خبرگزاری کار ایران

موسویان در اجلاس خلع سلاح سازمان ملل:

برجام موجب شد آمریکا نقش منطقه‌ای ایران را به رسمیت بشناسد

اجلاس خلع سلاح سازمان ملل با پیام تصویری دبیرکل سازمان ملل در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این اجلاس که با حضور نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح و بسیاری از دیپلمات‌های عالی‌رتبه بین‌المللی و سفرای خارجی مقیم برگزار شد، مسائل مهم جهانی خلع سلاح هسته‌ای مورد برسی قرار گرفت٬ سید حسین موسویان به عنوان اولین سخنران اجلاس توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانیو آثار مثبت آن بر خلع سلاح منطق‌ای و جهانی را تشریح کرد.

باید خلع سلاح هسته‌ای اسراییل در اولویت جامعه جهانی قرار گیرد

وی با بیان اینکه ایران در سال ١٩٧٤ طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را پیشنهاد کرد، اظهار داشت: اکنون با برجام گام بلندی در راستای تقویت خلع سلاح جهانی و عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته ای برداشته است. کشورهای خاورمیانه می‌توانند با پیروی از أصول برجام، طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را محقق سازند.

سفیر اسبق ایران در آلمان یادآور شد: اسراییل تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است که باید خلع سلاح هسته‌ای اسراییل در اولویت جامعه جهانی قرار گیرد.

افزایش توان سلاح‌های متعارف ایران برای حفظ بالانس سلاح‌های متعارف در منطقه ضروری است

موسویان با بیان اینکه موضوع توان موشکی ایران ربطی به سلاح‌های کشتار جمعی نداشته و در قالب سلاح‌های متعارف می‌گنجد، اظهار داشت: امریکا و غرب از یک طرف، سالیانه ده‌ها میلیارد دلار سلاح‌های فوق‌پیشرفته متعارف در اختیار اسرائیل و همسایگان عرب ایران می‌گذارد و از طرف دیگر، به دنبال محدودسازی توان تسلیحاتی ایران هستند. تا زمانی که غرب به سیاست‌های خود ادامه دهد، ایران برای حفظ بالانس سلاح‌های متعارف در منطقه باید توان تسلیحاتی خود از جمله توان موشکی خود را توسعه دهد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران تصریح کرد: در سال 1384 قدرت‌های جهانی به رهبری امریکا پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل کشانده و تحریم‌ها را به قصد برچیدن تاسیسات هسته‌ای ایران اعمال و مسیر دیپلماسی را بستند تا اینکه بعد از 10 سال کشمکش با ایران به توافق رسیدند.

شش دلیل حصول توافق میان ایران و قدرت‌های بزرگ

وی در تشریح دلایل اصلی حصول توافق خاطرنشان کرد: نخست، ایران برای اینکه امریکا را به پای میز مذاکره بکشاند، با افزایش تحریم‌ها، ظرفیت و سطح غنی‌سازی خود را افزایش داد تا در آستانه «نقطه گریز» قرار گرفت و امریکا را از نابودی توان هسته‌ای ایران، ناامید کرد. دوم، امریکا زبان تحقیر و تهدید و قلدری را کنار گذاشت و با احترام و به طور مستقیم با ایران وارد مذاکره شد. سوم، رییس جمهور امریکا استراتژی «غنی‌سازی صفر» در ایران را به «بمب هسته‌ای صفر» تغییر داد. چهارم، انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در ایران فضای سیاسی بین‌المللی در مورد ایران را تعدیل و زمینه مناسب فراهم شد. پنجم، قدرت‌های جهانی پیشنهاد ایران در مورد اصل معادله «حقوق مشروع ایران» در برابر «رفع نگرانی‌های مشروع قدرت‌های جهانی» را پذیرفتند. ششم، دو طرف روی تهیه یک برنامه عمل جامع با اقدامات متناسب متقابل در دستور کار قرار گرفت. هفتم، امریکا سیاست بازی با زمان به قصد فشار بیشتر را کنار گذاشت و جدی به قصد حصول توافق مذاکره کرد.

موضوع اتهامات نظامی برنامه هسته‌ای ایران در آستانه مختومه شدن است

معاون پیشین شورای عالی امنیت ملی با یادآوری گزارش مدیرکل آژانس نسبت به فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران ابراز داشت: با گزارش اخیر مدیرکل آژانس، موضوع اتهامات نظامی برنامه هسته‌ای ایران در آستانه مختومه شدن قرار گرفته و با انجام تعدادی از اقدامات اعتمادساز از سوی ایران، ظرف یکی، دو ماه آینده مهمترین بخش از تحریم‌های سازمان ملل، اروپا و آمریکا برداشته و امکان رشد هفت درصدی اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.

موسویان با بیان اینکه برجام موجب شد امریکا نقش منطقه‌ای ایران را به رسمیت بشناسد، عنوان کرد: مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه پس از سال‌ها شکست، زمانی پیشرفت داشت که بعد از برجام، ایران به مذاکرات جهانی دعوت شد. این حقیقتی است که قدرت‌های بزرگ باید در مورد تمام مدیریت همه بحران‌های منطقه در نظر داشته باشند.

موسویان

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در سخنان افتتاحیه این کنفرانس نسبت به خطر دسترسی گروه‌های تروریستی به سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی به جهان هشدار و خواستار اقدام مشترک جهانی شد.

کیم نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح با الگو خواندن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی گفت: در شرایط کنونی ١٦٠٠٠ بمب هسته‌ای در جهان وجود دارد که تهدید اصلی برای موجودیت بشر است. جامعه جهانی نیازمند ابتکاراتی ویژه برای خلع سلاح هسته‌ای جهانی است.

نماینده چین در این اجلاس نیز گفت: تفاوت موضوع هسته‌ای ایران و کره شمالی این است که امریکا حق ایران برای غنی‌سازی، آب سنگین و بهره‌مندی از تکنولوژی و تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز را پذیرفت اما در مورد کره شمالی هیچیک از این موارد راحتی برای مصارف صلح‌آمیز را نمی‌پذیرد. اگر امریکا حقوق مشروع کره شمالی در مورد تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز را همچون ایران بپذیرد و حاضر باشد امتیازات اقتصادی که به ایران داد، مثل رفع تحریم‌ها را به کره شمالی بدهد، بحران هسته‌ای کره شمالی هم حل می‌شود.

نماینده کره جنوبی هم در این اجلاس اظهار داشت: متاسفانه امریکا غنی‌سازی در کره جنوبی را نپذیرفت. با وجودی که ما متحد امریکا بودیم. در عین حال معتقدیم توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند الگوی حل بحران هسته‌ای کره شمالی باشد.

موسویان

کد خبر : ۳۲۸۸۳۱