خبرگزاری کار ایران

ابوترابی‌فرد در مجمع مجالس آسیایی:

سیل مهاجرت از خاورمیانه به اروپا حاصل گسترش تروریسم منطقه است

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: بحران‌ها و ناامنی‌های قاره کهن ریشه در سیاست‌های امریکا و نظام حاکم بر جهان دارد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد در مراسم افتتاحیه شورای اجرایی و کمیته دائم درمورد روابط فرهنگی و اجتماعی مجالس آسیایی افزود: نباید اجازه دهیم سیل سلاح از خارج قاره آسیا ما را تهدید کند.

وی گفت: رمز ستیز جمهوری اسلامی ایران با نظام سلطه به رهبری آمریکا در سیاست‌هایی نهفته است که مناطق آسیایی را مورد تهدید قرار می‌دهد. ابوترابی فرد منشأ مشکلات سوریه و عراق را سازمان‌های جاسوسی موساد و سیا دانست و افزود: قدرت‌های بزرگ تاب تحمل مردمسالاری را ندارند.

نایب رئیس اول مجلس احترام به حقوق انسان‌ها و دفاع از مردمسالاری، مبارزه جدی با نفوذ قدرت‌های بزرگ و پاسداری از ارزش‌های ناب اسلام به عنوان رمز وحدت ملت‌ها را از اصول محور حرکت ایران در ۳۵ سال گذشته برشمرد و افزود: ما در عین پافشاری بر وحدت امت اسلام، به وحدت همه ادیان الهی نیز فکر می‌کنیم. ابوترابی فرد گفت: نظام سلطه در پی جنگ‌های صلیبی و ایجاد اختلاف مذاهب است اما جمهوری اسلامی ایران تنوع فرهنگی و تعامل شایسته مذاهب است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توقف فجایع انسانی در سوریه تنها با گفت‌وگو صورت می‌گیرد، گفت: قدرت‌های بین‌المللی و منطقه از تعیین تکلیف برای آینده سوریه بر حذر باشند تا مردم سوریه خود تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند.

ابوترابی‌فرد افزود: بسیار خوشحالم اعلام نمایم اجلاس تهران با حضور بیش از ۱۸ هیات مجالس آسیایی آماده برگزاری است. با ابراز خوشامد به همه هیات‌ها از اینکه همراهی کردید تا جلسات مجمع مجالس آسیایی طبق جدول مقرر برگزار شود، ابراز تشکر می‌کنم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: مجلس شورای اسلامی با درک موقعیت ممتاز مجمع مجالس آسیایی در حفظ صلح و آرامش در قاره بزرگ آسیا، همواره تلاش دارد نقش خطیر این مجمع را جدی گرفته و سال به سال آن را ارتقا دهد. این بدین‌ معناست که مواهب و امتیازات تحکیم مجمع مجالس آسیایی مستقیماً منافع و امنیت ملی کشورهای ما را در این دوران پرتنش و پرآشوب تحت تاثیر قرار می‌دهد و به نوعی آن را تضمین می‌کند.

