خبرگزاری کار ایران

نماینده کشورمان در سازمان ملل:

ایران برای مقابله با افراطی‌گری قطعنامه جدید ارائه می‌کند

نماینده کشورمان در سازمان ملل از قصد جمهوری اسلامی ایران در ارائه قطعنامه جدیدی برای مقابله با افراط گرائی به مجمع عمومی این سازمان خبر داد.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع فرهنگ صلح اظهار داشت: صلح مورد نظر منشور، صلح ساکن و ناشی از تحمیل و سلطه نیست، بلکه صلحی پویا است که شاخصه آن مدارا و احترام به یکدیگر است.

وی گفت: منشور ملل متحد به دنبال صلح از طریق حذف تفاوت‌ها نیست، بلکه می‌خواهد حق حیات و شکوفایی همگان را برغم تفاوت‌ها تضمین کند.

نماینده کشورمان در سازمان ملل با اشاره به تحولات جهانی گفت: در شرایطی که نیروهای افراطی و خشن از سوریه تا عراق و از پاریس تا بیروت می‌کوشند روشهای تروریستی خود را به ملت‌ها تحمیل کنند، اگر برای مقابله با عفریت جنگ به دنبال آن هستیم که خاکریز صلح را در ذهن آدمیان برپا سازیم، علاوه بر ذهنیت تروریست‌ها و افراط گرایان، باید ذهنیت کسانی که می‌خواهند هر مشکلی را با توسل به زور حل کنند، نیز تغییر کند.

وی افزود: تنها با اقدام جدی در قبال فقر، تبعیض، بی‌عدالتی و اشغال است که فرهنگ صلح می‌تواند هوای لازم برای زنده ماندن را دریافت کند لذا باید بذر صلح را در خاکی بکاریم که با مدارا، عدالت، احترام متقابل، تعامل سازنده و گفتگو بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تقویت شده باشد.

خوشرو همچنین با اشاره به نامه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان غربی، اشاره ایشان به نیاز به تغییر ذهنیت‌ها را یادآور شد و بخشهایی از این نامه را قرائت کرد.

وی خطاب به نمایندگان کشورهای جهان در این نشست مجمع عمومی سازمان ملل افزود: هدف از این نامه، ارائه دیدگاهی اصیل از درون جهان اسلام درباره مبارزه با تروریسم برای مخاطبان جوان است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل همچنین به ابتکار رئیس جمهور در ارائه طرح جهان ضد خشونت و افراطی‌گری، که به صورت قطعنامه‌ای در سال ۱۳۹۲ به تصویب مجمع عمومی رسید، اشاره کرد و تحولات دو سال گذشته را شاهدی بر مناسب بودن این ابتکار دانست.

وی افزود: برای پیگیری این مسیر، جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به زودی متن به روز شده‌ای از این قطعنامه را که مذاکرات مقدماتی مربوط به آن با سایر کشور‌ها انجام شده، جهت تصویب به مجمع عمومی ارائه کند.

خوشرو گفت: این قطعنامه منعکس کننده تحولات دو سال اخیر خواهد بود و ایده‌های مطرح شده در قطعنامه نخست برای مقابله با افراطی‌گری خشن را پیگیری خواهد کرد.

کد خبر : ۳۲۷۱۰۷