خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران در نشست وین عربستان را منزوی کرد/ سعودی‌ها به نیابت از اسرائیل حضور داشتند

asdasd
کد خبر : ۳۱۸۰۱۹

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: هیات ایران در نشست وین2 به ریاست آقای ظریف بسیار هوشمندانه عمل کرد. ایران توانست در این اجلاس دیدگاه‌های غرب را تعدیل و عربستان را دچار انزوا سازد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایران در نشست بین‌المللی وین۲ درباره سوریه گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس وین۲ نشانه شکست سیاست‌های غرب، آمریکا، عربستان و ترکیه در بحران سوریه است.

وی ادامه داد: کشورهای غربی، آمریکا، سعودی و ترکیه در این نشست، سقف زمانی شش ماه برای سرنگونی بشار اسد تعریف کرده بودند ولی با گذشت ۵۵ ماه از بحران سوریه و گسترش بحران به خارج از مرزهای سوریه و به خصوص بحران آوارگان و مهاجرت آن‌ها به اروپا موجب شد تا غرب به این برسد که مسئله سوریه راه نظامی ندارد و به همین موازات، ایران فعالیت‌های می‌دانی در کنار ائتلاف سوریه و روسیه را مورد توجه قرار داد و در کنار آن سازوکارهای سیاسی را هم در این باره دنبال کرد.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به نشست وین۱ اظهار داشت: نشست قبلی وین درباره سوریه به دلیل وجود اختلاف میان روسیه با آمریکا، عربستان و ترکیه و همچنین عدم حضور ایران به نتیجه خاصی نرسید و از طرفی بازیگران دخیل در بحران سوریه به این مهم رسیدند که ایران تنها کشوری است که می‌تواند بحران سوریه را مهار کند.

هانی‌زاده با بیان اینکه مشورت‌های ایران وضعیت می‌دانی سوریه را عوض کرده است، تصریح کرد: همکاری‌های ایران، سوریه، روسیه و عراق و لبنان موجب شده تا جبهه طرف مقابل با شکست مواجهه شود. هم‌اکنون ایران صحنه می‌دانی سوریه را به نفع دولت بشار اسد تغییر داده است و این مسائل موجب شده تا ایران اراده خود را به بازیگران تخریبی حاضر در بحران سوریه تحمیل کند.

وی با یادآوری نقش تخریبی عربستان درباره بحران سوریه خاطرنشان کرد: عربستان می‌داند بقای بشار اسد در راس قدرت به عنوان محور قدرت انزوای سیاسی‌اش را ایجاد می‌کند و به همین خاطر، آن‌ها تمام تلاششان را می‌کنند تا بشار اسد ساقط شود. از طرفی، عربستان هم‌اکنون به نیابت از اسرائیل در مورد سوریه عمل می‌کند و نمایندگی اسرائیل را در مذاکرات سوریه دارد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی درباره عملکرد ایران در نشست وین۲ نیز ابراز داشت: هیات ایران در نشست وین۲ به ریاست آقای ظریف بسیار هوشمندانه عمل کرد. ایران توانست در این اجلاس دیدگاه‌های غرب را تعدیل و عربستان را دچار انزوا سازد.

هانی‌زاده با بیان اینکه ایران اراده خود را به طرف‌های مقابل تحمیل کرد، عنوان کرد: ایران توانست هوشمندانه فرمول خود را در مذاکرات وین۲ پیش ببرد و شما این مسئله را در بیانیه پایانی این اجلاس مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز