خبرگزاری کار ایران

با اشاره به گزارش آژانس مطرح شد؛

بهشتی‌پور: آمانو تلاش کرد آژانس زیر سوال نرود/ خزایی: زمینه اجرای برجام فراهم است

دو کار‌شناس مسائل سیاسی، موضوع مختومه شدن پرونده پی.‌ام.دی و آغاز اجرای برجام را بررسی کردند.

به گزارش ایلنا٬ حسن بهشتی‌پور گزارش آمانو را مبنی بر آن دانست که هیچ سند و شاهدی نسبت به مسائلی که طی ۱۰ سال گذشته مطرح می‌شد، پیدا نشده و در عین حال گفت: این توضیحات دو پهلو است و در برخی نکات می‌گوید که ایران قرائن و شواهدی نشان داده ولی ما قانع نشدیم و سوالات همچنان برایمان باقی است.

وی افزود: بخش اعظم این گزارش، خاصه در قسمت آخر تصریح می‌کند که هیچ نقطه انحرافی از پادمان هسته‌ای تایید نشده و اعلام می‌دارد نکاتی که قبلا بازگو شده بی‌اساس است.

بهشتی‌پور یادآور شد: آمانو بعد از گذشت ۱۰ سال آن خطای بزرگ را جبران کرده و این گزارش را بگونه‌ای تنظیم کرده که آژانس زیر سوال نرود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: بزرگ‌ترین خدمت آمانو این است که بگونه‌ای این گزارش را نوشته که تا ۹۹ درصد پرونده پی.‌ام.دی در شورای حکام مختومه اعلام خواهد شد.

بهشتی‌پور با اشاره به توافق میان صالحی و آمانو بعنوان نقشه راه ایران و آژانس در ۲۴ تیرماه امسال اظهار کرد: وقتی پرونده ایران روالی عادی را طی کند، بدین معناست که همچون دیگر کشور‌ها با کشورمان برخورد خواهد شد و آژانس نیز تنها تایید می‌کند که اینگونه اقدامات انجام شده است یا خیر.

سعید خزایی نیز این گزارش را مناسب توصیف کرد و گفت: مقام های آمریکایی نیز از این موضوع استقبال کردند ومذاکره کننده ارشد کشورمان نیز گفت که این گزارش می‌تواند نقطه پایان پی.‌ام. دی باشد.

وی تصریح کرد: شورای حکام اعلام کرد که راهی باقی نمانده که بیان نشده باشد؛ اما آژانس برای اینکه بعد‌ها دچار مشکلی نشود، با احتیاط حرکت می‌کند.

خزایی که با رادیو گفت‌و‌گو می‌کرد٬ با بیان اینکه آنچه باعث بسته شدن پی.‌ام.دی و آغاز برجام باشد، آماده و فراهم است، ادامه داد: آژانس از دوران ریاست البراده‌ای باید به اسنادی که در دست داشت، تاکید می‌کرد ولی هیچگاه سندی را مبنی بر تخطی ایران ارائه نکردند و امروز زمینه‌ای فراهم شده تا حیثیت آژانس نیز حفظ شود.

وی خاطرنشان ساخت: «غرب نیز خواستار بسته شدن پی.‌ام. دی بود چون هیچیک از آن‌ها چیزی را بدست نیاوردند و طبیعی بود که این موضوع مختومه شود و زمینه برای اجرایی کردن برجام مهیا شود.

کد خبر : ۳۲۷۴۳۴