خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی در جلسه شورای اداری مازندران:

نمی‌توان هرچه مدنظر است به دولت تحمیل کرد/حاشیه سازی به نفع نظام نیست

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نمی‌توان هرچه مدنظر است را به دولت تحمیل کرد، گفت: اینکه برخی می‌گوید کار دولت فقط مذاکره شده غیرمنصفانه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه شورای اداری استان مازندران تعامل میان قوا را خوب ارزیابی کرد و گفت: در محضر روسای قوا گفته‌ام که دستگاه قضایی قوه مستقلی بوده و طرف هیچ قوه‌ای نیست. در مسئله برجام نیز دستگاه قضایی و من به عنوان عضو شورایعالی امنیت ملی به دولت کمک کردیم، منتهی ما نظر خود را در شورای عالی امنیت ملی مطرح کردیم و با برخی مفاد برجام نیز مشکل داشتیم اینکه دولت محترم و تیم مذاکره کننده واقعا توانایی داشته است یک بحث است، اما ما باید منصفانه به موضوع نگاه کنیم.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نمی‌توان هر آنچه که مدنظر است را به دولت تحمیل کرد، ادامه داد: در عین حال که قوه قضاییه استقلال خود را حفظ می‌کند اما به دولت نیز کمک می‌کند اینکه برخی می‌گوید کار دولت فقط مذاکره شده غیر منصفانه است. شاید ما به برخی مسائل انتقاد داشته باشیم اما چرا برخی این حرف‌های غیر منصفانه و غیر اعتدالی را می‌زنند؟

رییس دستگاه قضا تصریح کرد: ما تا زمانی که دولت در چارچوب نظام حرکت کند به او کمک خواهیم کرد، چراکه به هیچ ارگانی ضمانت نداده‌ایم که هر کاری کرد از آن حمایت کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه حاشیه سازی به نفع نظام یا هیچ کسی نیست، اظهار کرد: متاسفانه گاهی اوقات چه اصلاح طلب و چه غیر اصلاح طلب حاشیه‌هایی را ایجاد می‌کنند که درست نیست. کشور نیاز به تدبیر و عقل دارد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط کشور در منطقه و جهان گفت: جمهوری اسلامی در سالیان بعد از انقلاب توانسته اقتدار کاملا ملموسی در منطقه و دنیا به دست بیاورند و از این منظر مورد توجه کشورهای منطقه است و از نقاط مختلف سیر تکاملی خود را در بستر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و نظامی ادامه داده است.

وی نفس حکومت اسلامی در قالب جمهوری اسلامی را یک پدیده بسیار قوی برشمرد و گفت: حضرت امام (ره) با این معماری خاص که مردمسالاری دینی را به وجود آوردند، پدیده شگفتی را رقم زدند. جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالاری براساس ارزش‌های دینی و با بنیان‌های دینی و فلسفه‌ای خود است که با مبانی فلسفه لیبرال غرب تفاوت دارد.

نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به توطئه‌ها و تهدیدهایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی رخ داده است، گفت: در روزگار ما وجود چنین ملتی، اقتدار است دشمنی‌ها همچنین ادامه داشته و فشار‌ها همچنان وجود دارد و اکنون اگر نرمشی را نشان داده است باز در پشت پرده فشار‌ها پابرجاست.

عضو شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه ما قدر جمهوری و نظام مردم سالاری دینی را آنطور که باید ندانسته‌ایم، ادامه داد: اگر از بیرون به این نظام نگاه کنیم، شاید بهتر قدرت و جایگاه آن را درک کنیم. کشور با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری از مشکلات عبور کرده و به دلیل قدرت تاثیرگذاری دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

رییس قوه قضاییه به دعوت از ایران برای شرکت در نشست وین برای حل بحران سوریه اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در مورد بحران سوریه حاضر نبودند که قدرت و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند اما واقعیت مسئله خود را به آن‌ها تحمیل کرده و آن‌ها مجبور شدند که برای بررسی بحران سوریه و حل آن از ایران کمک گرفته و مجبور به دعوت شده‌اند.

