خبرگزاری کار ایران

حقیقت‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدامات غرب در مورد سوریه بدون در نظر گرفتن مواضع ایران عملی نمی‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: غرب به ما دموکراسی را آموخته‌است ولی امروز خودشان به آن تمکین نمی‌کنند. باید اراده مردم سوریه در تعیین سرنوشت این کشور نقش اصلی را ایفا کند.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به نقش ایران در اجلاس وین و تصمیم‌گیری درباره آینده سوریه، اظهار داشت: در کنار مجموع اقدام‌های عملیاتی و نظامی که در سوریه در حال انجام است، قطعاً اقدام‌های سیاسی همچون اجلاس وین نیز برای رسیدن یک راهکار عملیاتی معقول به نظر می‌رسد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت ادامه داد: با این وجود این اقدام‌ها به شرطی مثمر ثمر خواهد بود که بازیگران خارجی به دنبال تغییر ساختار سیاسی سوریه نباشند و با اتخاذ رویکرد بسترسازانه، سعی کنند حل مسائل داخلی سوریه را به دست مردم این کشور واگذار کنند.

نماینده مردم اردبیل اضافه کرد: تاکید ما تنها بر رعایت خواست مردم سوریه است و درصورتی که مردم سوریه بتوانند با تکیه بر صندوق آرا، قانون اساسی، مجلس و نمایندگان آن و رئیس‌جمهورشان را انتخاب کردند، قابل قبول خواهد بود و هر تصمیمی غیر از این، مثل نشست‌های ژنو یک و دو بی‌فایده خواهد بود.

وی افزود: حضور ایران و روسیه در این نشست‌ها منجر به این می‌شود که باقی طرفین این مذاکرات عاقلانه‌تر با موضوع روبرو شوند و با واقع‌گرایی حقایق موجود در صحنه را درک کنند و در راستای آن حرکت کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در صورتی که طرفین غربی با نادیده‌ گرفتن مواضع ایران و روسیه سعی در پیشبرد اهداف خود داشته‌ باشند، واکنش ایران چه خواهد بود؟ تاکید کرد: در چنین شرایطی روند حل بحران اساساً راه به جایی نخواهند برد و اقدام‌هایشان عملی نخواهد بود. در واقع تصمیم‌گیری را باید بر عهده مردم سوریه بگذاریم.

وی افزود:‌ غرب به ما دموکراسی را آموخته‌ است ولی امروز خودشان به آن تمکین نمی‌کنند. باید اراده مردم سوریه در تعیین سرنوشت این کشور نقش اصلی را ایفا کند.

حقیقت‌پور همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سوال مجدد یکی از نمایندگان از وزیر امور خارجه اعلام کرد:‌  احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر سوالی درباره دست دادن آقای ظریف و اوباما در سازمان ملل مطرح کرد که پس از توضیحات آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت هم قانع نشد و قرار است این سوال در صحن مطرح شود.

کد خبر : ۳۲۲۴۸۱