خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه:/مشروح/

درخواستی برای افزایش حضور نظامی ایران در سوریه مطرح نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مسئله افزایش حضور نظامی ایران در سوریه هنوز از ما درخواست نشده و در صورت مطرح شدن این مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین جابرانصاری در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، با تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و میلاد پیامبراکرم (ص) گفت: نام و یاد شهدای بزرگ انقلاب اسلامی را گرامی می‌دارم و از خداوند منان برای شهدا و امام شهدا رحمت و مغفرت را آرزو می‌کنم و از او می‌طلبم تا ما را در مسیر خواسته‌های ملت و ارزش‌های اسلامی ثابت‌قدم نگه دارد.

روابط دو کشور ظرفیت‌های مهمی برای تغییر فضای موجود دارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اظهارات چندی پیش حسن قشقاوی مبنی بر اینکه ایران و عربستان گفت‌وگوهای دوجانبه خود را آغاز کرده‌اند و دراین راستا عربستان سفیر خود را به تهران معرفی کرده‌است گفت: سیاست ایران بر اساس گفت‌وگو با همسایگان بنیان نهاده شده و ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه عربستان از همسایگان بزرگ ایران است، اظهار داشت: روابط دو کشور ظرفیت‌های مهمی برای تغییر فضای موجود دارد و اگر اراده قطعی در دولت عربستان وجود داشته باشد باتوجه به این سیاست ایران، زمینه برای تغییر فضای فعلی فراهم است.

جابر انصاری ادامه داد: عربستان سفیر جدید خود را معرفی کرده و روند قانونی آن در حال طی شدن است و پس از پایان یافتن این روند نتیجه این مسئله به اطلاع عموم خواهد رسید.

پرونده فعالیت‌های پیشین برای همیشه مختومه می‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد گزارش یوکیا آمانو درباره پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران در قطعنامه ۱+۵ موجب بسته نشدن این پرونده نخواهد شد، گفت: گزارشی که آژانس درباره فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران ارائه کرده است در برخی از زمینه‌ها صراحت ادعاهایی که مطرح شده بود را نقض می‌کند و در واقع پایانی بر آن ادعا‌ها و اتهامات است.

سخنگوی جدید دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ادعا‌ها در رابطه با فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران بر دو قسم بود؛ نخست، ادعاهایی مبنی بر انحراف مواد که براساس گزارش اخیر این اتهامات رد شده و خاتمه می‌یابد و دومین قسم اتهامات، انحراف در فعالیت‌ها بود که در گزارش آژانس برخی اتهامات درباره فعالیت‌های ادعایی تا قبل از سال ۲۰۰۹ همچنان تکرار شده ‌است که البته موضع ایران در رابطه با این اتهامات مشخص است.

جابرانصاری با بیان اینکه اتهامات مربوط در گزارش آژانس هم همچنان ثابت نشده و در گزارش آژانس از آن به عنوان شواهد نامبرده شده است، تصریح کرد: در گزارش اخیر نیز این اتهامات از بنیان‌های قوی برخوردار نیست و ایران اعلام کرده است که از ابتدا این اتهامات و ادعا‌ها دروغین، تحریف‌شده و ساختگی است ما مطمئن هستیم در بررسی‌های پیش‌بینی شده براساس برجام و در روند توافق‌هایمان با آژانس پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران بسته خواهد شد و خاتمه می‌یابد و از این پس دستور کار آژانس درباره ایران تغییر و ادامه مسیر در روند توافق ایران با ۵+۱ و ایران و آژانس است.

نیمه دی‌ماه‏، زمان احتمالی اجرای برجام

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران در شورای حکام مختومه شود زمان اجرای برجام کی خواهد بود، خاطر نشان کرد: اگر روند توافق میان طرفین نهایی شود در بازه زمانی نیمه دی‌ماه، روند اجرایی توافق درباره تحریم‌ها و مسائل دیگر انجام می‌شود و ما امیدواریم با ادامه روند توافق‌ها آنچه که پیش‌بینی می‌شود در اجلاس شورای حکام صورت بگیرد به زودی شاهد اجرای توافق هسته‌ای باشیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات وزارت امورخارجه در رابطه با نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی ابراز داشت: همزمان با انتشار پیام دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی مجموعه اقداماتی از سوی وزارت امورخارجه برای انتشار این پیام در سطح جهان صورت گرفت و کارگروه‌هایی در سفارت‌خانه‌ها تشکیل شد و در نخستین گام علاوه بر این ترجمه‌ها این پیام به ۱۷ زبان محلی جهان توسط سفارت‌خانه‌های ایران ترجمه گردید تا زمینه انعکاس گسترده‌تر آن صورت گیرد.

جابرانصاری افزود: از سوی دیگر مجموعه تحرکات و فعالیت‌هایی در چارچوب دیپلماسی عمومی هم برای نشر این پیام در حال هماهنگی و اجرا است که به اطلاع عموم خواهد رسید.

لغو توافق آمیا به صورت رسمی به ایران اعلام نشده است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام دولت جدید آرژانتین در لغو یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در خصوص مسئله پرونده آمیا ابراز داشت: توافق آمیا به درخواست دولت آرژانتین امضا شد و جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود با درخواست آرژانتین موافقت کرد و حاصل آن یادداشت تفاهمی بود که باید برای تبدیل به قانون مراحل قانونی خود را طی می‌کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: آنچه که رخ داده این است که در مسیر تبدیل به قانون شدن این یادداشت تفاهم، تحولات جدیدی رخ داده که مربوط به سیاست داخلی طرف مقابل است و از سوی دیگر لغو رسمی این یادداشت تفاهم به ما اعلام نشده و اگر این امر صورت گرفت اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

مخالف استفاده ابزاری از تروریسم هستیم

جابرانصاری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا احتمال افزایش همکاری‌های نظامی میان ایران و سوریه و حضور نظامی بیشتر ایران در آن کشور یادآور شد: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه روشن بوده و مبتنی بر چند اصل است که یکی از این اصول مخالفت با استفاده ابزاری از تروریسم است این سیاست استمرار می‌بابد و در این راستا کمک‌های مستشاری ایران بنا به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و ما در آن کشور حضور مستشاری داریم. از سوی دیگر، مسئله افزایش حضور نظامی ایران در سوریه هنوز از ما درخواست نشده و در صورت مطرح شدن این مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دولت عربستان باید مسئولیت حقوقی فاجعه منا را برعهده بگیرد

وی درباره آخرین تلاش‌ها در خصوص پیگیری فاجعه منا و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب نیز بیان کرد: فاجعه منا، یک فاجعه انسانی بزرگ بود که با نحوه مواجهه نامناسب با آن، ابعادش پیچیده‌تر شد و به یک مسئله با ابعاد سیاسی تبدیل شد.

این مقام عالی‌رتبه وزارت امورخارجه با بیان اینکه در فصل حج و حضور گسترده حجاج احتمال وقوع فجایع انسانی وجود دارد و در برخی سال‌ها نیز این مسئله نیز رخداده است، عنوان کرد: آنچه که فاجعه منا را به بحران یا شبه بحران تبدیل کرد و در افکار عمومی ایران به عایقی برای روابط و همکاری دو کشور تبدیل شد، نحوه مواجهه غیرمنطقی و سوء مدیریت در برابر آن بود که ابعاد انسانی این فاجعه را پیچیده‌تر و ابعاد سیاسی آن را افزایش داد.

جابرانصاری با بیان اینکه دولت عربستان به عنوان میزبان باید مسئولیت حقوقی و جنبه‌های میزبانی آن را برعهده بگیرد، تاکید کرد: وقتی در فصل حج و در سرزمین عربستان این فاجعه رخ دهد آنچه که اهمیت دارد تعامل سیاسی و مدیریت آن و سپس پذیرفتن ابعاد مسئولیت آن است.

