خبرگزاری کار ایران

فرجی دانا:

تا فضای گفت‌و‌گو باشد بحران نداریم

مشاور رئیس جمهور در امور علمی و آموزشی با استقبال از برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: تا زمانی که باب گفت‌و‌گو باز باشد ما هیچ بحرانی نداریم.

به گزارش ایلنا٬ رضا فرجی دانا با استقبال از برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان به فضای گفت‌و‌گو در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: از اینکه این کار جهادی در سطح ملی انجام می‌گیرد خوشحالم و این مسئله به خودی خود مهم است. ما در سال‌های اول بعد از انقلاب فضای بحث و گفت‌و‌گو را داشتیم و معمولا مقابل سردر دانشگاه تهران در مورد مسائل مختلف میان مخالفان و موافقان بحث می‌شد٬ اما آن زمان موضوع اخلاق در مناظره چندان مورد توجه نبود.

وزیر سابق علوم با اشاره به اینکه آموخته‌های دینی و اخلاقی ما بر متانت و صبر در مناظره تاکید دارند، عنوان کرد: در نظر گرفتن این موضوع که مناظره‌ها باید با رعایت اخلاق صورت بگیرد به خودی خود از اهمیت بالایی برخوردار است. پرداختن به اخلاق و توسعه فنون اخلاقی مناظره کار بزرگی است. شما باید به این موضوع بهای زیادی بدهید و آن را دست کم نگیرید.

فرجی دانا اظهار کرد: در مناظرات اخلاقی نظرات به صورت درست بیان می‌شود ولی در مناظره‌ای که اخلاق مد نظر نباشد محتوا به فراموشی سپرده می‌شود و هر کدام از طرف‌های مناظره سعی می‌کنند با پافشاری روی موضع خود، آن را به صورت قاطعانه ترویج دهند. در این شرایط ممکن است گاهی به صورت موقت حق به باطل ببازد. اگر توجه کنیم می‌بینیم در طول تاریخ هم این اتفاق کم صورت نگرفته است.

وی در مورد تاثیر مناظره و گفت‌و‌گو در برطرف شدن مشکلات گفت: تا زمانی که باب گفت‌و‌گو باز باشد ما هیچ بحرانی نداریم. چند سال پیش در همین دانشگاه تهران، دانشجویان بر سر موضوعی به اختلاف نظر رسیدند و برای همین موضوع نزدیک به پنج ساعت در تالار چمران با هم صحبت کردیم. ایجاد این فضا برای صحبت کردن و شنیدن نظرات باعث شد مسئله تا حد زیادی حل شود.

این استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: ایجاد توانمندی مناظره در جوانان؛ صرف نظر از اینکه توجه به فنون باشد یا محتوا، خود کاری ارزشمند است. هر چند فکر می‌کنم شما هر دو را در کارتان مد نظر قرار داده‌اید.

فرجی‌دانا پیشنهاد نهادی کردن مسابقات مناظره و برنامه‌ریزی برای شرکت در مسابقات جهانی را نیز مطرح کرد و آن را قابل پیگیری دانست.

او همچنین ابراز امیدواری کرد دانشجویانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند با رسیدن به بلوغ کافی بتوانند به به مسابقاتی که در سطح جهانی هم برگزار می‌شود ورود کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، اعضای کمیته برگزاری مسابقات ملی مناظره در این دیدار به ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره‌های پیشین مسابقات مناظره دانشجویی پرداختند.

مرحله کشوری مسابقات ملی مناظره دانشجویان (نشان خواجه نصیرالدین طوسی)، از ۲۸ تا ۳۰ آذر با شرکت ۱۲ تیم از استان‌های مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، زنجان، قزوین و ایلام در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار می‌شود.

این مسابقات با شعار «مناظره فرصتی برای یادگیری» برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۲۷۱۳۲