خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع ایثارگران در گفت‌وگو با ایلنا:

حذف اخبار خاتمی هزینه رقبا را بالا می‌برد/ برخی درپی دلسردکردن اصلاح‌ طلبانند

عضو هیات موسس مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: منع استفاده از تصویر و نام آقای خاتمی تنها منجر به افزایش هزینه‌ها برای خود این افراد شده و در ‌‌نهایت مسیر را برای اصلاح‌طلبان هموار‌تر نموده‌است.

جواد امام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین فعالیت‌های مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی اظهار داشت: متاسفانه هنوز مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب موفق به اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نشده و علیرغم این‌که از موعد سپری شدن پروسه استعلام‌های دریافت مجوز فعالیت مجمع ایثارگران گذشته و این مسئله در دستور کار کمیسیون ماده ۱۰ احزاب قرار گرفته و چند نوبتی هم در جلسات کمیسیون بررسی شده است٬ اما هنوز مجوز صادر نشده است. 

وی افزود: مادامی‌ که مجوزی برای فعالیت مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب صادر نشود، علی‌القاعده نمی‌توانیم به عنوان یک تشکل سیاسی فعالیت کنیم و وارد رقابت‌های انتخاباتی شویم. 

هیچ منع قانونی برای ورود افراد اصلاح‌طلب به انتخابات وجود ندارد

عضو هیات موسس مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای هیات موسس و دیگر فعالان این تشکل سیاسی قصد ورود به رقابت‌های انتخاباتی به صورت انفرادی را ندارند، گفت: به هر حال به لحاظ قانونی هیچ منعی برای ورود افراد به انتخابات، چه به عنوان نامزد چه به عنوان فعال سیاسی وجود ندارد و همه می‌توانند در موعد مقرر فعالیت کنند و عدم دریافت مجوز از سوی مجمع ایثارگران نمی‌تواند مانعی برای انجام وظیفه افراد در انتخابات باشد. 

دو تشکل سیاسی و مذهبی در مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب

امام افزود: ایثارگران اصلاح‌طلب دو تشکل را برای فعالیت‌های خود پیش‌بینی کرده‌اند. یک تشکل به صورت حزب سیاسی و تحت عنوان مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب درنظر گرفته شده که  در حال طی کردن مراحل قانونی برای فعالیت سیاسی است و یک هیات مذهبی ایثارگران نیز راه‌اندازی شده که فعالیت‌های مذهبی خود را پی گرفته‌است. 

وی در واکنش به تصویب طرح جدید مجلس درخصوص اعطای اجازه فعالیت به اعضای موسس احزاب و تشکل‌های انحلال‌یافته پس از ۵ سال از صدور حکم انحلال، گفت: این قانون شامل حال مجمع ایثارگران نمی‌شود، چراکه اولاً ۵ سال از مسائل مربوط به حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ گذشته است٬ در ثانی اکثریت قریب به اتفاق دوستانی که به عنوان موسس مجمع ایثارگران حضور دارند، پیش از این فعالیت حزبی و سیاسی در هیچ تشکلی نداشته‌اند. 

تلاش برای جلوگیری از مصادره مفهوم ایثارگری

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اکثر دوستانی که امروز تحت عنوان مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب به دنبال فعالیت سیاسی و حزبی هستند، کسانی‌اند که به دلیل شرایط خاص کشور و به این دلیل که مفهوم ایثارگری توسط یک نگاه و یک رویکرد خاص در حال مصادره است، احساس تکلیف کرده و قصد دارند همان‌گونه که در دوران هشت سال دفاع مقدس حضوری تاثیرگذار داشتند، امروز هم برای بهبود شرایط کشور وارد صحنه شوند. 

