنده آن است که دشمنان اسلام تمام توان خود را علیه اسلام به کار گرفته‌اند.

وی افزود: درد سختی است که امروز انرژی جهان اسلام به جای اینکه علیه دشمنان اسلام به کار گرفته شود علیه خود مسلمانان به کار گرفته می‌شود.

متکی تأکید کرد: وحدت نه تنها یک مسئله مهم است بلکه یک ضرورت است که نیاز به ساختن آن داریم و هر ساختنی نیز هزینه‌های خودش را دارد.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب اظهار کرد: مخدوش کردن چهره اسلام یکی از اهداف اصلی دشمنان اسلام است که امروز به وسیله گروه‌های تکفیری به این هدف خود رسیده است. اسرائیل اگر میلیاردها دلار خرج می‌کرد نمی‌توانست این چهره‌ای که اکنون توسط داعش از اسلام ارائه شده را ایجاد کند.

وی تأکید کرد: انرژی که برای احیای دوباره اسلام طی 100 سال اخیر ایجاد شده بود امروز از آن انرژی در جهت تخریب چهره اسلام بهره برده می‌شود.

سیداحمد زرهانی معاون امور راهبردی دولت و مجلس مجمع جهانی تقریب نیز در این نشست گفت: مطالعات در مجمع جهانی تقریب طی سال‌های اخیر حول چند محور صورت گرفته است. تدوین راهبرد تعاون و تعامل بین مذاهب اسلامی، تدوین راهبرد چشم انداز مجمع جهانی تقریب در افق 1404 و تدوین برنامه 5 ساله تقریب از جمله این اقدامات بوده است.

وی افزود: مجمع جهانی تقریب طی 5 سال گذشته در مجموع حدود 50 میلیارد تومان هزینه کرده است این در حالی است که دشمنان اسلام همین ارقام را به میلیارد دلار برای ایجاد جنگ‌های داخلی در جهان اسلام و ایجاد تفرقه هزینه کرده‌اند.

زرهانی تأکید کرد: امروز دشمنان اسلام هزینه‌های زیادی را برای ترویج افراط و تندروی در جهان اسلام و همچنین مقابله با ترویج وحدت انجام می‌دهند.

محمد رضا گلرو معاون امور اجرایی و برنامه‌ریزی مجمع جهانی تقریب نیز در ادامه این نشست گزارش کاملی در مورد برنامه‌های بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی ارائه کرد و گفت: در کنفرانس وحدت امسال بیش از 70 کشور حضور دارند و اکثر دعوت شدگان برای حضور در کنفرانس وحدت مقاله ارائه کرده‌اند.

وی همچنین گزارش مفصلی در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های در دست اجرای مجمع جهانی تقریب در سطح جهان اسلام از جمله راه اندازی مجمع محلی تقریب در کشورهای مختلف اسلامی ارائه کرد.

در ادامه این نشست برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاه‌های خود در مورد تقریب پرداختند.

سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در این نشست ضمن تأکید بر تقویت تقریب مذاهب گفت: فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی بهترین بازوی مشورتی مجمع جهانی تقریب است زیرا آنها به خوبی با موانع وحدت در کشور آشنا است.

وی ابراز امیدواری کرد که شاهد ارتقای فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب باشیم و اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد که در این زمینه با مجمع جهانی تقریب همکاری داشته باشد.

عابد فتاحی، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در این نشست با بیان این‌که «یکی از واجب‌ترین واجبات در شرایط کنونی وحدت است» تصریح کرد: دشمنان اسلام برنامه‌ وسیعی برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی طرح ریزی کرده‌اند که ما باید با این برنامه‌های دشمن با ایجاد وحدت مقابله کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: شیعه و سنی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و ما با حفظ وحدت اجازه ندهیم که دشمنان در بین ما تفرقه ایجاد کنند.

محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به اتفاقات کنونی جهان اسلام، هیچ زمانی به اندازه الان توجه به وحدت و تقریب ضروری نیست. همانطور که نیاز داریم توان دفاعی کشور را افرایش دهیم به همان اندازه نیز توجه به مسئله تقریب و حمایت از آن ضروری است.

وی افزود: اکنون چندین شبکه ماهواره‌ای به اسم اسلام علیه اسلام در سطح منطقه فعالیت می‌کنند چرا نباید مجمع جهانی تقریب حداقل یک شبکه ماهواره‌ای در حمایت از تقریب نداشته باشد.

نعمت‌الله منوچهری، نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون اهل سنت مجلس طی سخنانی در این نشست ضمن تأکید بر ضرورت وحدت و تقریب گفت: وحدت عملی بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به اتفاقات چند سال اخیر منطقه افزود: داعش شوم‌ترین و جدی‌ترین توطئه دشمنان است که به بدنه اسلام ضربه وارد کرده است. به همان اندازه که دشمنان علیه اسلام توطئه می‌کنند ما هم نیاز داریم که در زمینه وحدت سرمایه گذاری کنیم.

کد خبر : ۳۲۹۸۲۳