وی ادامه داد: ما در چارچوب کانال‌های موجود و ظرفیت‌های کنونی در حال پیگیری این موضوع هستیم و امیدواریم در تعامل با عربستان و مواجهه درست مسئولیت‌های حقوقی و انسانی این کشور این مسئله به نتیجه برسد و موجب کاهش آلام قربانیان آن شود.

مراحل اجرایی انتقال اورانیوم آغاز شده است

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره برخی از گمانه‌زنی‌ها درباره انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به قزاقستان در راستای توافقات حاصل شده در برجام گفت: به جزئیات این مسئله ورود نمی‌کنم اما آنچه در حال رخ دادن است جزئی از توافق ایران و گروه ۱+۵ و موارد توافق شده ایران و روسیه است و در حال پیگیری این مسئله هستیم و مراحل ابتدایی آن شروع شده و امیدواریم در ظرف زمانی توافق شده یعنی تا پایان سال میلادی این مسیر روند خود را طی کند.

کشورهای خارجی باید تسهیل‌کننده توافقات سیاسی در سوریه باشند

جابر انصاری درباره اجلاس آتی در خصوص بحران سوریه و سطح احتمالی حضور ایران در آن اظهار داشت: روند گفت‌وگوهای سیاسی درباره سوریه که دو دور نخست آن در وین برگزار شد و قرار است نشست سوم آن در نیویورک برگزار شود، در حال طی شدن است. ایران از ابتدای بحران سوریه معتقد بود که سوریه راهکاری نظامی ندارد و راهکاری خروج از بحران، راه‌حل‌های سیاسی سوری ـ سوری است.

وی با تاکید بر اینکه نقش ایران و سایر کشورهای حاضر در این اجلاس این است که تسهیل‌کننده توافقات سیاسی باشند، تصریح کرد: روند اجلاس سوریه در وین پذیرش این موضوع و نقش دولت سوریه برای گفت‌وگوهای سوری‌-‌ سوری با جریان «معارضه» است. این روند با فراز و نشیب‌های خود در حال طی شدن است و موفقیت اجلاس نیویورک در گروی دو موضوع یعنی مشخص شدن گروه‌های تروریستی و مشخص شدن گروه‌های معارضه است. باید در این باره توافق اساسی میان شرکت‌کنندگان ایجاد شود.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی افزود: سطح حضور ایران در این اجلاس منوط به دستیابی به این مقدمات است و در صورتی که این مقدمات درست طی شود یعنی نوعی اجماع‌سازی میان طرفین صورت بگیرد می‌توان انتظار داشت که این اجلاس موفقیت‌آمیز خواهد بود و در صورتی که این مسیر درست طی نشود به نتیجه‌ای هم نخواهد رسید.

جابرانصاری تاکید کرد: ایران امیدوار است که این مسیر به درستی طی شود و زمینه‌ای برای پایان این بحران که تحولات و بحران‌سازی‌های بسیاری را در غرب آسیا درپی داشته است، فراهم شود.

مجموعه‌ای از اجلاس جریان معارضه سوریه در حال برگزاری است

وی درباره نشست معارضان در ریاض و موضع ایران در این باره نیز تصریح کرد: مجموعه‌ای از اجلاس جریان معارضه سوریه در حال برگزاری است. علاوه بر نشست ریاض، اجلاس‌های دیگری هم در شهر عسکه سوریه برگزار شد که در آن برخی از جریان‌های معارضه حضور داشتند همچنین نشست‌هایی هم در دمشق و پاریس برگزار شد و همزمان اجلاس‌های دیگری نیز در حال برگزاری و یا تدارک است و هدف آن نشست‌ها مشخص کردن هیات معارضه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با یادآوری اینکه هدف نشست وین مقدمه‌سازی برای گفت‌وگو میان دولت سوریه و جریان معارضه است، خاطر نشان کرد: دولت سوریه آدرس مشخصی دارد و کسی نباید دنبال آن بگردد اما یکی از عللی که موجب به تاخیر افتادن این گفت‌وگو‌ها و تداوم این بحران شده است عدم انسجام میان جریان معارضه و تنوع این طیف و وجود اختلاف‌های اساسی میان آن‌ها است که گاهی این اختلاف‌ها از اختلاف این جریان با دولت سوریه هم بیشتر است.

