خبرگزاری کار ایران

غلامعلی خوشرو:

حل بحران پناهندگی در گرو مبارزه جدی با تروریسم و افراطی‌گری است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان این نکته که با بحران پناهندگی باید به صورت ریشه‌ای برخورد کرد گفت که این بحران محصول وحشی‌گری و سبعیت گروه‌های تروریستی است و تا زمانی که با این خشونت‌ها برخوردی موثر نشود بحران پناهندگی از میان نخواهد رفت.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو در نشست روز دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل که به منظور بررسی وضعیت مهاجرین در منطقه مدیترانه برگزار شد، با اشاره به موضوع آوارگان سوری خواستار اقدام جامعه بین‌المللی در قبال بحران آوارگان در نقاط مختلف جهان شد.

وی گفت: مساله آوارگان و پناهجویان باید به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود، زیرا پناهجویان تنها نشانه‌های وجود یک مشکل هستند و نه خود مشکل.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه پناهجویان در منطقه مدیترانه از درگیری‌ها و خشونت جاری در کشورهای خود می‌گریزند و بخش عمده این مسئله حاصل جنایات و وحشی‌گری‌های تروریست‌ها و افراط‌گرایان است، یادآور شد: چنانچه نتوانیم به شکل موثر با گروه‌های تروریستی و افراطی برخورد کرده و از طریق بی‌اعتبار کردن ایدئولوژی‌های افراطی و کشورهایی که آن‌ها را تغذیه می‌کنند، از میان ببریم بحران افزایش پناهندگان متوقف نخواهد شد.

خوشرو در ادامه افزود: اکنون تقریبا همه جهان می‌داند که مداخله نظامی در برخی از کشورهای خاورمیانه در دهه گذشته به میزان زیادی در پیدایش هیولای افراطی‌گری و ایجاد فضای آیده آل برای این اهریمن که از آبخشور ایدئولوژی‌های تکفیری سیراب می‌شود، نقش داشته است.

وی این نکته را نیز تصریح کرد که کشورهایی که حقوق بین الملل را نادیده گرفته و زیرپا گذاشته‌اند، در ایجاد شرایط موجود شریک جرم محسوب می‌شوند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به تاریخ دراز مدت رنج و محنت مردم فلسطین در این منطقه گفت: تا وقتی اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی ادامه دارد، ریشه اصلی بحران باقی است و منطقه روی ثبات به خود نخواهد دید.

خوشرو افزود: جنایات رژیم صهیونیستی در چند دهه گذشته از جمله وحشی‌گری‌های این رژیم در سرزمین غزه در سال گذشته به اندازه اعمال وحشیانه داعش باعث بی‌خانمانی و آوارگی مردم این سرزمین‌ها بوده است.

وی با اشاره به برخورد‌های تبعیض آمیز با مسئله آوارگان و پناهجویان در جهان گفت: فارغ از علل ایجاد بحران پناهجویان، این افراد قربانی سیاست‌های غلط برخی دولت‌ها هستند وبه همین دلیل باید همواره در پناه حمایت بین المللی باشند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه برخورد جامعه بین المللی و بویژه سازمان ملل متحد با پناهجویان همواره باید بی‌طرفانه و مبتنی بر اصول بشردوستانه باشد، افزود: متاسفانه همواره اینگونه نبوده و ایران در طول سالهای گذشته با حداقل حمایت و توجه بین المللی میزبان میلیون‌ها عراقی و افغانستانی بوده و هست.

خوشرو در ‌‌نهایت ضمن استقبال از توجه جامعه بین المللی به بحران جاری پناهجویان در اروپا گفت که همه پناهجویان و بحران‌های مرتبط با آن‌ها شایسته چنین توجهی هستند و جامعه بین المللی باید بدون توجه به اینکه پناهجویان چه کسانی هستند و به سمت کدام مقصد در حال حرکتند به آن‌ها کمک کند.

کد خبر : ۳۲۴۶۷۴