خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در همایش نمایندگی‌های خارج از کشور:

اقتصاد برون‌گرا لازمه اقتصاد مقاومتی است

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ماموریت جدید و ویژه ای است که رهبر معظم انقلاب آن را از قوای سه گانه و بخصوص دولت مطالبه کرده اند، گفت: اقتصاد برون گرا لازمه ی تحقق اقتصاد مقاومتی است که بخش اعظم وظایف آن بر عهده ی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مبنای کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را قانون اساسی کشور دانست و اظهار داشت: رویکرد ما در مواجهه با مسائل بین المللی براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب، بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است و بارزترین بخش وعده های رییس جمهور که تا کنون محقق شده مربوط به حوزه ی سیاست خارجی است.

وی افزود: خوشبختانه امروز خطر تهدید، جنگ و تحریم از ملت ایران دور شده است که باید از شرایط جدید و فرصت های بوجود آمده برای توسعه ی کشور استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تلاش ها و زحمات تیم مذاکره کننده ی هسته ای کشورمان خاطرنشان کرد: قدرت مذاکره و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به نمایش گذاشته شد و خوشبختانه امروز سرمایه و منزلت اجتماعی تخریب شده ی کشور بازسازی شده است و جمهوری اسلامی ایران توانست از حقانیت ملت ایران در عرصه ی بین المللی دفاع کند.

جهانگیری ادامه داد: دکتر ظریف و همکاران ایشان در نهایت شجاعت، فداکاری و البته مظلومیت توانستند مذاکرات هسته‌ای را با موفقیت به نتیجه برسانند و بی‌تردید این اقدام مهم در حافظه تاریخی ملت ایران باقی خواهد ماند و نام این عزیزان از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای برای کشور، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به همه تعهداتش تاکید کرد و گفت: البته اینکه عده ی قلیلی در کشور با این توافق مخالفت دارند، نشان دهنده آزادی بیان در کشور است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: خوشبختانه این توافق با تایید رهبر معظم انقلاب به نتیجه رسید و دولت الزامات این توافق را که ازسوی مقام معظم رهبری ترسیم شده است به طور جدی و دقیق مورد توجه قرار خواهد داد.

جهانگیری گفت: امروز باید همه تلاش خود را بر این موضوع متمرکز کنیم که چگونه می توانیم نهایت استفاده را از فرصت‌های ایجاد شده به واسطه ی توافق هسته ای برای کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه توافق هسته ای همانطور که در عرصه ی بین المللی شرایط جدیدی را بوجود آورده در داخل کشور هم امید و البته انتظاراتی را ایجاد کرده است، تصریح کرد: توافق هسته ای یک فرصت تاریخی است که امید ملت ایران را به آینده افزایش داده است و در فضای مثبت ایجاد شده قادر هستیم برای انجام کارهای بزرگ برنامه ریزی کنیم.

معاون اول رییس جمهور نقش دستگاه دیپلماسی و حوزه سیاست خارجی کشور را در توسعه کشور و گشایش‌های اقتصادی تعیین کننده و پراهمیت ارزیابی کرد و افزود: باید اقتصاد کشور را شکوفایی کنیم و دولت برای این کار برنامه‌های عملیاتی جدی در دستور کار خود قرار داده است.

جهانگیری توجه به مسائل اقتصادی و تلاش برای رشد اقتصادی کشور در مقطع فعلی را دارای اهمیت خواند و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار هیات دولت با ایشان، تاکید ویژه‌ای برای اولویت دادن به حل مسائل اقتصادی داشته اند.

وی اقتصاد ایران را اقتصادی دانست که هنوز مبتنی بر درآمدهای نفتی است و گفت: بخش مهمی از صنایع ایران به صنایع ساختمانی و خودرو سازی مربوط می شود که البته این دو بخش همواره به نیازهای داخلی توجه کرده و سهم ناچیزی از بازارهای بین المللی دارند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز بخش مهم دیگری از اقتصاد ایران را شامل می شوند که متکی به نفت و منابع طبیعی هستند و صادرات این بخش ها نیز متکی به انرژی ارزان قیمت و منابع طبیعی کشور است.