جابرانصاری با بیان اینکه ما درباره یکی از نشست‌های جریان معارضه اظهارنظر مستقل نمی‌کنیم، یادآور شد: ما اعتقاد داریم که باید میان گروه‌های مسالمت‌جوی معارضه با گروه‌های تروریستی که از ابزار خشونت به صورت گسترده استفاده می‌کنند باید تمایز قائل شد و این مرز نباید کنار گذاشته شود و طبیعی است که دولت سوریه با گروه‌های تروریستی امکان توافق ندارد.

وی با بیان اینکه تنوع طیف‌ها و گروه‌های معارضه باید مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: برگزارکنندگان نشست‌های معارضه نباید به هیات معارضان شکل خاصی بدهند یا گروه‌هایی را به گروه‌های دیگر ارجحیت بدهند و باید گروه‌های مسالمت‌جو که ادعای نمایندگی بخشی از جامعه سوریه را دارند در اجلاس و نشست گفت‌وگو‌ها با دولت سوریه شرکت کنند و هیات معارضه باید شامل همه طیف‌ها باشد.

مصوبه کنگره آمریکا در تعارض با روح توافقات هسته‌ای

این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در خصوص مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر محدودیت سفر برای کسانی که در ۵ سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند نیز بیان کرد: این مصوبه هنوز مراحل قانونی خود را طی نکرده است ولی در آن ترتیباتی برای اخذ روادید پیش‌بینی کرده‌ است این مسئله از جنبه‌های مختلف دارای مشکل است؛ ‌ به عبارتی این طرح هم با قوانین تجارت بین‌المللی و هم با اصول حقوق بشر مغایرت دارد همچنین این مصوبه با روح توافقات هسته‌ای به نحوی در تعارض است و البته جنبه‌های دقیق حقوقی آن در حال بررسی است و در صورتی که این مسئله با توافق هسته‌ای تناقض داشته باشد وزارت امور خارجه این مسئله را مورد توجه قرار خواهد داد، اما در صورتی که این مسئله ثابت هم نشود، آنچه مسلم است این است که این مصوبه یک پیام منفی به جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران دارد و البته موجب مخالفت‌هایی از سوی دولت و اتباع ایران گردیده است.

جابرانصاری با بیان اینکه امیدواریم دولت و قانونگذاران آمریکایی با توجه به این مخالفت‌ها مسیر را ادامه ندهند، عنوان کرد: در صورتی که این مسیر طی شود گواه دیگری از سیاست‌های یکجانبه و تناقض‌آمیز آمریکا در برخورد با مسائل جهانی است. ادعای آمریکا مبارزه با تروریسم است در حالی که ایران و اتباع ایرانی بیشترین هزینه‌ها را در برخورد با تروریست داده‌اند و این لایحه مستقیما اتباع ایران را مورد هدف قرار داده و این هدف، بُعد جدیدی از تناقضات است و ما امیدواریم آمریکایی‌ها به تناقض‌هایشان پایان دهند.

وی درباره اتفاقات صورت گرفته در جمهوری آذربایجان در هفته‌های اخیر نیز بیان کرد: در آذربایجان تحولاتی قبل از اربعین رخ داد که از ابتدای آن وزارت امورخارجه تلاش‌های خود را برای کنترل ابعاد مسئله و جلوگیری از تبدیل شدن این حادثه به یک برخورد آغاز کرد که این تلاش‌ها به شکل نسبی موفقیت‌آمیز بود ما امیدواریم این مسئله با موفقیت پیش برود.

سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: ما خواهان آرامش و ثبات در دولت‌های کشورهای همسایه هستیم و در زمانی که منطقه با تهدیدهای مختلفی از جمله تروریست روبرو است زمینه‌های همبستگی میان کشور‌ها باید تقویت شود.

