خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام موجب کنشگری بیشتر ایران در جهت حل مسائل منطقه‌ای شده است

سفیر اسبق کشورمان تاکید کرد: با دستیابی به برجام فضا و شرایط کنونی برای کنشگری بیشتر و بهتر برای ایران در جهت حل و فصل منطقه‌ای فراهم شده است.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‏، در خصوص شرایط و فضای کنونی برای جمهوری اسلامی ایران در جهت حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای گفت: خوش‌بختانه با دستیابی به برجام فضا و شرایط کنونی برای کنشگری بیشتر و بهتر برای ایران در جهت حل‌وفصل منطقه‌ای فراهم شده است تا با رویکرد تعاملی خود نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه امید حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای از طریق روش‌های دیپلماتیک بیش از پیش شده است‏‏، اظهار داشت: کشورهای غربی نیز هم‌اکنون به دنبال استفاده از نفوذ و نقش منطقه‌ای ایران برای ثبات و امنیت منطقه هستند و برای همین در سفر مقام‌های غربی به تهران شاهد درخواست‌های آنها از تهران برای نقش‌آفرینی بیشتر تهران هستیم.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه با اشاره به دعوت از ایران برای حضور در نشست بین‌المللی سوریه تصریح کرد: پیش از این شاهد بودیم که در چهار سال گذشته ایران به چنین نشست‌هایی دعوت نمی‌شد و از ایران به عنوان بخش از بحران یاد می‌شد اما هم‌اینک از ایران به عنوان بخشی از راه حل در جهت حل بحران سوریه نام برده می‌شود.

تاجیک اهداف متفاوت برخی از بازیگران منطقه‌ای و رقابت‌های آنها را از جمله مسائلی دانست که مانع از استقرار ثبات و امنیت در منطقه شده است و خاطرنشان کرد: حل‌وفصل مسائل منطقه نیازمند راهبردهای بلند مدت‏، تعامل و برنامه‌ریزی و انجام گفت‌وگو میان طرفین است.

وی ادامه داد: ما نباید از اهداف مختلف کشور‌ها هراسان باشیم بلکه باید با تعامل و گفت‌وگو‏، این اهداف را در راستای تعامل منطقه‌ای و همسو کردن دیدگاه‌ها و استقرار صلح و امنیت منطقه تنظیم کنیم.

سفیر اسبق ایران در اردن با بیان اینکه باید از نیروی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در جهت حل بحران‌های منطقه‌ای استفاده کنیم، یادآور شد: غرب متوجه آثار و پیامدهای سیاست‌های اشتباه خود در لیبی‏، سوریه و عراق و... شده است و به دنبال جبران این سیاست‌هاست و به همین باید از فشار سیاسی آنها در جهت حل بحران‌های خاورمیانه استفاده کنیم.

کد خبر : ۳۱۹۲۰۵