جهانگیری اضافه کرد: اقتصاد ما که متکی به منابع طبیعی، نفت وانرژی ارزان قیمت است تاکنون از حضور معنادار در مجامع بین المللی اقتصادی غفلت کرده است و تلاش های جدی برای اینکه سهمی از بازارهای بین‌المللی کسب کنیم و نظر سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت ایران جلب نماییم، صورت نگرفته است.

وی با تاکید براینکه این شیوه ی مدیریت اقتصاد کشور شیوه‌ای نادرست است و نیاز به بازنگری جدی دارد، خاطرنشان کرد: امروز چالش های جدی پیش روی کشور قرار دارد که یکی از این چالش ها وجود 3 میلیون جوان جویای کار در کشور است و علاوه بر آن رفاه مردم ایران نیز کاهش یافته و در سال‌های اخیر درآمد مردم افت کرده است.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه جایگاه اقتصاد ایران در منطقه طی سالیان اخیر تنزل یافته است، گفت: ایران از نظر سابقه‌ تاریخی، موقعیت جغرافیایی و امکانات و ظرفیت های مختلف با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست و لازم است برای ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور در منطقه به صورت جدی تلاش کنیم و این موضوعی است که در سند چشم انداز بیست ساله ی کشور هم بر آن تاکید شده است و بر اساس این سند ملی، ایران باید رتبه ی نخست اقتصادی درمیان کشورهای منطقه را کسب نماید.

جهانگیری با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی در دهه های گذشته، افزود: درآمد نفتی کشور در این سالها بیش از 1000 میلیارد دلار بوده و این منابع مالی وارد اقتصاد ایران شده است اما متاسفانه این منابع به بدترین شکل ممکن مصرف شده که در نتیجه بودجه دولت متورم گردیده و نظام اداری ناکارآمد در کشور شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروز با وجود همه ی مشکلات، با افت قیمت نفت روبرو شده ایم اما به‌رغم این شرایط دولت تلاش می کند تا آینده‌ای مطمئن و شکوفا برای ملت ایران بسازد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: امروز دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد یک توصیه نیست بلکه یک ضرورت برای کشور محسوب می شود چرا که اگر نتوانیم به این میزان از رشد اقتصادی دست یابیم، معضلات اقتصادی کشور نظیر بیکاری، مسائل و مشکلات را دو چندان خواهد کرد.

جهانگیری با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد باید سالانه 150 میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری جدید انجام شود، گفت: با اتکا به توان اقتصادی ایران، بخش خصوصی، نظام بانکی و منابع نفتی قادر نخواهیم بود به این حجم سرمایه گذاری دست یابیم پس لازم است منابع مالی جدیدی به کشور جذب کنیم.

وی ادامه داد: این منابع می تواند در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از طریق ایجاد خط اعتباری فاینانس باشد و ماموریت دستگاه دیپلماسی و سفرای ایرانی این است که برای جذب این منابع و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی فعالیت دو چندان داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که این سرمایه گذاری‌ها نباید فقط معطوف به تامین نیازهای بازار داخلی کشور باشد بلکه باید در صنایعی سرمایه گذاری صورت بگیرد که بتوانیم سهم عمده‌ای در بازارهای بین المللی و بازار صادرات جهانی کسب کنیم.

جهانگیری با تاکید براینکه باید صادرات کالا و خدمات ایرانی به شکل روز افزون توسعه پیدا کند، گفت: اولویت نخست ما کشورهای همسایه هستند و لازم است با تعیین کشورهای هدف، موانع پیش روی توسعه صادرات به این کشورها را برطرف کنیم.

