خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران:

گزارش وین۲ به بشار اسد داده شد

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بناست اجلاس وین۳ طی ۱۰ الی ۱۵ روز آینده برگزار شود و در این نشست جزئیات بیشتری راجع به تقویت روند مبارزه با تروریسم و پیگیری راهکار سیاسی در حل بحران سوریه مورد توجه قرار خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه مراسم ختم مرحوم غضنفر رکن‌آبادی در جمع خبرنگاران با اشاره به آسیب‌هایی که برگزاری نشست‌های حاشیه‌ای در خصوص بحران سوریه در مسیر حل مشکلات وفقه ایجاد می‌کنند، گفت: عربستان سعودی گروهی از معارضین سوریه را در ریاض گردهم آورد و جلسه‌ای با حضور آن‌ها برگزار کرد. این درخواست عربستان سعودی در نشست وین۲ مطرح شده بود و علیرغم اصرار بسیار زیاد طرف سعودی، ما و برخی دیگر از کشورهای حاضر در اجلاس مخالفت کردیم.

وی افزود: هر گونه هماهنگی و رایزنی با معارضان سوریه به ویژه آن دسته از معارضان که سلاح حمل کردند نه معارضانی که به راهکار سیاسی اعتقاد دارند، باید با هماهنگی نماینده دبیرکل سازمان ملل انجام شود.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در بند دیگر بیانیه وین۲ توافق شد که سازمان ملل تلاش کند تا گروه‌های تروریستی شناسایی شوند و در این راستا قرار شد کشور اردن نیز مشورت‌هایی را با برخی از اعضا برای تعیین این لیست انجام دهد اما این مسئله به معنای برگزاری اجلاس جداگانه نبود و ما این اقدام‌های شتابزده را مغایر توافق‌های موجود می‌دانیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: باید تمامی اقدام‌ها با هماهنگی با سازمان ملل متحد و دولت و نظام سیاسی سوریه و شخص رئیس جمهوری این کشور که مشروعیت قانونی دارد انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست وین۳ در آینده نزدیک اظهار داشت: بناست اجلاس وین۳ طی ۱۰ الی ۱۵ روز آینده برگزار شود و در این نشست جزئیات بیشتری راجع به تقویت روند مبارزه با تروریسم و پیگیری راهکار سیاسی در حل بحران سوریه مورد توجه قرار خواهد داشت.

معاون ظریف با اشاره به سفر چندی پیش ولایتی به سوریه و لبنان تصریح کرد: در سفری که اخیرا به اتفاق دکتر ولایتی به سوریه داشتیم ملاقاتی با آقای بشار اسد انجام گرفت و گزارش نشست وین۲ به اطلاع رئیس‌جمهوری سوریه رسید و نسبت به نحوه تعامل حکومت سوریه و دیگر بازیگران در نشست وین۳ باید انجام بگیرد بحث‌های مفصلی داشتیم.

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادامه پیگیری‌های آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان حادثه منا خاطرنشان کرد: پیگیری‌های حقوقی در سه سطح در حال پیگیری است که سطح نخست در داخل کشور انجام می‌گیرد و بر این اساس خانواده‌های جانباختگان منا می‌توانند با مراجعه به بخشی که به زودی در سازمان حج و زیارت اعلام خواهد شد طرح دعوی و شکواییه نمایند و مطالبات حقوقی خود را از دولت عربستان سعودی پیگیری کنند.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز اقدام‌هایی را انجام داده و تمامی مستندات با همکاری همه بخش‌های ذیربط از جمله سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در این سازمان بوجود آمده و این مستندات در سازوکار بین‌المللی و حقوقی خود دنبال خواهد شد و از موسسات حقوقی بین‌المللی غیرحکومتی اقدام‌هایی را انجام دادند که اولا برای مطالبه حقوق جانباختگان از دولت عربستان سعودی و ثانیا برای تضمین هرچه بیشتر در انجام مناسک حج تمتع در سال‌های آینده با ایمنی و امنیت بالا اقدام کنند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به کارشناسی‌های دولت عربستان سعودی در پیگیری فاجعه منا یادآور شد: حقیقت این است که دولت عربستان سعودی در اجرای وظایف خود با جدیت عمل نکرده و معتقدیم مقصر اصلی این حادثه عربستان سعودی است و مقام‌های حکومتی دولت سعودی باید تبعات حقوقی آنچه اتفاق افتاده را پذیرا باشند، بماند که آن‌ها در آخرین ملاقات‌هایی که با دیپلمات‌های ما داشتند مسئولیت وقوع این حادثه را بر گردن کارگزاران برگزاری مراسم حج انداخته‌اند اما به نظر ما مسئولیت کوتاهی و سهل‌انگاری این کارگزاران بی‌شک بر عهده دولت سعودی است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما تا تعیین وضعیت یکایک آسیب‌دیدگان حادثه منا و تمامی مفقودین مطالبات لازم را با مقام‌‌های عربستان با جدیت ادامه خواهیم داد.

کد خبر : ۳۲۷۰۶۳