خبرگزاری کار ایران

حمله کوچک‌زاده به لاریجانی:

بودجه ۴۲ میلیاردی مجلس صرف چه شد

یک نماینده مجلس نهم گفت: در تمام 12 سالی که نماینده مجلس بودم ندیدم که عملکرد بودجه مجلس گزارش شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ مهدی کوچک‌زاده در حاشیه نشست علنی امروز مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای در مورد عدم ارائه گزارش هیات رئیسه در خصوص عملکرد بودجه‌ای مجلس خطاب به ابوترابی‌فرد و هیات رییسه مجلس اظهار داشت: رئیس و اعضای هیات رئیسه سوگند خورده‌اند بنابر ماده 18 آیین‌نامه را با بی‌طرفی کامل اجرا کنند.

وی افزود: بسیاری از مواد این آیین‌نامه زیر پا گذاشته می‌شود که از جمله اینکه طبق بررسی‌های من در 12 سالی که نماینده  هستم و همچنین در مجلس ششم که بررسی کردم هیچ‌گاه اجرایی نشده یکی از مواد همین بند است. بند 2 ذیل تبصره ماده 55 می‌گوید کمیسیون برنامه و بودجه موظف است عملکرد بودجه سالیانه مجلس را رسیدگی کند و گزارش آن را حداکثر تا پایان شهریور سال بعد ارائه دهد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: این روزها در مجامع و جلسه‌های بسیاری مردم از ما می‌پرسند که ساختمان‌های اطراف مجلس و دیواری که به دور مجلس کشیده شده و 42 میلیارد تومانی که امسال در اختیار رئیس مجلس بود یا 20 میلیارد تومان سال قبل و 17 میلیارد تومان دو سال قبل چه شده‌است؟

وی افزود: در تمام 12 سالی که نماینده مجلس بودم ندیدم که عملکرد بودجه مجلس گزارش شود و گزارش عملکرد مجلس ششم نیز داده نشد با توجه به این اوضاع بهتر است این ماده را حذف کنید.

کوچک‌زاده ادامه داد: با این نحوه اداره کردن شما که پس از تذکر 4 نفر وقتی نوبت به نفر پنجم می‌رسد به آقای فرهنگی می‌گویید دستور کار را شروع کند و بعد برای توجیه اینکه اجازه ندادید باقی تذکرها بیان شود، می‌گویید وارد بحث شده‌اید.

وی خطاب به رئیس جلسه امروز مجلس گفت: آقای ابوترابی‌فرد آن طرز اداره کردن مجلس در روز برجام و این‌گونه اداره کردن مجلس٬ کار را به جایی رسانده که همه می‌گویند باید این دفترچه آیین نامه را خط‌خطی کنیم و به جای 200 تا 300 ماده٬ یک جمله بنویسیم هر طور سلیقه رئیس بود اداره می‌کنیم. این نحوه اداره قانونی نیست و خلاف سوگند شما، خلاف دموکراسی و مردم‌سالاری دینی است.

 وی افزود: اگر ادعا دارید این بند ذیل تبصره ماده 55 در 12 سال گذشته داده شده است٬ بگویید همین امروز خبرگزاری خانه ملت آن را منتشر کند و ما هم قبول می‌کنیم و گرنه ملت ایران بداند که ما نمی‌دانیم و از ما نپرسند این ساختمان‌ها و بودجه مجلس چه شده یا 42 میلیارد تومانی که در اختیار آقای رئیس قرار داشت و چندین میلیارد تومان سال‌های گذشته چه شده است. اگر واقعا گزارش دادید آن را برروی خانه ملت بگذارید.

کوچک‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: اداره مجلس چه در موضوع برجام، چه در مورد بخش‌هایی از قانون آیین‌نامه داخلی نه با شرع، نه قانون، نه دموکراسی و نه هیچ چیز دیگری مطابقت ندارد. قرار بود این گزارش تا آخر شهریور ارائه شود اما از آن زمان تا کنون بیش از دو ماه گذشته است.

 

کد خبر : ۳۱۸۷۷۲