خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در دیدار وزیر خارجه بلژیک:

ایران می‌تواند مرکزی برای گسترش روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با منطقه باشد

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه هیچ مانعی برای توسعه روابط ایران و بلژیک قایل نیستیم، گفت: تهران و بروکسل از ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش سطح همکاری‌های خود برخوردار هستند که باید از این ظرفیت‌ها بیش از پیش بهره گرفته شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار «دیدیه ریندرز» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک، با اشاره به روابط تاریخی و مثبت تهران و بروکسل اظهار داشت: روابط دو کشور همواره دوستانه و سازنده بوده است و افکار عمومی ایران دیدگاه مثبتی نسبت به توسعه روابط با بلژیک دارند و دو کشور در فضای جدید بایستی گام‌های بلندتری برای توسعه روابط در عرصه‌های مورد علاقه بردارند.

روحانی بر لزوم ایجاد تحرک جدید در روابط دو جانبه بویژه در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، صنعتی، انرژی و همچنین در بخش‌های علمی، دانشگاهی، تحقیقاتی و گردشگری تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت بسیار مهم ژئوپلتیک و ژئواکونومیک خود می‌تواند مرکزی برای ساماندهی و گسترش روابط اقتصادی بلژیک و اتحادیه اروپا با کل منطقه باشد و استفاده بهنگام از این موقعیت و فرصت به نفع ملت‌های ما است.

رییس‌ جمهوری همچنین بر تقویت همکاری بخش‌های خصوصی ایران و بلژیک تأکید کرد و گفت: تهران آمادگی دارد شرایط لازم را برای تقویت همکاریهای مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور فراهم کند.

روحانی در ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ و شرایط جدید به وجود آمده را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به شرط آنکه طرف مقابل هم به همه تعهدات خود متعهد بوده و به آن عمل کند، همچنان به تعهدات خود وفادار خواهد ماند و بی‌تردید اگر این توافق به خوبی و دقیق اجرایی شود، می‌تواند پایه مستحکمی برای اعتماد متقابل باشد.

رییس جمهوری همچنین با تاکید بر خطر ناامنی در منطقه و ضرورت مبارزه جمعی با خشونت و تروریسم، گفت: امروز خشونت و افراط‌گرایی بخش بزرگی از منطقه خاورمیانه را فراگرفته است و اگر با این پدیده برخورد جدی نشود، آثار این خشونت و تروریسم حتماً در این منطقه محصور نمانده و به سایر مناطق دنیا نیز تسری می‌یابد.

روحانی با بیان اینکه ایران نقش خود را در مبارزه با تروریسم به خوبی ایفا کرده، تصریح کرد: مشکل افراطی‌گرایی، خشونت و تروریسم، مشکلی همگانی است و ضرورت دارد همه کشور‌ها اولویت مبارزه با تروریسم را به عنوان یک تهدید جمعی باور کنند.

وی اضافه کرد: در زمینه مبارزه با تروریسم هم تقویت همکاری ایران و اتحادیه اروپا بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم شرایطی ایجاد شود که با همکاری‌های همگانی و مشترک، ثبات و امنیت به منطقه بازگشته و مردم آسیب دیده بتوانند به خانه‌های خود برگردند.

ریندرز معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه بلژیک همواره به دنبال حفظ و تقویت روابط خود با جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار امیدواری کرد با برچیده شدن سریع تحریم‌ها علیه ایران و در کوتاه مدت، مناسبات و همکاری‌های تهران و بروکسل هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: بلژیک تمایل دارد روابط خود را در همه زمینه‌ها بویژه در بخش‌های انرژی و اقتصادی با ایران افزایش دهد. بروکسل همچنین آماده همکاری با تهران در بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به‌ویژه در عرصه‌های پزشکی، تشخیص و مبارزه با بیماری‌هایی نظیر سرطان و تولید داروهای تشخیصی است.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک همچنین با تأکید بر اینکه کشورش بر ضرورت مبارزه با تروریسم واقف است، گفت: بلژیک خطر تروریسم را به خوبی احساس می‌کند و بر لزوم مبارزه جدی و جمعی با آن تأکید دارد.

 «ریندرز» با تأکید بر حضور مؤثر ایران برای حل معضلات منطقه‌ای گفت: بلژیک هم برای کشورهایی که با گروه‌های تروریستی و ناامنی درگیر هستند از جمله سوریه، یمن، عراق و لیبی خواستار راه حل سیاسی است.

وزیر خارجه بلژیک همچنین ایده جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی که توسط دکتر روحانی در سازمان ملل مطرح شده را مورد تأکید قرار داد و لزوم برنامه‌ریزی برای چگونگی تحقق این ایده را مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار وزیر تجارت بلژیک نیز در سخنانی بر آمادگی کامل شرکت‌های بلژیکی برای انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری به ایران تأکید کرد و گفت: ‌ شرکت‌های بزرگ بلژیکی در زمینه‌های مختلف بویژه در بخش‌های پتروشیمی، نساجی، مواد غذایی و بنادر که جزء بهترین‌های دنیا هستند به تهران آمده‌اند و کاملاً علاقمند هستند که با انتقال تکنولوژی در ایران سرمایه‌گذاری کنند که این نشانه تصمیم و اراده آن‌ها بر توسعه روابط است.

کد خبر : ۳۲۰۴۵۷