خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار عبدالمالک سلال:

ایران و الجزایر دیدگاه‌های مشترکی دارند

رییس‌ جمهوری، الجزایر را از کشورهای دوست، همفکر و برادر جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد که سطح همکاریهای دو کشور در همه عرصه ها بویژه اقتصادی، در سال های پیش رو باید به نفع دو ملت گسترش و تعمیق یابد.

به گزارش ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار «عبدالمالک سلال» نخست وزیر الجزایر گفت: روابط اقتصادی دو کشور به ویژه با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود، در حد قابل قبول نیست و باید در دوران پساتحریم، بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور برای گسترش سطح مناسبات اقتصادی تهران – الجزیره تلاش بیشتری کنند.

روحانی با اشاره به اینکه نام الجزایر در حافظه مردم ایران به عنوان ملتی قهرمان مبارزه با استعمار ثبت شده است، اظهارداشت: ایران و الجزایر در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیدگاه‌های مشترکی دارند که می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقاء سطح تعاملات دو کشور باشد.

رییس جمهوری همچنین بخش‌های کشاورزی، معدن، فناوری و علمی و گردشگری و فرهنگی را از جمله بخشهایی معرفی کرد که می‌توانند سطح همکاریهای مشترک را توسعه دهند.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت هماهنگی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده منابع انرژی در راستای ثبات و تعادل بازار‌ها تصریح کرد: سفر شما به تهران و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در روزهای پیش رو در الجزایر، قطعاً‌ تحرک مناسبی برای ایجاد یک حرکت جدید در گسترش روابط دو کشور خواهد بود.

روحانی همچنین نظرات و مواضع ایران و الجزایر را در مورد مسایل منطقه از جمله در عراق، سوریه، یمن و همچنین شمال آفریقا نزدیک توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: همه مسایل منطقه فقط از راه سیاسی و گفتگو قابل حل و فصل خواهد بود و ایران و الجزایر با توجه به سوابق خود می‌توانند در این راستا همکاری و همفکری مؤثری داشته باشند.

نخست وزیر الجزایر نیز در این دیدار ضمن تشکر و تبریک برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سران کشورهای تولیدکننده گاز در تهران گفت: ایران قدرت قابل توجهی در منطقه است و بسیار خرسندیم که با رفع تحریم‌ها فرصت‌های بیشتری برای نقش‌آفرینی در راستای استقرار ثبات در منطقه پیش روی ایران قرار خواهد گرفت.

 «سلال» با بیان اینکه ایران و الجزایر پیوندهای تاریخی فراوانی دارند، اضافه کرد: هر دو کشور روابط مبتنی بر حسن نیت و تفاهم در عرصه سیاسی دارند که این روابط باید در عرصه اقتصادی نیز تجلی یابد.

نخست وزیر الجزایر اظهار داشت: ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد که قطعاً برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در الجزایر در روزهای آینده می‌تواند به بالفعل شدن این ظرفیت‌ها کمک زیادی کند.

وی در پایان تصریح کرد: الجزایر در خصوص مسایل منطقه‌ای از جمله لیبی، سوریه و عراق، با ایران مواضع مشترکی دارد.

کد خبر : ۳۲۴۷۸۵