خبرگزاری کار ایران

کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دلیل اعتصاب بابک زنجانی در زندان چه بود/ زنگنه قرارداد زنجانی را قبول نکرد

وکیل باباک زنجانی گفت: بابک زنجانی قبل از همکاری با شرکت نفت یک تاجر شناخته شده در داخل و خارج از کشور بوده است. و اینکه گفته می‌شود وی از طریق پول شرکت نفت به این جایگاه رسیده صحت ندارد.

رسول کوهپایه‌زاده اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به جلسه امروز رسیدگی به پرونده میلیاردر نفتی عنوان کرد: موکلم امروز ۴۴ صفحه از دفاعیات ۲۰۰ صفحه‌ای خود را ارائه کرد که در این بخش وی ابتدا خود و شرکت‌هایش را معرفی کرد و به تشریح این مسئله پرداخت که هر یک از این شرکت‌ها چه فعالیتی دارند.

وی افزود: موکلم در واقع با بیان فعالیت‌های اقتصادی خود تاکید داشت که همه این فعالیت‌ها به قبل از همکاری ۶ ماهه او با شرکت نفت بازمی‌گردد. طبق اسناد موجود تاریخ ثبت و انتقال هر یک از این شرکت‌ها مشخص است. بابک زنجانی قبل از همکاری با شرکت نفت یک تاجر شناخته شده در داخل و خارج از کشور بوده است و اینکه گفته می‌شود وی از طریق پول شرکت نفت به این جایگاه رسیده است صحت ندارد.

وکیل بابک زنجانی تاکید کرد: موکل من در بخش دیگری از دفاعیات خود تاکید داشت او خدماتی را که خیلی از مدعیان امروز نتوانستند انجام دهند به انجام رسانده است. البته این دفاعیات توسط خود موکل نوشته شده و من تنها برخی اصلاحات جزیی در آن داشتم. کل دفاعیات به قلم بابک زنجانی بود چرا که او فردی اقتصادی و بانکی و مسلط به کارش است.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم دفاع خوب و شایسته‌ای امروز از سوی بابک زنجانی ارائه شد، گفت: از لحاظ حقوقی نیز طرحی که برای دفاع داشت کاملا قابل قبول بود. فردی که دو سال آماج اتهام‌ها و توهین‌ها به‌ویژه از سوی افرادی خارج از قوه قضاییه و خیلی‌ها که صلاحیت اظهارنظر نداشتند، بود٬ امروز تریبونی در اختیار داشت تا اولین بار از خود دفاع کند. متاسفانه برخی رسانه‌ها در این مدت موکل بنده را محاکمه و حتی برای او حکم هم صادر کردند. فکر می‌کنم امروز و جلسات گذشته روند مدیریت دادگاه به خوبی انجام شد و قاضی اجازه قطع دفاعیات موکلم را نداد.

کوهپایه‌زاده با اشاره به ادبیات بابک زنجانی در دفاع از خود گفت: بدون شک موکل بنده قصد استفاده از ادبیاتی غیرمتعارف را نداشت. برای قضاوت درست نسبت به این مسئله ما باید خود را جای کسی بگذاریم که دو سال در انفرادی بوده و قطعا این شرایط روی روحیات افراد تاثیر می‌گذارد. بابک زنجانی در مظان اتهامی است که تشخیص درست یا غلط بودن آن با دادگاه است٬ اما خیلی‌ها با انگیزه‌های سیاسی وی را آماج حملات خود قرار دادند. موکل من امروز فضایی را مهیا دید تا حرف دل خود را بگوید. شاید من که پشت میز نشسته بودم از این ادبیات خرده بگیرم و بگویم اگر از کلمات دیگری استفاده می‌شد بهتر بود اما باید خود را جای موکلم قرار بدهیم.

وکیل بابک زنجانی در مورد انتقاد موکلش به شکایت وزارت نفت فعلی گفت: منظور موکل من در این قسمت از دفاعیات این بود که وقتی کشور در تحریم به سر می‌برد٬ او خدمات زیادی را انجام داده است. موکل من در دفاعیات خود از آقای رستم قاسمی وزیر وقت نفت دفاع کرد و تاکید داشت که سه وزیر و رئیس کل بانک مرکزی ساده‌لوح نبودند٬ بلکه به فکر منافع ملی بودند. در یک جنگ اقتصادی همه وزرا به دنبال راهکاری برای پیروزی بودند.

