خبرگزاری کار ایران

رییس ستاد مرکزی اربعین:

مرزها بسته نشده است/ زائران به سامرا و دیاله سفر نکنند

رییس ستاد مرکزی اربعین با تاکید براینکه مرزها بسته نشده است، گفت:کسانی که بدون ویزا وارد عراق شدند چنانچه در آنجا توسط پلیس عراق دستگیر شوند ایران هیچ گونه معاضدت کنسولی و سیاسی از آنها نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا، حسین ذوالفقاری عصر امروز در نشست فوق‌العاده ستاد مرکزی اربعین با تاکید براینکه مرزها بسته نشده است، گفت:‌ تنها مرز مهران به دلیل بی نظمی هایی که دیروز و امروز ایجاد شد، ورودی های آن طبق تصمیم مسوولان ستاد استان ایلام و کمیته امنیت انتظامی از سمت دهلران، شهرستان ملکشاهی و ایلام به طرف مهران مسدود شده است.

معاون وزیر کشور ادامه داد: در عقبه آن هم از کرمانشاه و همدان و استان های عمقی از تردد افراد به سمت مرز مهران جلوگیری می شود چرا که عمده افرادی که به سمت مرز مهران در حرکت بودند افرادی بودند که فاقد ویزا بودند.

وی با بیان اینکه مرزهای مهران، چزابه و شلمچه برای کسانی که دارای ویزا هستند هیچ مشکلی از نظر خدمات دهی ندارند، گفت: اگرچه وزارت کشور عراق و مسوولین آن نسبت به ورود برخی افرادی که فاقد ویزا بودند و با تجمع موجب اختلال در وضعیت کنترل ها شدند اظهار نارضایتی داشتند و در صدد بودند که مرز مهران را یکطرفه ببندند، اما با رایزنی صورت گرفته فعلا این کار انجام نشد.

رییس ستاد مرکزی اربعین  به شایعه عدم نیاز به ویزا برای سفر به کربلا اشاره کرد و گفت:‌ نه از طرف عراق و نه از طرف ایران چنین موضوعی مطرح نشده است و این خبرها صحت ندارد و داشتن ویزا شرط است.

ذوالفقاری در مورد خروج افراد بدون ویزا نیز گفت: کسانی که بدون ویزا وارد عراق شدند چنانچه در آنجا توسط پلیس عراق دستگیر شوند ایران هیچ گونه معاضدت کنسولی و سیاسی از آنها نخواهد داشت و بستگی به دولت عراق دارد که با آنها چگونه برخورد کند. طبق قوانین عراق برای کسانی که بدون مجوز و یا ویزا وارد این کشور می شوند حبس دو تا شش سال در نظر گرفته شده است

وی در مورد وضعیت افرادی که ویزای خود را گم کرده‌اند، اظهار کرد: زواری که ویزای خود را گم کرده باشند پس از استعلامی که از نیروی انتظامی در مرزها صورت خواهد گرفت و با توجه به اینکه برای آن ها ثبت خروج از کشور انجام شده باشد می توانند با مراجعه به کنسولگری های ایران در عراق، مجوز عبور خود را دریافت کنند.

ذوالفقاری ابراز کرد: ما از مقام های عراقی خواستیم افرادی را که ویزا و مدارک آنها گم شده است اگر توسط پلیس عراق دستگیر شدند آنها را تحویل مقام های ایرانی دهند. زئرانی که پس از بازگشت به کشور مشخص شود بدون ویزا خارج شده اند توسط نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات مورد مواخذه قرار خواهند گرفت

رییس ستاد مرکزی اربعین با تاکید براینکه ما قصد تهدید زوار اربعین حسینی را نداریم اما نمی توانیم نسبت به قانون نیز بی تفاوت باشیم، گفت: تاکنون حدود یک میلیون و 550 هزار ویزا برای زائرین اربعین حسینی صادر شده است. این میزان صدور ویزا توسط دولت عراق بی سابقه بوده است چنین فعالیتی جای تقدیر دارد و ما با طرف عراقی توافق کردیم که تا روز پنجشنبه 12 آذرماه نیز ویزا صادر شود و در این زمینه خواهان همکاری زوار با نهادهای امنیتی و انتظامی کشور هستیم تا در بحث حمل ونقل و تامین امنیت، بهداشت و سلامت و سایر فعالیت های مربوط به ورود و خروج زائران دچار مشکل نشویم

وی با بیان اینکه تا این لحظه هیچ مشکل امنیتی پیش نیامده است و تنها مشکل در مورد زائران بدون ویزا است، ادامه داد: کسانی که فاقد گذرنامه هستند می توانند با همراه داشتن کارت ملی خود در مرزها، از سوی نیروی انتظامی گذرنامه بگیرند. از زائرانی که همچنان بدون ویزا در پشت مرزها قرار گرفته اند و باعث ایجاد بی نظمی در روند خروج سایر زائران دارای ویزا شده اند، می خواهیم که ویزا تهیه کنند و در این زمینه همکاری های لازم را با مسئولان انجام دهند.

ذوالفقاری از زائران ایرانی خواست از سامرا و استان دیاله عبور نکنند و ادامه داد: باید به زائران هشدار دهیم که از مسیرهای تعیین شده خارج نشوند که خدای نکرده مشکل امنیتی برایشان پیش بیاید.

رییس ستاد مرکزی اربعین همچنین در مورد بازگشت زائران به ایران گفت: زائران برگشت خود را زمان بندی کنند که با مشکل برخورد نکنند و ما بتوانیم به آنها بهتر خدمات رسانی کنیم.

کد خبر : ۳۲۶۵۹۲