خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

امنیت منطقه و جهان اسلام برای منافع ملی ما اهمیت دارد

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۳۲۹

وزیر امور خارجه کشورمان وی با بیان اینکه اولویت ما در سیاست خارجی همسایگان و کشورهای اسلامی هستند، گفت:‌ امنیت منطقه و جهان اسلام برای منافع ملی ما اهمیت دارد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف در حاشیه دیدار با مراجع عظام تقلید در قم در جمع‌ خبرنگاران با تاکید براینکه حرکت هایی که برای ایجاد تفرقه شکل می گیرد با اسلام و مذاهب اسلامی هیچ ارتباطی ندارد و این تلاش ها را غیراسلامی می دانیم، گفت:‌ خطر افراط و کسانی که خارج از دستور شرع مقدس اسلام افراطی گری را ترویج می کنند، بسیار مهم است و البته با کشورهای اسلامی مشترکات مهمی داریم که باید در این زمینه فعال باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: «وظیفه ما بر اساس قانون اساسی حمایت از مستضعفان و مسلمانان و پیگیری وضع آنان است. دوستداران اهل بیت (ع) از اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی ما برخوردارند».

وی با بیان اینکه اولویت ما در سیاست خارجی همسایگان و کشورهای اسلامی هستند، ادامه داد:‌ بیشتر سفرهای من طی دو سال گذشته به استثنای محل مذاکره‌های هسته‌ای، به مقصد کشورهای همسایه و اسلامی بوده است.

وی با تاکید براینکه برای منافع ملی ما، امنیت منطقه و جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: چند روز پیش نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار سفیران و رئیسان نمایندگی جمهوری اسلامی همین اولویت ها را برجسته کردند.

وزیر امورخارجه به تشکیل هیات نظارت بر اجرای برجام اشاره کرد و گفت:‌ وزارت خارجه با تعیین ستاد ویژه‌ای کار بررسی برجام را در ابعاد حقوقی، سیاسی فنی و اقتصادی پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه همکاران من تحرک و اقدام طرف مقابل را با جدیت رصد و پیگیری می‌کنند، اظهار کرد: هیات مورد نظر رهبر معظم انقلاب نیز تشکیل شده است و در چارچوب نظر ایشان، مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی برای حفظ منافع مردم کار را به پیش می‌بریم.

ظریف افزود: معتقدیم دستاوردهای مردم و نظام ما از مقاومت برابر فشارهای خارجی، ارزنده است و ما وظیفه خود می دانیم از آن پاسداری کنیم.

به گفته وی، پس از برجام فرصت و امکانی برای پیشبرد منافع ملی و تامین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی پیش آمده است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم و از همه می‌خواهیم با این هیات که بر اساس نظر رهبری تشکیل شده است، همکاری و همفکری کنند تا با داشتن ابتکار عمل بیشترین بهره را ببریم.

 

وزیر امور خارجه همچنین در مورد حادثه منا و آخرین پیگیری‌های به عمل آمده از سوی وزارت خارجه گفت: متاسفانه در منا با یک وضعیت و فاجعه ای روبرو بودیم و دولت عربستان بویژه در ابتدا ضعف شدیدی نشان داد و برخورد مناسبی صورت نگرفت. سپس این حالت مقداری تعدیل شد اما هنوز برای حفاظت از جان زائران و رسیدگی به وضع مفقودان همکاری خوبی مشاهده نکرده ایم.

ظریف افزود: وزارت امور خارجه از آغاز کار را به طور جدی هم در مرکز و هم در حاشیه سازمان ملل متحد پیگیری کرد. سپس کار را با سایر دستگاه ها پیگیری کردیم.

وی درباره وضع «غضنفر رکن آبادی» سفیر پیشین ایران در لبنان که در حادثه منا ناپدید شده است، گفت: وضعیت ایشان بسیار برای ما اهمیت دارد. همچنین متاسفانه وضع چندین تن از مفقودان معلوم نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: وضع رکن آبادی که همکار ماست از نظر احساسی برای ما اهمیت بیشتری دارد اما مسئولیت ملی ما، برای همه خانواده ها یکی است و خانواده ها برای تعیین وضعیت عزیزان خود منتظرند.

ظریف افزود: وضع مفقودان و تمام مستندها را پیگیری کرده ایم و یکی از همکاران ما مسئول مستقیم این امر است. همچنین با خانواده رکن آبادی گفت و گو کردم و خانواده ایشان عضو کمیته ویژه پیگیری موضوع اند.

ظریف تصریح کرد: توقع ما از دولت سعودی این است که به وظایف خود عمل کند. تلاش هایی از سوی سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری در جریان است، وزارت بهداشت نیز تلاش هایی می کند. امیدواریم وضع مشخص شود و خانواده ها از انتظار در آیند.

وی درباره سفر امروز خود به قم و دیدار با مراجع گفت: سعادتی بود که به قم و زیارت حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) مشرف شویم و خدمت مراجع درباره روند اجرای برجام و تحولات منطقه گزارش دهیم و از نظر مراجع استفاده کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز