خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی:

مسببان حادثه قرچک به قوه‌ قضاییه معرفی می‌شوند

وزیر کشور تاکید کرد که هیچ اقدام ضد امنیتی علیه زوار اربیعین حسینی نداشته‌ایم.

به گزارش ایلنا،‌ عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست‌ خبری پس از جلسه هماهنگی ستاد اربعین اظهار کرد: جلسه امروز ستاد هماهنگی اربعین با حضور همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان کمیته‌های مختلف برگزار شد. موضوع امنیت زوار در عراق و ایران اولویت نخست است.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های مسئولان امنیتی بر اوضاع مسلط هستیم، ادامه داد: ما فضا را دائم رصد می‌کنیم. زوار باید همکاری‌های لازم را با ما داشته و به توصیه‌های ما عمل کنند. تا کنون شاهد هیچ اقدام ضد امنیتی علیه زوار اربعین نبوده‌ایم فقط یکی دو نفر را که تبلیغات‌انحرافی داشته‌اند شناسایی کردیم و به داخل کشور برگرداندیم.

رحمانی‌فضلی در ادامه افزود: زوار از اسناد هویتی خود مراقبت کنند چراکه روزهای گذشته شاهد مفقود شدن تعدادی از گذرنامه‌های زوار بودیم. همچنین از زوار می‌خواهیم به صورت تدریجی به کشور بازگردند.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه با مصوبه دولت مسأله بیمه زوار تا فردا حل می‌شود، تاکید کرد: بارها گفتیم مردم خود را بیمه کنند اما دولت 5 میلیارد تومان برای بیمه زائران تصویب کرده تا چنانچه دچار حادثه شوند هزینه‌های آن‌ها را پرداخت کنند.

رحمانی‌فضلی در ادامه متذکر شد: حدود یک میلیون و 300 هزار نفر از مرزهای رسمی کشور با ویزا خارج شده‌اند. پیش‌بینی ما این است که روزهای آینده حدود 300 الی 400 هزار نفر دیگر از کشور خارج شوند. همچنین کمیته حمل‌ونقل و ستاد اربعین هم تمهیدات لازم را برای بازگشت زائران در نظر خواهد گرفت. 800 دستگاه وسیله‌نقلیه را به عراق فرستادیم ولی مشکلات همچنان زیاد است.

وزیر کشور اضافه کرد: 40 - 50 نفر که از منطقه‌مرزی عبور کرده بودند در ایست بازرسی‌های عراق بازداشت شده‌اند که به کشور بازگردانده شدند. قرار شده هر فردی که بدون ویزا وارد عراق شود دستگیرو به کشور تحویل داده شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه بلیت هواپیما افزایشی ندارد، افزود: نرخ بلیت اتوبوس‌ حداکثر 2 برابر افزایش یافته است.

رحمانی‌فضلی درباره افزایش کنترل‌ها برای ورود زوار گفت:  ما در موقع ورود زوار کنترل‌ها را بیشتر خواهیم کرد تا کسانی را بخواهند قاچاقی وارد کشور شوند شناسایی کنیم.

وی همچنین درباره تهدیدهای که داعشی‌ها داشته‌اند هم خاطرنشان کرد: تهدیدات آنها بوده اما قدرت اقدام در ایران را ندارند. حضور ناجا هم در روزهای اخیر برای مانور بوده است. ما تمهیدات لازم برای تامین امنیت زوار در عراق را انجام داده‌ایم. همچنین با افراد غیر ایرانی که بدون برگه‌شناسایی مرزها بیایند برخورد می‌کنیم و اجازه خروج به آن‌ها داده نمی‌دهیم.

رحمانی‌فضلی همچنین درباره تجمع در قرچک ورامین هم متذکر شد:  استاندار پرونده را کامل و به وزارت کشور داد. گزارش شده تعدادی گفته‌اند از قانون آگاهی نداشته‌اند و هیجانی عمل کرده‌اند. افراد اگر تعهد بدهند کاری با آنها نداریم اما با سازمان‌دهندگان تجمعات برخورد می‌کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: گزارش را به معاون‌سیاسی ارجاع داده‌ام تا اقدامات تکمیلی را انجام دهند. مسببان این تجمع باید قوه‌قضاییه معرفی می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع قابل‌قبول نیست که هر جمعی با هر بهانه‌ای اجازه داشته باشند خلاف قانون عمل کرده یا ما را تهدید کنند.

کد خبر : ۳۲۵۸۹۸