مجمع ایثارگران تنها محدود به تهران یا گروه خاص نیست

وی افزود: مجمع ایثارگران تنها محدود به تهران و یک گروه و قشر خاص نیست، ما به دنبال احیا، ‌ توسعه و تبیین تفکر ایثارگری و پرچم‌دار جریان ایثارگری هستیم. امروز خیلی از افراد و گروه‌ها در جامعه هر چه دارند را در طبق اخلاص گذاشته‌اند و ما تلاش می‌کنیم تفکر ایثارگری در جامعه بسط پیدا کند. 

وی با اشاره به اضافه‌شدن مجمع ایثارگران به شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان به دستور خاتمی یادآور شد: اگر نظر یا پیشنهادی درخصوص قوام و انسجام بیشتر این مجموعه داشته‌ باشیم، حتماً مطرح خواهیم کرد و این‌که ایثارگران کاندیدایی را به صورت خاص معرفی کند، اتفاق نخواهد افتاد. 

احیای تفکر ایثارگری و اعتلای آرمان‌های امام

امام ادامه داد:‌ مجمع ایثارگران به دنبال این است تفکری که حاضر است خود را برای کشور هزینه کند را اعتلا بخشیده و شرایط را برای دستیابی به آرمان‌های امام مهیا کند. 

عضو هیات موسس مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: نگاه ما به‌طور کلی، نگاهی ملی است و سعی داریم از نگاه قشری و موردی خودداری کنیم و فکر می‌کنیم نماینده‌های شهرستان‌ها هم باید کلان‌نگر باشند. 

اصلاح‌طلبان برای مردم نسبت به سایر رقبا ارجحیت دارند

وی افزود:‌ به هر حال آن‌چه از افکار عمومی و فضای جامعه پیداست، اصلاح‌طلبان نزد مردم به سایر رقبا ارجحیت دارند و این موضوع به‌ویژه از واکنش‌های اردوی مقابل و تهدیدهایی که در بحث ردصلاحیت‌ها مطرح می‌کنند، پیداست. یکی از دلایلی که این واکنش‌ها در این سطح گسترده و با این شدت علیه اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود این است که رقبا سعی دارند اصلاح‌طلبان را دلسرد کنند و مانع از ثبت‌نام آنها بشوند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: مردم همچنان فکر می‌کنند، یکی از جایگاه‌هایی که می‌توانند نظرشان را اعلام کنند، هنوز صندوق‌های رای است و امروز هم مردم و هم حکومت به این نتیجه رسیده‌اند که چشم‌های ناظری در جامعه که خارج از سیستم نظارتی و اجرایی، ‌ پیگیر انتخابات ماست، حتماً این مسئله برایش اهمیت دارد و اگر رفتارهایی خارج از چارچوب‌ در بحث ردصلاحیت‌ها بیش از روال معمول و گذشته انجام شود، حتماً هزینه‌های آن برای توسعه کشور سنگین خواهد بود. 

وی گفت: فکر می‌کنم صدای واحدی از شورای هماهنگی و جمع اصلاح‌طلبان خارج شود و اگر کسی ساز مخالف بزند، معلوم خواهد شد و روند موجود نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان به لیست واحدی برسند. 

حذف نام و تصویر خاتمی، در عمل به نفع اصلاح‌طلبان است

امام در پاسخ به این سوال که آیا امکان لغو ممنوعیت استفاده از نام و تصویر محمد خاتمی در آستانه انتخابات وجود دارد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه جریان اصلاحات منتسب به آقای خاتمی است و جامعه هم به خوبی ایشان را می‌شناسد، کسانی که به دنبال حذف نام و تصویر آقای خاتمی در جامعه بودند، حساسیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند که بعضاً تاثیرگذار‌تر از حضور تصویر و نام ایشان باشد و منع استفاده از تصویر و نام آقای خاتمی تنها منجر به افزایش هزینه‌ها برای خود این افراد شده و در ‌‌نهایت مسیر را برای اصلاح‌طلبان هموار‌تر کرده‌است.

کد خبر : ۳۲۳۳۸۸