وی صندوق توسعه ی ملی و صندوق ضمانت صادرات ایران را دو ظرفیت مهم برای توسعه ی صادرات کشور برشمرد و گفت: صندوق توسعه ملی بیش از 40 میلیارد دلار منابع دارد که این منابع باید در اختیار فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و صادرکنندگان کشور قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به موقعیت ممتاز جمهوری اسلامی ایران و امتیازها و ظرفیت‌های منحصربه‌فرد کشور تصریح کرد: ایران در جایگاه نخست ذخایر گازی جهان و رتبه ی چهارم منابع نفتی دنیا قرار دارد که با توجه به این ویژگی‌ها باید بتوانیم انرژی مورد نیاز بخش عمده ای از کشورهای جهان را تامین کنیم.

جهانگیری زیرساخت های زیربنایی و صنعتی کشور را از دیگر ویژگی ها و مزیت های ایران دانست و گفت: ایران از سابقه طولانی در بخش صنعت برخوردار است و در بخش نیروی جوان تحصیلکرده نیز جزو چند کشور اول در تعداد فارغ‌التحصیلان رشته های مهندسی می باشد.

وی با تاکید مجدد بر لزوم توجه بر مسائل اقتصادی و وظیفه خطیر و مهم نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تحقق اهداف اقتصادی کشور گفت: در مقطع فعلی اصلی ترین شاخص ارزیابی دستگاه های اجرایی کشور، پیشبرد اهداف اقتصادی دولت است و دولت انتظار دارد همه دستگاه ها با این نگاه وظایف و تکالیف خود را دنبال کنند.

در این مراسم وزیر اموراقتصادی و داریی هم با اشاره به شرایط جدید و رفع تحریم ها گفت: با لغو تحریم ها درآمدهای نفتی کشور افزایش می یابد که این درآمدها باید در خدمت رشد و توسعه کشور قرار گیرد.

طیب نیا افزود: پس از لغو تحریم ها امکان دسترسی به منابع مالی خارجی و منابع مسدود شده کشور نیز فراهم خواهد شد و همه اینها فرصت های جدیدی است که در برابر ما قرار می گیرد و امکان دسترسی به رشد بالای اقتصادی را فراهم می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید براینکه در این شرایط نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم بر لزوم حرکت در جهت کاهش وابستگی و کاهش آسیب پذیری کشور تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب نیازمند ورود منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی هستیم و انتظار ما از سفرای ایران این است که فرصت های سرمایه گذاری کشور را به طرف های خارجی معرفی کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در ادامه این مراسم بر لزوم هماهنگی میان سیاست خارجی با سیاست داخلی کشور تاکید کرد و گفت: برای خروج از شرایط دشوار کشور، برهه ای تاریخی بوجود آمده است که باید از این فرصت استفاده ی مطلوب را ببریم.

ربیعی افزود: دولت باید همواره بدنبال اصلاح ساختارها در داخل کشور باشد و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران نیز باید روزنه های ورود منابع خارجی به کشور را پیدا کنند.

رییس کل بانک مرکزی نیز در این مراسم ضمن تشریح اوضاع بانکی کشور گفت: نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعهدات بین المللی خود پایبند بوده است در نتیجه نظام بانکداری بین المللی تجربه ی خوبی از همکاری با نظام بانکی ایران دارد.

سیف با اشاره به اینکه نظام بانکی ایران در دوران تحریم شرایط سختی را تجربه کرده است، گفت: این موضوع باعث شده است تا بانک های ما از روش های نوین بانکداری تا اندازه ای عقب بمانند که در شرایط جدید باید تلاش کنیم این عقب ماندگی جبران شود.

وی افزود: ایران از حضور دفاتر نمایندگی و شعب بانکهای بین المللی استقبال می کند و این می تواند تکنولوژی بانکداری را نیز برای کشور به روز رسانی کند.

در این مراسم روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران درخارج از کشور نیز مسائل و دغدغه های خود را بیان کردند و ضمن ارائه گزارشی از مشکلات فراروی سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت در ایران، پیشنهاداتی در جهت رفع موانع و محدودیت های موجود مطرح کردند.

کد خبر : ۳۱۸۹۴۸