خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

برای شرکت در مذاکرات سوریه هیچ شرطی را نپذیرفته‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه ایران برای شرکت در نشست وین برای حل بحران سوریه هیچ شرطی را نپذیرفته‌ است، گفت: در این نشست هیچگاه شرطی برای حضور ایران مطرح نشده و اگر بود ما نمی پذیرفتیم.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران هیچ وقت برای شرکت در مجامع بین‌المللی شرطی نپذیرفته و نخواهد پذیرفت، گفت: ایران کشوری ثبات بخش بوده و هست و نمی‌توان برای آن شرطی گذاشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه کشورهایی که برای حل بحران سوریه فعالیت می‌کردند به این امر رسیده‌اند که بدون ایران نمی‌توانند به راه‌حلی معقول و منطقی در مورد سوریه دست یابند، ادامه داد: بحران سوریه ناشی از مسایل داخلی و خارجی و تقویت نیروهای افراطی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی با مواضعی که همواره داشته یعنی تاکید بر اینکه تصمیم گیری راجع به آینده سوریه فقط مربوط به مردم سوریه است و دیگران باید از مداخله در امور سوریه خودداری کنند و ما باید رسیدن به یک وحدت ملی در سوریه را تسهیل کنیم وبا هدف تاکید بر همکاری و همراهی همه برای مبارزه با افراط و ترور در این کشور و منطقه به این اجلاس آمده، تا درباره دیدگاه های خود و راهکارها برای رسیدن به راه حل در این بحث بسیار خطرناک و ناراحت کننده و آزار دهنده و بدتر از همه کشتار مردم سوریه و آوارگی چند میلیون نفر از مردم بیگناه سوریه بحث و گفت‌و گو کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد طرح احتمالی ایران برای حل بحران سوریه گفت: ما همواره تاکید کردیم که راه حل سوریه باید مبتنی بر اصولی باشد که این اصول مورد پذیرش همه است. عدم مداخله در امور داخلی سوریه، مبارزه با تروریسم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، احترام به حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان و هر طرحی باید مراحلی را داشته باشد که شامل توقف درگیری ها، مبارزه جمعی با تروریسم، حکومت وحدت ملی و رسیدن به یک راه حل دائمی گفت‌وگوها بین مردم سوریه و بین گروه های سوری می شود وآمادگی داریم این موضوعات را در جلسه مطرح کنیم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با شرایطی در این نشست شرکت کرده است؟ تاکید کرد:‌ ایران برای حضور در مجامع بین‌المللی هیچ شرطی را نمی پذیرد. ایران یک دولت و کشور ثبات بخش به منطقه بوده و نمی شود برای حضور ایران شرطی را قائل شد و در این نشست هیچگاه شرطی برای حضور ایران مطرح نشده و اگر بود ما نمی پذیرفتیم.

وی در مورد ملاقات با طرف های ۱+۵ در مورد برجام در جریان این سفر اظهار کرد: با وزیر امور خارجه امریکا که منحصر به مسئله هسته‌ای خواهد بود فقط درباره برجام گفت‌وگو دارم که امروز عصر خواهد بود. مذاکراتی با خانم موگرینی درباره برجام و بحث های منطقه ای خواهم داشت. بحث اراک و سایر بحث هایی که برای اجرای برجام نیاز است مورد گفت‌وگو است.

کد خبر : ۳۱۷۵۵۲