ابزار تاسف ایران بابت اتفاقات دیروز نیجریه

جابرانصاری درباره اتفاقات رخ داده در نیجریه نیز گفت: من اسباب تاسف شدید ایران را در این باره اعلام می‌کنم نیجریه یکی از دولت‌های مهم در افریقا است و روابط و همکاری‌های خوبی میان ایران و نیجریه وجود دارد و گواه و شاهد آن سفر رئیس جمهور این کشور در اجلاس اخیر اوپک گازی به تهران است و ما امیدواریم این حادثه، نیجریه را که در خطر مبارزه با تروریست تکفیری است، منحرف نکند و ما در جهت همبستگی‌های داخلی از ارتباط‌هایمان استفاده می‌کنیم تا این مسئله به یک فاجعه تبدیل نشود.

پیام منفی امریکا با تصویب مصوبه علیه ایرانیان

 

خبرنگاری عنوان کرد که سفیر ایران در سازمان ملل گفته است برجام زمینه همکاری ایران و آمریکا را فراهم کرده آیا در این راستا شاهد همکاری‌های بیشتر دو دو لت خواهیم بود که جابرانصاری پاسخ داد: سیاست ایران در برابر چارچوب مذاکرات هسته‌ای روشن است و از زبان عالی‌ترین مقام ایران نیز بیان شد در مذاکرات در خصوص اتهامات مطرح شده درباره ایران در مسئله هسته‌ای گفت‌وگو شده است و هیات ایرانی از این چارچوب تخطی نکرده و الان هم این روند ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: آنچه که آقای خوشرو گفته است قبلا نیز تکرار شده و آن این است که اجرای موفقیت‌آمیز برجام می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر شود اما این مسئله منوط به آمریکا است ولی ما قرائنی از طرف مقابل مشاهده نکرده‌ایم. اگر امریکا اراده قطعی برای اجرای برجام از خود نشان بدهد ممکن است در آینده زمینه‌های گفت‌وگو در مسائل دیگر هم فراهم شود ولی این مسئله هم اینک در سطح ایده است و گفت‌وگوهای عملیاتی درباره آن صورت نگرفته است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای یادآور شد: آنچه در مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مشاهده کردیم این علامت مثبت را به ایران نمی‌دهد و اگر آمریکا زمینه‌های لازم را هم فراهم کند این مسئله منوط به آینده خواهد بود.

ایران علاقه‌ای به تشدید بحران‌ها در همسایگانش ندارد

جابر انصاری در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعاهای بحرین در خصوص دخالت ایران در امور داخلی این کشور نیز خاطرنشان کرد: مسئله بحرین، یک مسئله عمیق و گسترده داخلی است که میان بخش وسیعی از جامعه بحرین و دولتش وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران علاقه‌ای به تشدید بحران‌ها در همسایگانش ندارد، ابراز داشت: آنچه ایران اعلام کرده تشویق دولت و معارضه این کشور برای انجام گفت‌وگو‌ها و حصول توافق سیاسی است که فراهم‌کننده حقوق مردم آن کشور باشد.

ایران دخالتی در موضوع بحرین ندارد

این مقام عالی‌رتبه وزارت امورخارجه با یادآوری مجدد اینکه ایران دخالتی در موضوع بحرین ندارد، تاکید کرد: ایران تشویق‌کننده اصول توافق است و موفقیت آن منوط به اراده قطعی دولت بحرین و آمادگی گفت‌وگو با فرزندان این کشور است که امیدواریم زمینه توافق با اتخاذ با تصمیمات شجاعانه و انجام گفت‌وگو‌ها فراهم شود.