ایت الله آملی لاریجانی اقتدار جمهور اسلامی و تاثیرگذاری آن در منطقه را کابوسی برای دشمنان نظام عنوان کرد و گفت: برخی با وجود داشتن بمب اتمی سلاح‌های پیشرفته نظامی و داشتن وسعت، اقتدار ایران را ندارند. جمهوری اسلامی اقتدار را همراه با ایده از بمب اتم مهم‌تر از رقیبی برای نظام‌های غربی به شمار می‌آورد.

رییس قوه قضاییه به نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر مردم پشتیبان نبودند، هرگز نظام نمی‌توانست کار خود را پیش ببرد انصافا تیزبینی حضرت امام (ره) مردم‌شناسی عمیق ایشان بود. امام با مردم بود و آن‌ها را می‌شناخت و به اتکا مردم نیز توجه داشت.

رییس دستگاه قضا بر لزوم خدمتگذاری مسوولان به مردم تاکید کرد و گفت: وجود مسوولان در سمت‌های مختلف به مجاهدت‌ها، شهادت‌ها و ایثارگری مردم است و انصاف نیست زمانی که در منصبی قرار گرفتیم شرایط و مشکلات مردم را فراموش کنیم. همه باید خادم مردم بوده و در مقام عمل به نیاز‌ها و مشکلات آن‌ها بی‌توجه نباشیم. همه کشور باید دست به دست هم دهند تا با همدلی، همزبانی، تدبیر و مدیریت گره‌ای از مشکلات را حل کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد نظام که در مورد آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، فیلم‌هایی از زندگی برخی خانواده‌ها که گرفتار اعتیاد هستند، پخش شد که واقعا تاسف برانگیز است. ما واقعا باید خادم ملت بوده و به مشکلات آن‌ها توجه کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی اقتدار نظام را مدیون اسلام و ارزش‌های الهی دانست و گفت: اگر انگیزه‌های الهی نبود ایا کشور می‌توانست در برابر این هجمه‌ها و دشمنی‌ها مصون بماند، هجمه‌های رسانه‌ای کمتر از هجمه‌های بیرونی آن‌ها نیست. هجمه رسانه‌ای واقعا یک جنگ به تمام عیار است آیا هزینه کردن میلیارد‌ها تومان برای ایجاد یک کانال فارسی به قصد قربت است؟ طبق گزارشی حدود ۱۰۰ شبکه فارسی زبان در حال فعالیت هستند آیا می‌توان گفت که هدف آن‌ها قربت ً الی الله بوده است.

وی افزود: مسئولان اجرایی و قضایی و نمایندگان مجلس وظیفه دارند دستاوردهای نظام را حفظ کنند و کوچک‌ترین تعللی خیانت به اقتدار کشور است.

وی تاکید کرد: اگر ارزش‌ها را حفظ کرده و اوامر الهی و عبودیت را به عنوان اصل پذیرفتیم این نظام پابرجا خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران را باید به مردمی و اسلامی بودنش حفظ کرد و هرچقدر از این مبانی فاصله بگیریم، به ضرر نظام و حتی خودمان عمل کرده‌ایم.

رییس قوه قضاییه به مسئله تغییر کاربری اراضی و نیز تعرض به جنگل‌ها اشاره کرد وگفت: قلع و قمع محدثات در دست قوه قضاییه نیست بلکه بنا بر حکم قانون است البته قبول دارم که بهتر است دستگاه قضایی با اولویت روی این واقعیت کار کند. ممکن است افرادی برای تفریح مبادرت به تصرف زمین و ساخت و ساز بپردازند و در مقابل کشاورزی نیز در زمین خود بنای گلی ایجاد کرده باشد. قانون میان آن‌ها فرقی نگذاشته اما از مسئولان قضایی و قضات خواسته ایم در این ارتباط با اولویت کار کنند.

کد خبر : ۳۱۹۰۴۶