خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

عملیات مروارید صلابت و بزرگی ایران را در منطقه به نمایش گذاشت

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: عملیات مروارید، صلابت، عظمت و بزرگی ایران را در منطقه به نمایش گذاشت.

به گزارش ایلنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری در آیین گرامیداشت شهدای عملیات مروارید، ضمن گرامیداشت پنجم آذر روز بسیج مستضعفین و همچنین فرارسیدن هفتم آذر روز نیروی دریایی و حماسه آفرینی دریادلان میهن اسلامی در عملیات مروارید، یکی از شاخصه‌های این عملیات را انهدام پایانه‌های نفتی صادراتی البکر و الامیه به عنوان بزرگ‌ترین بنادر پشتیبانی عراق عنوان کرد.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش در عملیات مروارید و همزمان با گذشت ۶۷ روز از جنگ تحمیلی، ضمن آنکه نیروی دریایی دشمن را شکست داد، بسیاری از بنادر عراق از جمله‌ام القصر، فاو و بصره را به محاصره خود درآورد.

دریادار سیاری اضافه کرد: نیروی دریایی ایران با جلوگیری از صادرات و واردات هرگونه کالا به عراق، بزرگ‌ترین ضربه را به توان اقتصادی این کشور وارد آورد و اگر برخی کشور‌ها به یاری عراق نمی‌آمدند، این کشور بیش از شش ماه نمی‌توانست در مقابل ایران دوام بیاورد.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش در طول هشت سال دفاع مقدس حدود ۱۵۰ عملیات به منظور اسکورت ۱۰ هزار کشتی تجاری به منظور امنیت اقتصادی به سرانجام رساند، افزود: این در حالی بود که دشمن قصد داشت با از بین بردن جزیره خارک و تصرف بندر امام خمینی ضربه‌ای جبران ناپذیر به اقتصاد ایران وارد کند اما نیروی دریایی با حمایت از کشتی‌های تجاری و نفتکش، حفاظت از سکوهای نفتی، دفاع از جزیره خارک و حفظ تأسیسات نفتی ایران موفق شد این ترفند دشمن را نیز شکست دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با تأکید بر اینکه «اگر در دفاع مقدس پیروز شدیم و سیادت و آقایی میهن اسلامی ایران را به جهانیان نمایش گذاشتیم به برکت خون شهدای گل‌گون کفن بود» افزود: شهدا جان شیرین خود را به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه، تقدیم نظام و انقلاب کردند.

وی با بیان اینکه، امروز نیروی دریایی کشورمان در بحث ساخت و تأمین تجهیزات نظامی و همچنین پرورش نیروی زبده نظامی یک نیروی سرآمد است، گفت: این‌ها به دست نیامده مگر با خون شهیدان دریادلی که در کف خلیج نیلگون همیشه فارس آرمیده‌اند.

دریادار سیاری با تأکید بر اینکه، امروز حوزه مسؤولیت و مأموریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تغییر یافته است، اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز مقتدرانه هزاران کیلومتر بعد از بندرعباس تا شعاع اقیانوس هند و دریای سرخ، اقیانوس آرام در تردد است و مأموریت انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه «امروز پرچم پرافتخار میهنمان در عرصه آب‌های جهانی در اهتزاز است» یکی از اهداف حضور در اقیانوس‌ها را از بین بردن ایران هراسی و تحکیم روابط با دیگر کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: نداجا در حوزه برقراری امنیت با گشتزنی مقتدرانه خود نه تنها برای کشتی‌های کشورمان، بلکه به ناوگان دریایی سایر کشورهای جهان نیز کمک‌های زیادی کرده است.

آیین گرامیداشت شهدای عملیات مروارید در سالن دعای ندبه بهشت زهرا (س) با حضور جمعی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و همچنین خانواده‌های شهدا و ایثارگران برگزار و از خانواده‌های شهدای ناو موشک انداز پیکان با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

عملیات مروارید، حماسه جاودان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در هفتم آذر سال ۱۳۵۹ توسط این نیرو با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای بمباران بندر ام‌ القصر و دو سکوی نفتی مهم و استراتژیک البکر و الامیه عراق در ساحل اروندرود انجام شد.

کد خبر : ۳۲۵۸۲۲