خبرگزاری کار ایران

ولایتی در گفت‌وگو با المیادین:

آماده میزبانی از اسد در ایران هستیم

مشاور مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ادامه حمایت‌های ایران از دولت و ملت سوریه تاکید کرد: باید کشورهای غربی به حمایت از تروریسم در سوریه پایان دهند.

به گزارش ایلنا، علی اکبر ولایتی در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در دمشق درباره موضع ایران نسبت به سرنگونی جنگنده روسی به دست ترکیه گفت: این پرسش دارای دو قسمت است. بخش نخست به سوریه و هجوم تروریست‌ها به دولت و ملت سوریه مربوط می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در کنار مردم و دولت و شخص بشار اسد رئیس جمهور این کشور قرار گرفت و ایران در کنار ملت و ارتش سوریه با تروریست‌ها می‌جنگد و ما تا پایان تا پیروزی نهایی در کنار ملت سوریه هستیم و به حمایت‌های خود از سوریه ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: آنچه که در روابط روسیه و ترکیه رخ داده است باید بگویم که حضور نیروهای روسی در سوریه بر اساس درخواست دولت قانونی این کشور بوده است بنابراین روس‌ها در سوریه حضور قانونی دارند و به دولت این کشور کمک می‌کنند. سرنگون کردن جنگنده روسیه به زیان منافع منطقه است و ما مخالف بروز هر گونه درگیری هستیم که باعث افزایش تنش در منطقه شود. ترکیه و روسیه از همسایگان ایران هستند و از دو کشور می‌خواهیم از این تنش بکاهند و دیگر نباید چنین حوادثی تکرار شود.

مجری پرسید که سرنگون شدن جنگنده روسیه چند ساعت پس از دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران رخ داده است، دو طرف در این نشست بر توافق سیاسی تاکید کردند و پوتین نیز گفت روسیه به متحدان خود خیانت نمی‌کند، آیا فکر می‌کنید این اقدام ترکیه روابط ائتلاف ایران، روسیه و سوریه را هدف قرار داده است؟

آینده منطقه ارتباط نزدیکی به همکاری میان ایران، روسیه و سوریه دارد

ولایتی گفت: ما این روابط را این گونه تحلیل نمی‌کنیم. ایران، سوریه و روسیه دارای یک روابط طولانی و راهبردی هستند و این روابط تحت تاثیر این گونه حوادث قرار نمی‌گیرد. روابط این سه کشور بسیار ارزشمند و سازنده است و آینده منطقه ما ارتباط نزدیکی به همکاری میان ایران، روسیه و سوریه دارد. این سه کشور از طرف‌های همکار و راهبردی در منطقه هستند. ما امیدواریم این همکاری میان سه کشور باعث حفظ امنیت و آرامش و صلح در منطقه حساس خاورمیانه (غرب آسیا) شود و دیگر شاهد این درگیری‌ها نباشیم، درگیری‌هایی که با اقدامات تحریک آمیز غربی‌ها به ویژه آمریکا و با کمک رژیم صهیونیستی و برخی از رژیم‌های مرتجع منطقه صورت گرفته است. من فکر می‌کنم روسیه به عنوان یک کشور تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی و همچنین ایران به عنوان یکی از پایه‌های اساسی در این منطقه نقش سرنوشت‌سازی در بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه دارند.

تلاش می‌کنیم تنش در روابط روسیه و ترکیه برطرف شود

مجری پرسید روسیه تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کرده و همکاری‌های نظامی دو کشور متوقف شده است، آیا از این اقدامات روسیه علیه ترکیه حمایت می‌کنید یا اینکه تهران تلاش می‌کند مواضع مسکو و آنکارا به یکدیگر نزدیک شود؟

ولایتی در پاسخ به این سوال گفت: ما تلاش می‌کنیم هر گونه تنشی در روابط روسیه و ترکیه برطرف شود و این تنش گسترش نیابد. ما نمی‌خواهیم میان این دو کشور همسایه مهم جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تنشی وجود داشته باشد. در صورتی که بتوانیم از این تنش بکاهیم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

