خبرگزاری کار ایران

کمالوندی در نشست بررسی پیامدهای برجام:

هر آنچه می‌خواستیم در مذاکرات به دست آوردیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به تداوم و به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران یادآور شد: حق تحقیق و توسعه ما بدون هیچگونه محدودیتی ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ بهروز کمالوندی صبح امروز در نشست بررسی پیامدهای برجام در جایگاه ژئوپلتیک ایران که از صبح امروز در دانشگاه  خوارزمی در حال برگزاری است٬ گفت: شرایط جهانی از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و برجام هم از ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی برخوردار است و برای همین نیازمند است تا کسانی که برجام را مورد بررسی و تحقیق قرار می‌دهند از ابعاد آن به خوبی آگاه باشند و از طرف دیگر به شرایط جهانی نیز توجه داشته باشند.

وی جهان امروز را جهانی در حال گذار دانست که در آن هنوز نظام‌های سیاسی، حقوقی، اقتصادی و ... نتوانسته‌اند خود را بازتعریف کنند و اظهار داشت: این جهان در حال گذار که با تحولات سریع جهانی نیز رو به رو است موجب شده روندها قابل پیش‌بینی نباشند و بیشتر ما به جای برنامه‌ریزی به دنبال سناریوچینی باشیم. در چنین جهان در حال گذاری مسائل پیش‌رو  سرشار از تهدیدها و فرصت‌ها هستند.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در شرایط کنونی فرصت‌های خوبی برای رشد و ارتقا کشور فراهم شده است٬ تصریح کرد: البته همانطور که بیان کردم جهان پیش‌رو سرشار از تهدید و فرصت است شاید یک انسان محافظه‌کار به خاطر تهدیدها بگوید ما نباید از این مسائل استفاده کنیم ولی این بهانه خوبی نیست. هم اینک حالت ایده‌آلی برای کشور فراهم شده و شرایط جهانی نیز موجب فراهم شدن فضا برای بازیگری قدرت‌های متوسط و قدرت های منطقه‌ای  شده است.

کمالوندی با یادآوری اینکه در چنین شرایطی از جهان نحوه ایفای نقش ایران بر اساس اقتدار است، خاطرنشان کرد: ما کشوری هستیم که فرصت‌های جدیدی برایمان فراهم شده و باید از آن  استفاده کنیم. ایران شرایط ممتازی دارد و موقعیت‌ ژئوپلتیک ایران نیز به این شرایط کمک کرده است. از این رو ما توانمندی‌های بسیاری مانند منابع انسانی و طبیعی داریم که دشمن به این توانمندی‌ها آگاه و امیدوار است در سال‌های آینده مانع از استفاده از این توانمندی‌ها شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نسل جوان ایران ابراز داشت: یکی از مقام‌های صهیونیست چندی پیش گفت که نسل تحصیل‌کرده  و دانشگاهی ایران از ابتدای انقلاب 30 ‌برابر شده٬ اما ما  در این مسئله 2.5 برابر رشد داشته‌ایم. آنها می‌خواهند مانع از استفاده از این توانمندی‌ها شوند و در صورتی که ما از شرایط موجود و از این توانمندی‌ها استفاده نکنیم از قافله جهانی عقب افتاده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات به دنبال  تثبیت توانمندی‌های هسته‌ای‌مان بودیم این توانمندی‌ها نیز گرفتنی است و البته طرف مقابل و اوباما نیز  به این درک رسید که نمی‌تواند مانع از توانمندی‌های ایران شود.  به همین خاطر گفتند ایران مانند لیبی و عراق نیست و توانمندی‌های هسته‌ای ایران نهادینه شده است.

به گزارش ایلنا٬ معاون سازمان انرژی اتمی رویکرد طرف مقابل در مذاکرات را ایجاد محدودیت دانست  و بیان کرد: هدف سازمان انرژی اتمی در مذاکرات این بود تا محدودیت‌ها حداقلی باشد و مانع از نشاط و شادابی فعالیت هسته‌ای نشود. البته ما در قبال شناسایی حق هسته‌ای  و رفع تحریم‌ها برخی از محدودیت‌ها را پذیرفتیم. مهمترین دستاورد در حوزه غنی‌سازی رخ داد و اگر شما در برجام هم نگاه کنید می‌گوید غنی‌سازی ایران در یک شرایط و حالت ویژه است٬ زیرا طرف مقابل این نگرانی را داشت دیگر کشورها از این طریق بخواهند غنی‌سازی داشته باشند. 

کمالوندی افزود: هر کشور غربی که بخواهد فعالیت هسته‌ای داشته باشد٬ باید از دو حق غنی‌سازی و بازفرآوری  صرف‌نظر کند و از طرفی کشورهای اروپایی هم تحت لیسانس آمریکا فعالیت هسته‌ای دارند.

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ما هر آنچه می‌خواستیم توانستیم در مذاکرات به دست آوریم٬ عنوان کرد: نباید به هیچ وجه در موفقیت مذاکرات تردیدی داشت. ما در حوزه فنی  آنچه به دست آوردیم فراتر از انتظارها هم بود که به دلیل استمرار در اصول و حمایت و هدایت‌های مقام معظم رهبری بود.

کمالوندی با اشاره به تداوم یافتن و به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران یادآور شد: حق تحقیق و توسعه ما بدون هیچگونه محدودیتی ادامه می‌یابد و بر اساس زمینه سوم برجام طرف مقابل متعهد به همکاری‌های بین‌المللی در صنعت هسته‌ای با ماست و در این مدت بسیاری از کشورها مانند ژاپن و  اتحادیه اروپا برای همکاری‌های هسته‌ای با ما ابراز تمایل و علاقه کرده‌اند.

کد خبر : ۳۱۸۸۳۳