خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در هلند:

ایران بزرگترین قربانی کاربرد سلاح‌های شیمیایی است

نماینده کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی٬ ایران را بزرگترین قربانی کاربرد سلاح‌های شیمیایی خواند.

به گزارش ایلنا، «علیرضا جهانگیری» سفیر کشورمان در هلند درجریان برگزاری بیستمین کنفرانس کشورهای عضو این سازمان در شهر لاهه هلند، در سخنانی مواضع کشورمان را درخصوص تحولات مربوط به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تشریح کرد.

وی وجود سلاح‌های شیمیایی در جهان را موجب به خطر افتادن صلح و امنیت بین‌المللی دانست و از کشورهای دارنده این سلاح‌ها خواست به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی برای نابودی کامل اینگونه سلاح‌ها پایبند باشند.

جهانگیری با تأکید براینکه عدم عضویت رژیم صهیونیستی در معاهدات خلع سلاح ازجمله کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی موجب نگرانی‌های امنیتی برای کشورها درخاورمیانه شده است، گفت: ایران بزر گ ترین قربانی کاربرد سلاح های شیمیایی است.

نماینده کشورمان که در این کنفرانس از سوی اعضاء شرکت کننده به عنوان معاون این کنفرانس نیز انتخاب شده است، با اشاره به اینکه ایران بزر گ‌ترین قربانی کاربرد سلاح‌های شیمیایی بوده و همچنان ده‌ها هزار نفر در ایران آثار وحشتناک کاربرد این گونه سلاح‌های مرگبار و غیرانسانی را تحمل می‌کنند، از تصمیم مصوب کنفرانس شانزدهم کشورهای عضو در تشکیل شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی قدردانی کرد.

وی از این سازمان خواست تا نسبت به راه‌اندازی کامل این شبکه، اقدامات لازم را انجام دهد و همچنین سایر کشور‌ها را دعوت کرد که در این مسیر به سازمان کمک کنند.

نماینده دائم کشورمان در این سازمان همچنین در بخشی دیگر از سخنرانی خود، به همکاری‌های بین المللی و کمک‌های متقابل کشورهای عضو به توسعه اقتصادی و فناوری در حوزه شیمیایی اشاره و از همه کشور‌ها و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواست تا با ایجاد یک برنامه اقدام، زمینه تحقق و اجرای کامل و بدون تبعیض مفاد کنوانسیون در این ارتباط را فراهم نمایند.

وی همچنین بر ضرورت حذف محدودیت‌های غیرقانونی و تحریم یکجانبه در این زمینه تأکید کرد و از سازمان و کشور‌ها خواست در این راستا به نیازهای قربانیان سلاح‌های شیمیایی و تسهیل تأمین آن‌ها توجه وافی نمایند.

جهانگیری در ادامه همکاری سوریه جهت امحای برنامه سلاح شیمیایی خود با سازمان منع سلاحهای شیمیایی را ارزشمند قلمداد کرد.

وی همچنین به کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به سوریه در جهت ایفای تعهدات و تصمیمات سازمان متبوع اشاره نمود.

نماینده دائم کشورمان در این سازمان با محکوم نمودن استفاده گروه‌های تروریستی از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و عراق، دستیابی این گروه‌ها به سلاح‌های شیمیایی را خطری برای صلح و امنیت بین المللی تلقی و تاکید کرد که عاملان و کسانی که چنین سلاح‌هایی را در اختیار آنان گذاشته‌اند باید پاسخگو باشند و از دولت‌های عضو درخواست نمود از هرگونه کمک مالی، لجستیکی و نظامی به گروه‌های تروریستی خودداری نموده و تمام تلاش خود را جهت ممانعت از دستیابی آنان به هر نوع مواد شیمیایی سمی بعمل آورند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین در ادامه تأکید کرد که عدم عضویت رژیم صهیونیستی در معاهدات خلع سلاحی از جمله کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی موجب بی‌ثباتی و نگرانی‌های امنیتی برای کشور‌ها در منطقه خاورمیانه شده است و از تمام کشور‌ها و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواست که از هیچ تلاشی برای اعمال فشار بر این رژیم و معدود کشورهای غیر عضو برای الحاق به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی فروگذار نکنند.

لازم به توضیح است سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پس از تصویب و لازم الاجرا شدن کنوانسیون سلاحهای شیمیایی در سال ۱۹۹۷، با هدف اجرای مفاد این کنوانسیون در لاهه (هلند) ایجاد شد و با الحاق اخیر دو کشور آنگولا و می‌انمار، هم اینک اعضا این کنوانسیون به ۱۹۲ کشور رسیده است، (رژیم صهیونیستی و کشورهای مصر، کره شمالی و سودان جنوبی عضو این کنوانسیون نیستند) که در میان سایر کنوانسیون‌های خلع سلاحی در جهان، بیشترین تعداد اعضاء را دارا می‌باشد.

این سازمان دارای یک شورای اجرایی مرکب از ۴۱ کشور است که به همراه کنفرانس کشورهای عضو، مهم‌ترین نهادهای تصمیم گیر این سازمان محسوب می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه اصلیترین قربانی سلاح‌های شیمیایی می‌باشد، با بهره گیری از تجارب خود در این زمینه و آگاهی از پیامد‌ها و خطرات این گونه سلاح‌ها، در جریان تدوین، تصویب و لازم الاجرا شدن این کنوانسیون و همچنین پس از ایجاد سازمان مربوطه همواره نقش فعال و تعیین کننده‌ای در تحولات و روندهای آن داشته و در حال حاضر نیز یکی از اعضای فعال و تأثیرگذار شورای اجرایی این سازمان است.

خاطرنشان می‌گردد بیستمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از روز دوشنبه ۹ آذر ماه به مدت ۵ روز در لاهه هلند در حال برگزاری است.

کد خبر : ۳۲۷۱۵۴