مجری در سوالی دیگر پرسید ایران از ابتدای بحران در سوریه در کنار متحد خود علیه تروریست‌ها در این کشور حضور داشته است، آیا با توجه به پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه در حلب و نقاط دیگر فکر می‌کنید به زودی گزینه نظامی متوقف می‌شود و حضور تروریست‌ها در سوریه از بین خواهد رفت؟

مشاور رهبر انقلاب پاسخ داد: ما امیدواریم این درگیری میان ارتش سوریه و نیروی دفاع ملی با تروریست‌ها به زودی متوقف شود. توقف این درگیری‌ها به سود دولت و ملت سوریه است. هر روز که می‌گذرد اعتماد ما به پیروزی‌های ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی در حلب و نقاط دیگر بیشتر می‌شود. ما امیدواریم همکاری میان ایران، روسیه، سوریه، حزب‌الله لبنان و دیگر نیروهای متحد در منطقه به پیروزی دولت قانونی سوریه و شکست تروریست‌ها و دفع شر آن از این کشور منجر شود. تروریست‌ها خواهان ثبات و آرامش برای منطقه نیستند و امیدواریم از شر این گروه‌های تروریستی‌‌ رها شویم.

اسد می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند و رای هم می‌آورد

مجری پرسید که ایران نقش مهم میدانی در درگیری‌های سوریه دارد، به نظر می‌رسد مرحله دوم درگیری‌ها به ویژه در شمال سوریه آغاز شده و روسیه نیز حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کرده است، آیا ایران نیز حضور نظامی خود را در سوریه تقویت خواهد کرد؟

ولایتی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس امکانات خود از اعطای هر گونه کمک به دولت قانونی سوریه، ملت سوریه و رئیس جمهور این کشور دریغ نخواهد کرد. ما قاطعانه باور داریم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید بحران این کشور به صورت سیاسی حل و فصل شود. دخالت‌های خارجی نمی‌تواند به بحران سوریه پایان دهد. باید راه حل بحران سوریه از طریق گفت‌وگو میان سوری‌ها بدون دخالت خارجی حاصل شود. اینکه برخی از کشور‌ها در امور سوریه دخالت می‌کنند و می‌خواهند سرنوشت مردم این کشور را به دست گیرند و ادعاهایی درباره اینکه چه کسی باید بر سوریه حکومت بکند یا نکند را مطرح می‌کنند، مورد قبول ما نیست. ما بر این باوریم دولت رئیس جمهور اسد بر اساس انتخابات قانونی تشکیل شده است و باید دوره قانونی این دولت پایان یابد و سپس انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد و رئیس جمهور اسد در این انتخابات شرکت خواهد کرد. روز به روز بر محبوبیت بشار اسد در سوریه افزوده می‌شود و ما یقین داریم بار دیگر مردم سوریه به وی رای خواهد داد. بنابراین‌‌ همان طور که گفته شد بحران سوریه راه حل نظامی دارد و باید با استفاده از راه حل سیاسی به این بحران پایان داد و تنها ملت سوریه است که این راه حل را اجرا خواهد کرد و طرف‌های خارجی نمی‌توانند راه حل‌های خود را بر مردم سوریه تحمیل کنند.

تروریست‌ها شکست خواهند خورد

مجری در  سوال دیگر پرسید بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سخنان سابق خود به کمبود امکانات در ارتش سوریه اشاره کرده بود و شاید این کمبود‌ها باعث عقب‌نشینی ارتش سوریه از برخی از مناطق این کشور شد و گروه‌های تروریستی توانستند بر برخی از مواضع سیطره یابند، آیا اوضاع امروز متفاوت شده است و ممکن است ایران نیروی زمینی خود را به سوریه اعزام کند و آیا میان تهران و روسیه درباره جبهه‌های نبرد در سوریه هماهنگی وجود دارد؟

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شکی در این نیست همکاری‌ها میان روسیه، سوریه و ایران وجود دارد. جنگ در سوریه دارای فراز و نشیب‌هایی است و ممکن است یک منطقه در سیطره تروریست‌ها قرار گیرد و این وضع به صورت موقت است. به صورت کلی شاهد پیشروی ارتش و نیروهای دفاع ملی سوریه هستیم. یقین داریم که سرزمین سوریه شاید نه در کوتاه مدت ولی در درازمدت در سیطره مردم و ارتش این کشور قرار خواهد گرفت. با اراده قاطعانه‌ای که در ملت و ارتش سوریه و حامیان سوریه اعم از ایران، روسیه، لبنان و عراق وجود دارد، تروریست‌ها شکست خواهند خورد و ملت و دولت سوریه به پیروزی خواهند رسید.

