خبرگزاری کار ایران

فانی در دیدار شیخ الاسلام آذربایجان:

روابط تهران -باکو بر اساس برادری، دین و محبت استوار است

وزیر آموزش و پرورش که به منظور شرکت در اجلاس آیسسکو در باکو بسر می‌برد، با الله شکور پاشازاده شیخ الاسلام جمهوری آذربایجان و رییس اداره مسلمانان قفقاز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سفارت ایران در باکو، علی اصغر فانی روابط و مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را برادرانه و ممتاز دانست و با تاکید بر روابط برادرانه دو کشور گفت: مردم و دولت جمهوری آذربایجان مانند یک روح در دو بدن هستند و جمهوری اسلامی ایران از صمیم قلب خواهان عزت، پیشرفت و رفاه مردم آذربایجان است.

وی با تاکید بر اینکه روابط و مناسبات تهران -باکو بر اساس برادری، دین و محبت استوار است گفت: این ویژگی‌ها روابط دو کشور را از روابط بقیه کشور‌ها با یکدیگرمتفاوت کرده است.

فانی خاطر نشان کرد: امروز مهم‌ترین وظیفه ما این است که دامنه همکاری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی خود را برای آگاهی رسانی به جامعه جهت شناخت ابعاد افراط و تکفیر را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران و آذربایجان همیشه در کنار هم و پشتیبان یکدیگر بوده‌اند و به فضل الهی در آینده هم چنین خواهد بود افزود: بدون تردید با هوشمندی مسئولین دو کشور و دو ملت، آینده روشنی بر سر راه مناسبات فیمابین قرار دارد.

در این دیدار که با حضور محسن پاک آیین سفیر کشورمان انجام شد، دعوتنامه مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای سفر شیخ الاسلام به ایران از سوی همتی نماینده این مجمع تسلیم وی شد.

شیخ‌الاسلام پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز نیز با ابلاغ سلام‌های گرم خود به مقام معظم رهبری و رییس جمهور کشورمان اظهار داشت: جمهوری آذربایجان به دنبال دوستی و برادری با جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در جهت تقویت همکاری‌های دینی، سفر علما و ریش سفیدان دو کشور شکل گرفته و اخیر شاهد سفر آیت الله نوری همدانی به باکو بودیم.

پاشازاده با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان باید با جمهوری اسلامی ایران مناسبات خود را در بالا‌ترین سطح حفظ کند خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه پشتیبان جمهوری آذربایجان بوده و از مواضع و حقوق مردم آذربایجان در مجامع مختلف حمایت کرده است از این رو دولت و مردم آذربایجان علاقه زیادی به رهبران و مردم ایران دارند.

رییس اداره مسلمانان قفقاز گفت: در جمهوری آذربایجان روابط بین مذاهب شیعه و سنی خوب است، زمانی که آذربایجان استقلال خود را به دست آورد، در این کشور ۱۷ مسجد وجود داشت. ولی، اکنون تعداد مساجد به ۲۰۰۰ مسجد افزایش یافته است.

کد خبر : ۳۲۵۵۲۰