خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله آملی لاریجانی:

قوه‌ قضاییه در حد توان با حمایت‌های قانونی به دولت و وزارت خارجه کمک می‌کند

رئیس دستگاه قضا گفت: در دولت یازدهم روابط خوبی میان قوه‌قضاییه و قوه مجریه برقرار است و دستگاه قضا در حد توان با حمایت‌های قانونی به دولت و وزارت امورخارجه کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه امروز طی سخنانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با اشاره به تحولات صورت گرفته در دستگاه قضایی اظهار داشت: در سال‌های اخیر تحولات مطلوبی در قوه‌ قضاییه به‌ویژه در بحث منابع انسانی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در زمینه بحث‌های مربوط به فناوری اطلاعات نیز تحولات گسترده‌ای صورت گرفته و اکثر کار‌ها در قوه‌قضاییه به منظور تسهیل امور با استفاده از فناوری‌های نوین صورت می‌گیرد.

آملی لاریجانی در ادامه به اهتمام قوه‌قضاییه نسبت به بحث پیشگیری از وقوع جرم اشار کرد و بیان داشت: در سال‌های اخیر در قوه‌ قضاییه در زمینه مسائل مربوط به رعایت حقوق شهروندی و حقوق متهمان در دادگاه‌ها و همچنین برطرف کردن چالش‌هایی که در دنیا پیرامون مسائل حقوق بشر داخلی مطرح می‌شود٬ اقدامات مطلوبی انجام گرفته است.

رئیس قوه‌قضاییه به روابط حسنه میان این قوه و دولت نیز اشاره کرد و افزود: در دولت یازدهم روابط خوبی میان قوه‌قضاییه و قوه مجریه برقرار است و دستگاه قضا در حد توان با حمایت‌های قانونی به دولت و وزارت امور خارجه کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بار اصلی پیشبرد مسائل اقتصادی و اجرایی بر دوش دولت است و دستگاه قضا تلاش دارد در حد توان خود به دولت کمک کند که یکی از مصداق‌های آن بحث برجام است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه به بحث برخورد با مفاسد اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: اگر چه برخورد با مفاسد اقتصادی آثار روانی خاص خود را در جامعه دارد اما مکررا گفته‌ام که بحث برخورد با مفاسد اقتصادی را نباید با بحث حمایت از سرمایه‌گذاری‌های قانونی خلط کرد.

وی تاکید کرد: قوه‌ قضاییه پیرامون مسائل مختلف و از طریق مجاری گوناگون تلاش دارد تا به دولت و وزارت امور خارجه کمک کند.

آملی‌لاریجانی در ادامه به بحث نحوه حیات قرآنی و تفاوت آن با نحوه حیات لیبرالی و غربی اشاره کرد و بیان داشت: توجه به بحث نحوه حیات تاثیرات عمیقی در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی ما خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه نحوه حیات غربی در سیطره عقلانیت ابزاری قرار دارد گفت: غربی‌ها معتقدند انسان مسیر زندگی و غایات و اهداف خود را به اختیار خود ترسیم می‌کند؛ مثلا در مغرب زمین تمام تکاپوی یک جامعه این است که میزان تولیدات خود را افزایش دهد؛ حال آنکه به آسیب‌ها و آفت‌های این تولیدات توجه نمی‌شود.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی درادامه به نحوه حیات مورد نظر قرآن اشاره کرد و گفت: نحوه حیات قرآنی متفاوت از نحوه حیات غربی است؛ البته نمی‌خواهم بگویم که کل عقلانیت قرآنی تعبدی است اما مهم این است که عقل مورد نظر قرآن در یک صراط مشخص و با اهداف مشخصی قرار دارد.

وی تاکید کرد: غربی‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلانی را انجام می‌دهند تا نحوه حیات خود را به جوامع دیگر تحمیل کنند و ما باید با مدنظر قرار دادن حیات طیبه قرآنی که بر مبنای توحید محض است در مقابل آنها بایستیم.

رئیس قوه قضاییه مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را نحوه حیات قرآنی دانست و بیان داشت: در اصل دوم قانون اساسی تصریح شده است که جمهوری اسلامی ایران نظامی است بر مبنای ایمان به خدای یکتا و در اصل سوم نیز تصریح شده که دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مزبور در اصل دوم همه امکانات خود را در امور شانزده‌گانه ذیل اصل سوم به‌کار ببرد.

آیت‌الله‌ آملی‌لاریجانی در ادامه به تشریح امور شانزده‌ گانه فوق‌الذکر پرداخت و تصریح کرد: نخستین آن امور عبارت است از ایجاد محیط مناسب برای رشد اخلاقی و در بند پنجم آن امور نیز بر حرب کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ جانب تاکید شده است.

وی ادامه داد: در قسمت پایانی امور شانزده‌گانه فوق‌الذکر بر تنظیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای معیارهای اسلامی و تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان تاکید شده است.

رئیس دستگاه قضا یکی از مظاهر حیات طیبه قرآنی را مبارزه با قدرت‌های زورگو و استعمارگر دانست و بیان داشت: زمانی که امام خمینی (ره) فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند برخی گفتند آمریکا که با موشک‌های خود می‌تواند غلط کند٬ اما آنها فحوای کلام امام را نفهمیدند؛ چرا که منظور امام از آن سخن این بود که انسان مومن تسلیم نمی‌‌شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: ما در روابط خارجی و چالش‌هایی که غرب برای ما درست می‌کند باید به اصل عزت و استقلال ایمانی و عدم خوف از استعمار که برمبنای حیات طیبه قرآنی است توجه کنیم.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) با اتکا به همین روحیه و همین حیات طیبه قرآنی فرمودند که آمریکا نمی‌تواند هیچ غلطی بکند.

رئیس قوه‌قضاییه در ادامه با بیان اینکه اغلب هجمه‌های حقوق بشری غرب به ایران سیاسی است٬ گفت: هجمه‌های حقوق بشری که نسبت به جمهوری اسلامی ایران روا می‌شود مصداق اتم نگاه دوگانه و منافقانه غربی‌ها به مسئله حقوق بشر است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در حالی ما را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند که در کنار ما کشور عربستان سعودی قرار دارد و در این کشور هیچ‌گونه انتخاباتی انجام نمی‌گیرد و توجهی به آراء مردم نمی‌شود.

آیت‌الله‌ آملی‌لاریجانی تصریح کرد: باید از آمریکایی‌ها پرسید که آیا کشتار مردم بی‌گناه یمن توسط سعودی‌ها در ذیل حقوق بشر قرار نمی‌گیرد؟ یا در مسئله فاجعه منا که شاهد عدم همکاری مسئولان سعودی با کشور‌ها برای پیدا کردن مفقودین بودیم، آیا حقوق بشر اجرا شد؟

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه به مسئله تروریسم و شیوع آن در منطقه اشاره کرد و بیان داشت: مسلم است که این تروریسم کور که درمنطقه ایجاد شده با پشت‌گرمی آمریکا وحمایت‌های مالی حکام سعودی است.

رئیس دستگاه قضا به بحث بازداشت و صدور حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر در عربستان نیز اشاره کرد و گفت: واقعا از آمریکایی‌ها تعجب است که ادعای حقوق بشر دارند اما نسبت به اعدام یک روحانی آزاده توسط حکام سعودی بی‌تفاوت هستند.

وی ادامه داد: اگر در کشور ما حکم اعدام یک بمب‌گذار که انسان‌های بی‌گناهی را کشته است صادر شود تمام عناصر و عوامل حقوق بشری به راه می‌افتند و این حکم را محکوم می‌کنند!

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه برخی از هجمه‌های حقوق‌بشری به جمهوری اسلامی ایران را ناشی از نوع نگاه لیبرالی غربی‌ها دانست و تصریح کرد: غربی‌ها در مسئله قصاص که حقی برای حیات انسان‌ها است علیه کشور ما هجمه پراکنی می‌کنند. که البته در مغرب‌زمین نیز حکم اعدام وجود دارد و در چندین ایالت آمریکا نیز این حکم اجرایی می‌شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تفسیر ما از حقوق بشر بر مبنای چارچوب‌های ایمانی است افزود: طبق حقوق بشر غربی حکم قرآنی قصاص مردود است اما ازدواج با همجنس جایز است و این بسیار تعجب‌انگیز است!

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با تاکید براینکه ما تسلیم حقوق‌بشر غربی نمی‌شویم تصریح کرد: بازتاب نحوه حیات مدرنیته یک چیز است و بازتاب نحوه حیات قرآنی چیز دیگری است و ما با افتخار بر مبنای نحوه حیات طیبه قرآنی عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما براساس نحوه حیات قرآنی با مظلومان و مستضعفان سراسر جهان پیوند ایمانی داریم فلذا به همه کسانی که از ما استمداد می‌طلبند چه در مصر، یمن، فلسطین وبحرین کمک می‌کنیم.

آیت‌الله‌ آملی‌لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: پیام اصلی حیات طیبه قرآنی عزتمندانه ومومنانه زندگی کردن است و این امر منافاتی با رویکرد تعامل‌گرایانه در سیاست خارجی ندارد.

پیش از سخنرانی آیت‌الله‌ آملی‌لاریجانی درهمایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، ‌محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه طی سخنان کوتاهی با اشاره به ارتباط نزدیک و گسترده وزارت‌خانه تحت مدیریتش با قوه‌قضاییه اظهار داشت: آیت‌الله‌ آملی‌لاریجانی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی در جلساتی که در این شورا با محوریت بررسی برجام انجام شد راهنمایی‌ها و حمایت‌های مطلوبی را برای به سرانجام رساندن برجام انجام دادند.

کد خبر : ۳۱۸۶۱۲