خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی:

مختومه شدن PMD در ردیف تعهدات ۱+۵ است

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در دانشگاه شهید بهشتی، ضمن شرکت در مراسم پاسداشت مقام شهید و شهادت که در سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری و ۱۲۳ شهید والامقام این دانشگاه برگزارشد در جمع دانشجویان و دانشگاهیان سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا، علی شمخانی با اشاره به نقش برجسته شهدای عرصه علم و دانش در مسیر تعالی و پیشرفت کشور، تلاش دشمنان برای به شهادت رساندن نخبگان و دانشمندان را نشانه روشنی از عزم آنان برای مقابله با رشد انقلاب اسلامی دانست.

وی ترور دانشمندان و نخبگان را مصداق مقابله سخت با پیشرفت علمی و سد کردن مسیر توسعه عنوان کرد و اظهار داشت: امروز دشمنان با ناامید شدن از مقابله سخت با جمهوری اسلامی ایران به استفاده از روش‌های مقابله نرم به ویژه بهره‌گیری از حربه نفوذ روی آورده‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با یادآوری مسئولیت دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به عنوان دیده‌بانان فرهنگی و علمی کشور تصریح کرد: دانشجویان و دانشگاهیان کشور باید چون گذشته با شور و شعور، ابتکار، قدرت خلاقیت و استعداد سرشار ایرانی در مسیر شناسایی و رفع معظلات اصلی کشور گام برداشته و یاری دهنده کشور در مسیر حل مشکلات اصلی باشند.

وی با اشاره به چالشهای اقتصادی پیش روی کشور و ضرورت مواجهه علمی و هوشمندانه با آن خاطرنشان کرد: ساخت، ورود دانشجویان به نظریه‌پردازی در مورد چگونگی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تلاش برای تبدیل علم به ثروت و افزایش توان کشور مسئله ای ضروری است.

ماهیت دشمن تغییرناپذیر است

شمخانی گفت: قطعنامه‌های اخیر در مورد وضعیت حقوق بشر کشور و سوریه نشان داد ماهیت دشمن تغییرناپذیر است و این تقابل ماهیتی به خاطر مواضع، ارزش‌ها و دیدگاه مکتبی و انقلابی ماست.

وی ادامه داد: تنها راه برای کاهش شدت تقابل دشمنان ناامید کردن آنان از امکان دست کشیدن از ارزش‌ها و تغییر اصول انقلاب اسلامی به معنای ضد نفوذ بودن جامعه ایرانی است.

شمخانی در ادامه با تشریح آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، یکی از منابع قدرت نظام‌های سیاسی را امکان ارائه راه حل‌های اصولی و منطقی برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرد و اظهار داشت: راه حل ما برای فلسطین، سوریه، یمن و بحرین دارای یک منطق همه فهم و عرفی است که عبارت است از تعیین‌کننده بودن دموکراسی و رای مردم در همه جا به گونه‌ای که مردم هر کشور امکان تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت خود را داشته باشند.

وی با محکوم کردن جنایات ضد بشری سعودی‌ها در یمن طی چند ماه گذشته تاکید کرد: این مسیر انحرافی که کشوری بتواند فارغ از معیارهای پذیرفته شده بین‌المللی برای کشور دیگری تصمیم بگیرد و برای اعمال نظر خود هزاران کشته به آن کشور تحمیل کند با هیچ یک از اصول انسانی، حقوقی و عرفی قابل توجیه نیست.

نماینده مقام معظم رهبری با تشریح ابعاد مختلف انتفاضه جدید فلسطین گفت: مردمی که نزدیک به ۷۰ سال با وسایل ساده و ابتدایی و بدون هیچ حمایتی از حقوق خود و کشورشان دفاع می‌کنند شکست ناپذیرند.

شمخانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی، پاسداشت قیام اباعبدالله الحسین (ع) را موضوعی انسانی و جهان‌شمول عنوان کرد و افزود: باید با استفاده از فرصت کنگره عظیم اربعین که مسلمانان شیعه وسنی وحتی سایر ادیان الهی در آن حضوری گسترده دارند، زمینه نهادینه شدن فرهنگ مبارزه جهانی با ظلم ، بی عدالتی و تبعیض فراهم شود.

بدون بسته شدن پی.ام.دی امکان اجرای برجام نیست

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضوع اجرای برجام و نحوه پیگیری مطالبات رهبری در زمینه لزوم بسته شدن پی.‌ام.دی و گزارش اخیر مدیرکل آژانس گفت: مختومه شدن مسائل گذشته در گرو صدور قطعنامه شورای حکام آژانس و در ردیف تعهدات ۱+۵ است.

شمخانی گفت: بدون مختومه شدن پرونده مربوط به مسایل گذشته امکان اجرای برجام وجود نداشته و ۱+۵ باید بین برجام و یا باز ماندن پرونده موسوم به پی.‌ام. دی یکی را انتخاب کنند.

وی افزود: گزارش آژانس نیز نشان داد که هیچ انحرافی در مسیر فعالیت های صلح‌آمیز کشور وجود ندارد و ادعای ناتوانی در اظهارنظر درباره فعالیت‌های اظهارنشده نیز اساسا ادعایی غیرحقوقی و تکراری است.

کد خبر : ۳۲۶۰۳۴