ایران در نشست وین شرکت کرد تا عرصه را برای دیگران خالی نکند

مجری در سوالی پرسید ایران از شرکت‌کنندگان نشست وین است، آیا فکر می‌کنید این نشست‌ها پایان یافته یا به دلیل سرنگون شدن جنگنده روسیه، برگزاری این نشست‌ها به تعویق افتاده است، آیا فکر نمی‌کنید باید در نقش کشورهای شرکت کننده در این نشست برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه بازنگری شود به ویژه آنکه روسیه ترکیه را به حمایت از داعش (گروهک تکفیری صهیونیستی) متهم می‌کند؟

ولایتی گفت: شکی در این نیست که داعش از حمایت برخی از کشورهای منطقه و کشورهای غربی برخوردار است. داعش بدون حمایت این کشور‌ها قادر نبود دست به این اقدامات در سوریه بزند. جمهوری اسلامی ایران در نشست وین شرکت کرد تا عرصه را برای دیگران خالی نکند. ایران موضع خود را تغییر نداده است. ما بر این باوریم هر راه حلی را که دولت و ملت سوریه پذیرفت مورد پذیرش ماست. ملت سوریه هر طرحی را رد کند ما نیز رد می‌کنیم. در صورتی که کشورهای غربی بخواهند‌‌ همان دستور کار نشست ژنو۱ و ۲ را دنبال کنند، می‌گوییم که نشست وین به شکست منجر خواهد شد. باید مذاکرات در وین به صورت عادلانه باشد و همه درباره راه حل مورد نظر به اجماع برسند.

ایران با حفظ مواضع سابق در مذاکرات وین، پاریس یا ژنو شرکت خواهد کرد

مجری پرسید در صورتی که در وین نشست‌های دیگری برگزار شود، ایران شرکت خواهد کرد؟

مشاور مقام معظم رهبری پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد صحنه را برای دیگران خالی کند و با حفظ مواضع سابق خود در مذاکرات وین، پاریس یا ژنو شرکت خواهد کرد. ما تاکید می‌کنیم هر طرحی را که مورد قبول دولت و ملت سوریه نباشد، رد می‌کنیم.

مجری در سوالی گفت دبیرکل سازمان ملل خواهان آتش بس و برقراری انتخابات در سوریه شده است، آیا قبل از نابودی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی می‌توان از راه حل سیاسی در سوریه سخن گفت؟

مشاور رهبری اظهار داشت: تا زمانی که حمایت از تروریست‌ها وجود دارد و این تروریست‌ها به حملات خود علیه ملت سوریه و انفجار‌ها ادامه می‌دهند، برگزاری انتخابات یک مزاح است و مسئله جدی نیست. باید تروریست‌ها از منطقه خارج شوند. تروریست‌هایی که علیه ملت سوریه سلاح به دست گرفته‌اند، حق ندارند با دولت سوریه مذاکره کنند. تنها گروه‌هایی از مخالفان می‌توانند با دولت سوریه گفت‌وگو کنند که علیه ملت سوریه سلاح به دست نگرفته‌اند.

آماده میزبانی از اسد در ایران هستیم

مجری پرسید رئیس جمهور اسد یک ماه پیش به مسکو سفر کرد، آیا ممکن است وی سفر زود هنگامی به تهران داشته باشد؟

ولایتی اظهار کرد: حضور رئیس جمهور اسد در سوریه بسیار ضروری است. ما آماده میزبانی وی در ایران هستیم. ما نمی‌خواهیم نظرات خود را بر رئیس جمهور سوریه تحمیل کنیم، اینکه وی این میدان و دفاع از کشور خود را ترک کند. اگر وی بخواهد به ایران سفر کند ما آماده میزبانی از وی هستیم و به گرمی و به عنوان یک قهرمان از وی استقبال خواهیم کرد چرا که وی در طول پنج سال گذشته از ملت و کشور خود دفاع کرده است

کد خبر : ۳۲۶۹۳۳