خبرگزاری کار ایران

امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

در بحث مذاکرات به‌جای رجوع به منابع دینی باید سراغ تجربه رفت

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: در بعضی از مواقع نباید به سراغ منابع دینی برویم٬ بلکه باید به سراغ تجربه رفت. چرا که مثلا اگر در بحث مذاکرات به سراغ منابع دینی برویم ممکن است یک طرف از سوره‌ها، آیات یا احادیثی از پیامبر و ائمه استفاده کند و دیگری هم به سراغ بخش دیگری از این منابع برود

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فرمایش‌های رهبر انقلاب در خصوص مسائل سیاست داخلی وخارجی در روزهای اخیر اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی هنگامی برقرار شد که انقلاب سفیدِ شاه وابسته به امپریالیسم غرب آنچنان کشور را گرفته بود و کشور عقب‌افتاده بود که وضع بسیار ناهنجاری استوار شده بود٬ همانگونه که امروز آل‌سعود بدبخت به این وضع دچار است.

وی افزود: با قیام امام ورهبری آن مرد بزرگ و از خودگذشتگی و شهادت جوانان و فرزندان ملت ایران نظام جمهوری اسلامی به وجود آمد.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بنابر قانون اساسی بر پایه عدل، ایمان به خدا، معاد، نبوت و امامت و ولایت در برابر ستیزه‌ها و استکبار غرب استوار است که این مسائل در اصل ۲ قانون اساسی مطرح شده است.

وی با اشاره به شروط و الزام‌های حفظ وضعیت موجود یادآور شد: آنچنان که رهبر انقلاب فرمودند در بعضی از مواقع نباید به سراغ منابع دینی برویم٬ بلکه باید به سراغ تجربه رفت. چرا که مثلا اگر در بحث مذاکرات به سراغ منابع دینی برویم ممکن است یک طرف از سوره‌ها، آیات یا احادیثی از پیامبر و ائمه استفاده کند و دیگری هم به سراغ بخش دیگری از این منابع برود٬ البته این مسئله به این معنا نیست که در قرآن تناقض وجود دارد بلکه این تفاوت در دیدگاه افراد است.

خطیب موقت این هفته نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: در اصل ۱۱۰ قانون اساسی آمده که ترسیم نظام جمهوری اسلامی ایران و نظارت بر حسن اجرای آن با ولی‌امر و از اختیارات ایشان است که این اختیار در قانون اساسی به طور کامل تشریح شده است٬ بنابراین با وجود آنکه ممکن است برخی اشخاص نظرات مختلف بدهند اما نظر نهایی و قانونی نظر ولی‌امر است.

وی افزود: نکته دیگر این است که استدلال چیست؟ استدلال بحثی تجربی است؛ یعنی آمریکا و استکبار از‌‌ همان روزهایی که ما خودمان را شناختیم چنین بودند و این وضع ادامه داشته و تا کنون هم ادامه دارد.

امامی‌کاشانی با اشاره به نقش غرب و آمریکا در فجایع و بحران‌های حاکم در کشورهای اسلامی همچون لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، بحرین و یمن گفت: بحران یمن کار آل‌سعود است. این حکام آل‌سعود نوکر آمریکا شده‌اند و مسلمانان را می‌کشند و خود را خادم‌الحرمین می‌دانند.

وی افزود: اما نکته مهمتر این است که پشت‌سر آنان چه کسانی هستند. جمهوری اسلامی ایران این توفیق را دارد که برابر این تحرکات می‌ایستد و هشدار می‌دهد؛ این‌‌ همان اقتدار و عزت کشور ما است.

وی با تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و پیروزی ایران در مذاکره با کشورهای ۱+۵ یادآور شد: در جریان‌ مذاکرات دیدیدم که ایران چگونه توانست نظراتش را بر جهان حاکم کند و این نشانه‌‌ همان عزت، اقتدار و عظمت نظام جمهوری اسلامی ایران است و دشمنان نظام این عزت را نمی‌خواهند و در قصه برجام فهمیدیم دشمنان اسلام این مسئله را بر نمی‌تابند و هدفشان محو کامل ایران است و این تجربه ماست که باید بر اساس آن جلوی نفوذ را بگیریم.

امامی ‌کاشانی ادامه داد: برای جلوگیری از نفوذ باید حصار بست. حصار چیزی است که مانع ورود غیر و شرک می‌شود. کشور باید حصار داشته باشد و اقتصاد، اخلاق و سیاست کشور باید حصار داشته باشند و این دیوارکشی و سقف‌زدن گرچه ضروری است٬ اما کافی نیست.

وی با اشاره به تجدید خاطره و اقعه ۱۳ آبان توسط دانشجویان و دانش‌آموزان در راهپیمایی ۱۳ آبان گفت: این شعار مرگ‌ بر آمریکا واکنش و بازتاب‌‌ همان حرکت‌ها است و معنای ان الله لا یحب ‌الظالمین است و عاقبت ظلم و آن همه فجایع چنین خواهد بود٬ لذا باید مراقبت کرد.

خطیب موقت این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: رهبر انقلاب هم فرمودند اگر در جاهایی ضرورت داشت و در یک جای استثنائی مثل برجام باید مذاکره کرد و رهبری در جریان این مذاکرات هم حمایت کردند و هم هدایت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ‌‌نهایت با شجاعت و دیپلماسی دقیق این مذاکرات را به سرانجام رساند.

وی با اشاره به تایید برجام توسط شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در نامه به رئیس جمهور محترم بر ۹ اصل تاکید کردند و امیدواریم به حول و قوه خداوند متعال و دعای مردم برجام آنچنان که باید اجرا شود.

وی افزود: برجام مسئله‌ای است که رهبر انقلاب آن را تایید کرده و این‌‌ همان جای استثنایی است که می‌توان وارد مذاکره شد٬ اما نکته مهم دیگری که رهبری مکررا بر آن تاکید کرد و در نامه‌شان به رئیس جمهور هم مجددا بر آن انگشت گذاردند٬ اقتصاد مقاومتی است. در واقع تنها حصار کافی نیست بلکه کشور بایستی از نظر شرایط زندگی و همچنین نسبت به صادرات و تولید به خود متکی باشد.

امامی‌کاشانی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) خاطرنشان کرد: اگر جامعه‌ای بخواهد دین و دنیایش قوام داشته باشد٬ باید ۴ شرط را رعایت کند. اول عالمی که به علمش عمل کند که نمایندگان مجلس، ‌اعضای هیات دولت و اساتید و دانشگاهیان مصداق همین عالم هستند.

وی افزود: البته ساز و کار‌ها در کشور باید به گونه‌ای باشد که کارگران راضی باشند٬ ولی باید بر قانون کار و تولید نیز رسیدگی شود باید انحصار‌ها شکسته شود و علما باید علمشان را به کار ببندد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: شرط دوم این است که تکیه بر اغنیاء و ثروتمندان باشد٬ یعنی مسیر برای آن کسی که سرمایه دارد و می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند هموار شود. اینها کار و تلاش، بصیرت و شجاعت می‌خواهد و باید بر این مسائل تکیه کرد.

آیت‌الله امامی‌کاشانی در پایان تصریح کرد: برجام یک مسیر است و اگر بنا باشد آنچنان که باید تحقق پیدا کند یک در است٬ ولی این تنها یک راه است و باید درهای دیگر را هم گشود. اگر اقتصاد مقاومتی تحقق یابد دیگر هیچ احتیاجی به بیگانگان نداریم و ان‌شاءالله این کشور به پشتوانه امام عصر (عج) و رهنمودهای رهبری و دعای ملت بزرگ ایران سربلند خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۹۶۵۵