خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

فقط بشاراسد می‌تواند درباره حضور یا عدم حضورش درانتخابات تصمیم بگیرد

معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه گفت: تنها مردم سوریه می توانند آینده کشور و رئیس جمهورشان را انتخاب کنند.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان درباره نشست وین گفت: این نشست ۷ ساعت به طول انجامید و یک جمع بندی و بیانیه پایانی داشت.

وی با بیان اینکه وزرای خارجه برخی کشور‌ها همچنان در پی گنجاندن یک عبارت در بیانیه پایانی برای برکناری بشار اسد از قدرت بودند، گفت: در مقابل با توجه به اقدامات تروریستی اخیر در بیروت و پاریس، ما تأکید داشتیم این نشست باید پیام روشنی برای تروریست‌ها داشته باشد و برنامه ریزی مناسبی برای مقابله با آن‌ها صورت گیرد.

معاون وزیر امورخارجه افزود: در این نشست جدول زمان بندی برای حل بحران سوریه در نظر گرفته شد، مبنی بر آنکه در یک دوره شش ماهه نقشه راه روند سیاسی این کشور تدوین و در یک دوره ۱۸ ماهه اجرا شود.

امیرعبداللهیان در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به نشست وین برای بررسی بحران سوریه گفت: تأکید جمهوری اسلامی ایران بر این بود برای مبارزه با تروریست‌ها تمام طرف‌ها تلاش کنند که در مدت شش ماه آتش بس برقرار شود و در این صورت در یک زمان بندی ۱۸ ماهه، راهکار سیاسی ادامه یابد و در آن گفتگوی میان دولت و معارضان سوریه انجام شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با نظر مشورتی دولت سوریه، فهرستی از گروه‌های معارض را برای شرکت در گفت‌وگوهای سیاسی آماده کند که طبیعتاً این فهرست شامل تروریست‌ها نخواهد بود.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره به اصرار برخی وزرای خارجه برای کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نداد که این مسئله در بیانیه پایانی قید شود و تأکید کردیم که فقط مردم سوریه حق دارند در این باره تصمیم بگیرند.

امیرعبداللهیان افزود: برخی شرکت کنندگان اصرار داشتند که در یک دوره شش ماهه اگر روند پیش بینی شده خوب پیش رفت، بشار اسد در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه نباید کاندیدا شود که موضعی غیراصولی بود و در مقابل ما به صراحت تأکید کردیم که تنها شخص بشار اسد می‌تواند درباره حضور در انتخابات یا عدم حضورش تصمیم بگیرد و این تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند بگویند به او رأی خواهند داد یا خیر.

کد خبر : ۳۲۱۸۷۸