خبرگزاری کار ایران

کمالوندی در جمع خبرنگاران:

تعداد سانتریفیوژ کاهش نیافته است/ نمایندگان نگران نباشند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تعداد سانتریفیوژها کاهش نیافته است ولی کارهایی که هم اینک در حال انجام است اقداماتی است که می‌تواند موجب کاهش دادن زمان مرحله‌ای باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، بهروز کمالوندی در حاشیه نشست پیامدهای برجام بر جایگاه ژئوپلتیک ایران که صبح امروزدر دانشگاه خوارزمی برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شده بود دولت بدون گرفتن تضمین از طرف مقابل و برخلاف شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری تعهداتش را اجرا کرده است٬ گفت: قطعا هر آنچه که رهبری مدنظر داشته باشند نصب‌العین بوده و خواهد بود و ما موبه‌مو آن موارد را اجرا می‌کنیم. قطعا باید تضمین‌هایی گرفته شود و قراردادهای مهمی هم باید داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این راستا آقای دکتر عراقچی صحبت‌هایی در باره اجرای اقدامات ایران کرده است رهبری نیز در نامه‌شان اجرای اقدامات درباره با مبادله اورانیوم و رآکتور اراک را منوط به مشخص شدن وضعیت PMD و قرار دادهای لازم دانستند و بر این اساس اقداماتی انجام شده است. هرچند که با ابلاغ قانون برجام ما اقداماتی را انجام داده‌ایم که آن اقدامات به ما فرصت می‌دهد تا زمان را در اختیار داشته باشیم بدون آنکه ظرفیت  غنی‌سازی‌مان را کاهش دهیم و این مسائل به آن خاطر است که زمان زیادی برای اجرای برجام پس از مشخص شدن وضعیت PMD باقی نماند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تعهدات طرف مقابل اظهار داشت: از سوی دیگر طرف مقابل نیز تعهداتی دارد و باید نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را صادر کند که برخی از آنها را داده‌اند آقای عراقچی شب گذشته گفتند که وزارت امور خارجه درحال بررسی نامه‌ها و دستورالعمل‌هاست. ما نیز با هماهنگی وزارت امور خارجه درحال انجام اقداماتی هستیم که تا حدود دو ماه دیگر بتوانیم برجام را اجرایی کنیم.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا اسناد لازم از سوی طرف مقابل دریافت شده است٬ تصریح کرد: بررسی نامه‌ها با وزارت امور خارجه است تا ببیند که این نامه‌ها برای رفع تحریم‌ها کفایت می‌کنند یا نه؟ شب گذشته هم آقای عراقچی گفتند که به نظر می‌رسد نامه‌ها کفایت می‌کند ولی نظر قطعی را باید حقوقدان‌ها بدهند. آنچه در سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود مذاکراتی در خصوص بازطراحی رآکتور اراک و مبادله اورانیوم غنی‌شده با اورانیوم طبیعی است.

سخنگوی  سازمان انرژی اتمی در خصوص مذاکرات برای بازطراحی رآکتور اراک نیز خاطرنشان کرد: در خصوص رآکتور اراک باید سند دیگری امضا شود که پیش‌نویس آن نهایی شده و همه کشورها به غیر از یک کشور موافقت‌شان را با آن پیش‌نویس اعلام کرده‌اند آن کشور نیز ظرف امروز و فردا نظرش را خواهد گفت و در صورت اعلام موافقت، طرف مقابل تضمین می‌دهد که با ایران همکاری داشته باشد.

وی افزود: در خصوص رآکتور اراک نیز ما می‌توانیم تعهداتمان را  به تنهایی انجام دهیم ولی این تضمین و قرارداد برای سرعت بخشیدن به کار است. بازطراحی رآکتور اراک نیز موجب بهینه شدن این رآکتور و رفع نگرانی آنها می‌شود.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد  سانتریفیوژها کاهش یافته است؟ بیان کرد: تعداد سانتریفیوژها کاهش نیافته است ولی کارهایی که هم اینک در حال انجام است اقداماتی است که می‌تواند موجب کاهش دادن زمان مرحله‌ای باشد که ما باید سانتریفویژهایمان را کاهش بدهیم و در واقع ما مجموعه‌ای از اقدامات فنی را انجام داده‌ایم.

سخنگوی  سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش سانتریفیوژ‌ها از هفته آینده صورت می‌گیرد؟ عنوان کرد: کار شروع شده ولی این کارها در رابطه با مسائلی است که زمان‌بر است آن اقدامات نیز برگشت‌پذیر هستند و ما مسائل فنی، حقوقی وپارلمانی را در نظر می‌گیریم٬ بنابراین اینکه عده‌ای اعلام نگرانی می‌کنند که تعداد سانتریفیوژها کاهش یافته٬ باید نگران این موضوع نباشند.

وی اضافه کرد: قطعا به‌نحوی ما اقداماتمان را انجام می‌دهیم که اگر طرف مقابل از اجرای تعهدات خود تخطی کرد٬ امکان بازگشت‌پذیری وجود داشته باشد.

معاون سازمان انرژی اتمی در رابطه با سفر علی‌اکبر صالحی به ژاپن نیز یادآور شد: ایشان در یک موسسه معتبر بین‌المللی ژاپنی سخنرانی داشتند و از طرفی در اجلاس پاگواش که مجمع معتبر بین‌المللی در رابطه با مسائل خلع سلاح است شرکت می‌کنند و با مقام‌های عالی‌رتبه ژاپنی هم دیدار خواهند داشت.

کمالوندی در خصوص  همکاری‌های فنی ایران و ژاپن در مسائل هسته‌ای نیز گفت: رفت‌‌وآمدهایی در این‌باره با ژاپنی‌ها داشته‌ایم هم آنها به تهران آمده‌اند و هم ما به توکیو سفر کرده‌ایم و به‌خصوص در رابطه با مسائل ایمنی به یک تفاهم‌هایی رسیده‌ایم.

سخنگوی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ژاپنی‌ها نیروگاهی در ایران بسازند٬ اظهار داشت: قطعا برای نیروگاه‌های آینده نیاز داریم تا کشورهایی مانند ژاپن به شرط اینکه در سرمایه‌گذاری مزیت داشته باشند با همکاری داشته باشند و از این مسئله استقبال می‌کنیم.

وی در رابطه با تذکر 20 نماینده به رئیس جمهور در رابطه به کاهش سانتریفیوژها تصریح کرد: آنها نگران هستند و من به آنها می‌گویم نگران نباشید٬ زیرا ما با تمام دقت اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. ما نیز دلسوز هستیم و مواظبیم مسائل به‌نحوی پیش رود که منافع ملی حفظ شود و دید و نگاه رهبری را با دل و جان اجرا می‌کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی در خصوص نشست آتی آژانس نیز خاطر نشان کرد: اولین نشست آژانس 15 دسامبر (24آذرماه) خواهد بود این نشست به منظور مختومه اعلام شدن پرونده PMD است و البته یک هفته قبل از اینکه آقای آمانو گزارش  خود را ارائه کند ما جلسه‌ای با آژانس برای بررسی کلی خواهیم داشت.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا این نشست در وین خواهد بود و با آقای آمانو است؟ ابرازداشت: معمولا این نشست‌ها در تهران است و لزوما سطح آن در سطح آقای آمانو نیست.

کد خبر : ۳۱۸۹۲۳