جابرانصاری در رابطه با انتفاضه سوم در فلسطین نیز ابراز داشت: مسئله فلسطین دردی است که در جبین انسانیت قرار دارد و از مسائلی است که از دهه‌های گذشته باقی مانده است خواسته‌های مشروع و قانونی ملتی است برای حقوق اساسی خود که در چند دهه توسط صهیونیست‌ها نقض شده و آن‌ها از حقوق انسانی و بدیهی خود برخوردار نیستند و ملت فلسطین در حدود یک قرن گذشته انتفاضه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: در سه ماه‌گذشته حدود ۱۲۰ شهید به غافله شهدای ملت فلسطین اضافه شده و متاسفانه برخوردهای بین‌المللی و برخورد دولت‌های منطقه با رژیم صهیونیستی برخوردی بر مدار برخوردهای حداقلی بوده است. ادامه اشغال فلسطین و ادامه کشتار سازمان یافته و تروریست علیه ملت فلسطین از جمله مسائل اساسی بحران غرب آسیا است و تا هنگامی که با آن‌ها برخورد اساسی صورت نگیرد، زمینه ثبات و آرامش نیز فراهم نخو اهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: سیاست ایران حمایت از فلسطین برای دستیابی به حقوق اساسیشان است و این سیاست در طی این سال‌ها تداوم یافته است.

دولت ترکیه اقداماتش را با دولت عراق هماهنگ کند

جابرانصاری درباره حضور نظامی ترکیه در عراق نیز بیان کرد: اصل اساسی حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در عراق و سوریه است. این دو کشور درگیر مبارزه با تروریست هستند و هر اقدامی که دولت‌های دیگر چه همسایگان و چه کشورهای فرامنطقه‌ای انجام می‌دهند باید مسائل پایه‌ای را در نظر بگیرند و نباید بدون هماهنگی‌ با دولت‌های سوریه و عراق اقداماتی را انجام دهند که منجر به افزایش بحران می‌شود. امیدواریم ترکیه نیز این مسائل را مورد توجه قرار دهد و اقداماتش را با دولت عراق هماهنگ کند.

وی درباره آخرین پیگیری‌های پرونده امام موسی صدر نیز عنوان کرد: مشخص شدن وضعیت امام موسی صدر از جمله برنامه‌های وزارت امورخارجه بوده و گفت‌وگوهای مختلفی دراین باره در گذشته انجام شده است و گام‌های خوبی برداشته شد اما متاسفانه در میانه راه دولت لیبی از مسیر خارج شد و پس از سقوط نظام سابق لیبی این توقع وجود داشت که زمینه بسته شدن پرونده فراهم شود اما به دلیل تحولات بعدی آن کشور و بوجود آمدن چند دستگی‌ها این پرونده تحت الشعاع قرار گرفت و عملا آن توقع فراهم نشد ولی امیدواریم با تحولات آتی زمینه پیگیری جدی این موضوع فراهم شود.

تاریخ سفر روحانی به اروپا نهایی نشده است

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره تاریخ سفر آتی رئیس جمهور به اروپا و دلیل تاخیر صورت گرفته در انجام آن نیز گفت: تاریخ سفر آتی هنوز نهایی نشده از طریق کانال‌های دیپلماسی این موضوع در حال پیگیری است. دلیل عدم انجام آن سفر نیز به خاطر وقایع گسترده تروریستی در اروپا بود و بنا به توافق دو طرف یعنی ایران فرانسه و ایران و ایتالیا این سفر صورت نگرفت و موضوع در حال پیگیری برای انجام این سفر است پیش‌بینی می‌شود که تاثیر آن سفر‌ها در آن برهه در حد انتظار نباشد و زمینه دستاوردهای بیشتر فراهم نشود و به همین خاطر سفر عقب افتاد.

جابرانصاری در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع اخیر ترکیه در قبال ایران اظهار داشت: سیاست ایران گسترش همکاری و فضای دوستی با کشورهای منطقه است ترکیه از همسایگان مهم و از کشورهای تاثیرگذار جهان اسلام است. جمهوری اسلامی ایران بر نقاط اشتراک و زمینه‌های همکاری مشترک تاکید دارد متاسفانه‌گاه سیاستمداران ترکیه با اتخاذ مواضعی احساسی این مسائل را تحت الشعاع قرار می‌دهند ولی ما امیدواریم زمینه همکاری‌های دو کشور و از جمله زمینه همکاری برای مبارزه با تروریست فراهم شود. ما دراین باره اراده سیاسی داریم و امیدواریم طرف مقابل هم در تصمیم‌گیری و هم اعلام مواضع زمینه همکاری را فراهم کند.

کد خبر : ۳۲۹۵۱۶