وی افزود: موکل من تاکید دارد که با وزارت نفت سابق قراردادی داشته و قرار بوده وی تا ۱۵ اردیبهشت سال ۹۳ برای دور زدن تحریم‌ها کمک کند و پول‌ها را برگرداند٬ اما وقتی دولت عوض شد٬ وزیر نفت بعدی اعلام کرد که این قرارداد را قبول ندارد٬ بنابراین با پیگیری‌های صورت گرفته بابک زنجانی در تاریخ ۹ دی ماه سال ۹۲ یعنی ۴ ماه قبل از پایان تعهد خود بازداشت می‌شود.

کوهپایه‌زاده یادآور شد: موکل من معتقد است این اتهامات بیشتر رنگ و بوی سیاسی و اغراض‌های غیرحقوقی دارد تا دغدغه بیت‌المال. البته حتما افرادی به حق نگران حقوق بیت‌المال هستند اما کسانی هم به اسم حقوق بیت‌المال ممکن است بازی‌هایی را داشته باشند که ما در این پرونده شاهد آن هستیم.

وی در مورد مباحث مطرح شده در خصوص اقدامات ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری گفت: این ستاد با تیم اقتصادی دولت متفاوت است. تیم اقتصادی دولت شامل وزارت نفت، صنعت، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی است. در شرایط تحریم که کسی امید به فروش نفت نداشت، تیم اقتصادی دولت قبل تصمیم می‌گیرد برای دور زدن تحریم‌ها شرکت نفت می‌تواند پول خود را در بانک خارجی واریز کند. موکل من در دفاعیات امروز مطرح کرد اینکه شرکت خارجی اجازه فروش داشته یا خیر به بنده مربوط نیست٬ بلکه یک بحث داخلی است.

کوهپایه‌زاده در خصوص اینکه گفته شده بابک زنجانی در زندان تهدید به کشته شدن شده است، گفت: این مسئله بد برداشت شده است. یک بار یکی از مسئولان دولت فعلی به نهادهای امنیتی و قوه قضاییه هشدار داد که مبادا بابک زنجانی را ترور کنند که در این صورت حلقه واسطه گم خواهد شد. منظور از صحبت‌های موکلم همین بود.

وکیل بابک زنجانی در مورد نامه‌های موکلش به دادگاه گفت: طبق آیین‌نامه هر زندانی می‌تواند از وقتی پرونده به دادگاه آمد، مکاتباتی داشته باشد که موکل بنده نیز به شخصیت‌های حقوقی رسمی از جمله رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس نامه‌هایی را ارسال کرده که تعداد دقیق آنها را نمی‌دانم.

وی در مورد اعتصاب بابک زنجانی گفت: طبق گفته موکلم، وی وقتی که پرونده در دادسرا بوده با محدودیت‌هایی مواجه بوده و تقاضای کاغذ برای نوشتن نامه را داشته اما به وی کاغذ نداده‌اند برای همین اعتصاب کرده است. من هم امروز متوجه این مسئله شدم. البته نمی‌توانم در این مورد قضاوتی داشته باشم.

کوهپایه‌زاده با تاکید بر اینکه دادگاه با رعایت اقتدار و استقلال نگذاشت خدشه‌ای به حقوق متهم وارد شود، گفت: خوشبختانه با تقاضای استمهال ما موافقت شد و در این مدت توانستم پرونده را به شکل کاملی مطالعه کنم. از قاضی تشکر می‌کنیم که اجازه نداد در میان دفاعیات موکلم صحبت‌های وی توسط نماینده دادستان و دیگر وکلا قطع شود.

وکیل بابک زنجانی در خصوص اظهارات کار‌شناسی پرونده گفت: ما تاکید داریم که به هیچ عنوان کار‌شناسان بانک مرکزی برای اظهار نظر در این پرونده صالح نیستند. بخشی از این پول‌ها به دولت و بانک مرکزی مربوط است که یک طرف شکایت است وقتی می‌توان از اظهارنظر دادگستری استفاده کرد وجاهت ندارد که شاکی تغییر لباس داده و در جایگاه کار‌شناس اظهار نظر کند.

کد خبر : ۳۱۷۹۱۴