وی تاکید کرد: تروریسم بزرگ‌ترین مظهر افراط‌گرایی نه تنها غرب آسیا، بلکه تا اقصی‌نقاط شرق آسیا را هم درنوردیده و کل حیات و زندگی را در این قاره مورد تهدید قرار داده است.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: در چنین شرایطی شدت بخشیدن به همکاری‌های منطقه‌ای و قاره‌ای و سامان دادن امور در درون مجمع مجالس آسیایی که آثار گرانقدر آن به دولت‌های منتقل می‌شود، شرط عقل و ضروری است که خوشبختانه همه اعضا آن را جدی گرفته و پس از بروز نقیصه‌ای در برگزاری شورای اجرایی سازمان و کمیته دائمی فرهنگی مجمع مجالس آسیایی در کشور دوست و برادر پاکستان که ریاست فعلی سازمان را برعهده دارد، همه همت گماشتند و به لطف الهی توانستیم دو اجلاس مهم گفته شده را در تهران برگزار کنیم تا طبق برنامه آماده شرکت در اجلاس عمومی سالیانه در پنوم‌پن کامبوج شویم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این خصوص از تلاش‌های دبیرکل و اعضای دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی و همکاری‌های دوستان و برادران در پاکستان که همراهی کرده‌اند تا اجلاس یادشده در وقت قانونی خود در تهران برگزار شود، از سوی مجلس شورای اسلامی ایران سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: در این ایام که حوادث ناگوار درگیری‌های داخلی که با سرمایه‌گذاری و دخالت خارجی در کشور دوست و برادر سوریه شدت گرفته بود و تبعات انسانی و سیل امواج پناهجویان بعد از ۴ سال به مرز تعیین‌کننده‌ای رسیده و همه جهان را حساس کرده بود، ما را بر آن داشت که برای توقف فجایع انسانی انجام گرفته در این سرزمین به قدرت‌های بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای که خوشبختانه عضو مجالس آسیایی هم هستند، اعلام همکاری و تلاش کنیم راه‌حلی سیاسی برای برون‌رفت از وضعیتی که مردم بیگناه سوریه را در بر گرفته پیدا کنیم.

ابوترابی‌فرد گفت: ما اکنون در آستانه مشاهده سیل عظیم مهاجرت از خاورمیانه به اروپا هستیم که حاصل گسترش تروریسم و افراطی‌گری و بی‌ثباتی در کشورهای منطقه است.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: سوریه به‌عنوان عضو فعال مجمع مجالس آسیایی و ریاست قبلی سازمان، جایگاه مهمی در این مجمع داشته و ایجاب می‌کند در این ایام که در تنگنا قرار گرفته از سوی کلیه اعضای مجمع مجالس آسیایی مورد حمایت و تقویت قرار گیرد و همه در راه صلح‌ در این کشور گام‌های مهمی بردارند.

وی افزود: از این‌رو در این راه بی‌شک بایستی تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه مورد احترام قرار گرفته و محفوظ بماند، و قدرت‌های بین‌المللی و منطقه از تعیین تکلیف برای آینده سوریه برحذر باشند تا مردم سوریه خود تصمیم مقتضی را اتخاذ نمایند.

نایب رییس مجلس گفت: همانطور که رئیس محترم هیات پارلمانی عراق در جلسه هماهنگی ژنو در جوار اجلاس بین‌المجالس اظهار داشت که تروریسم به طور خزنده اغلب کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی را در برمی‌گیرد و امنیت ملی همه اعضا در معرض خدشه قرارگرفته است، ‌ بنابراین قبل از اینکه خیلی دیر شود، برخی باید رویا‌ها و امیال منطقه‌ای را کنار گذاشته و به حمایت از سوریه بپردازند، نه اینکه گروهی را علیه گروه دیگری از مردم سوریه تحریک کنند و آشوب و درگیری راه بیندازند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ‌ چنانچه این ظرفیت در مجمع مجالس آسیایی به قدر کافی موجود باشد، می‌توان این موضوع و سایر بحران‌هایی را که آسیا را فرا گرفته در فضایی آرام و دوستانه در اجلاس عمومی یا در اجلاس تروئیکا به بحث گذاشت و راه‌حل‌های سیاسی به جای رقابت‌های منفی برای برون‌رفت از این بحران‌ها به‌دست آورد.

ابوترابی‌فرد در پایان ابراز امیدواری کرد در این دو روز بتوانیم به موضوعات مورد علاقه اعضای شرکت‌کننده و موضوعات در دستور کار اجلاس شورای اجرایی سازمان و کمیته دائمی فرهنگی مجمع مجالس آسیایی به خوبی رسیدگی کنیم.

کد خبر : ۳۱۸۵۴۸