خبرگزاری کار ایران

مقیمی:

شور و نشاط انتخاباتی باید به عزم ملی تبدیل شود

معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات بر گسترش نشاط سیاسی و اجتماعی در انتخابات تاکید کرد و گفت: شور و نشاط باید به عزم ملی تبدیل شود.

به گزارش ایلنا، محمدحسین مقیمی روز چهارشنبه در پنجمین همایش منطقه ای آموزش نیروهای اجرایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ساری افزود: برای برگزاری انتخابات شکوهمند، ملاک و مبنای فعالیت انتخاباتی قانون و آیین نامه های مصوب مجلس است و با تخلفات به موقع برخورد می شود.

وی اظهار کرد:گردش نخبگان با آرای مردم در انتخابات صورت می گیرد و همواره انتخابات و حضور گسترده مردم از اهمیت ویژه ای در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است .

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: مجریان انتخابات قانونمدار باشند و شرایط حداکثری مردم و داوطلبان را در صحنه سیاسی مهیا کنند.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: حضور گسترده مردم زمانی است که همه داوطلبان در صحنه حاضر شوند و شرایط را برای رقابتی کردن مهیا کنیم ، چراکه رقابت انتخاباتی عامل مهمی در حضور گسترده مردم دارد.

مقیمی از آرای مردم به عنوان حق الناس یاد کرد و ادامه داد : مدیران وزارت کشور، فرمانداران و بخشداران به عنوان مجریان انتخابات، بیشتر از دیگران مسئول حفظ این حق مردم هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: داوطلبان در انتخابات سرمایه های کشور هستند و باید آنان را حفظ کنیم و به گونه ای عمل کنیم که تا بعد از برگزاری انتخابات شخصیت آنان حفظ شود.

وی ادامه داد: باید انتخاب کنندگان را با ایجاد شرایط صحیح و مناسب قانون انتخابات به پای صندوق رای بکشانیم و این شرایط با تبیین نقش نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بوجود می آید.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: صدا و سیما و رسانه ها نقش مهمی در تببین و جایگاه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و نمایندگان این دو مجلس در انتخابات را دارند.

وی گفت: مجریان انتخابات وزارت کشور، فرمانداران و بخشداران هستند و نباید له و یا علیه داوطلب و یا گروهی خاصی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در انتخابات باید بی طرف باشیم و امکانات دولتی و یا تجهیزاتی که توسط بودجه دولتی و مجامع عمومی تهیه می شود، نباید بر له و یا علیه داوطلبی استفاده شود.

مقیمی تعداد مجریان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را 960 هزار نفر اعلام و اضافه کرد : نیروی انسانی و تجهیزات در اختیار مجریان و ناظرین قرار می گیرد و هر گونه نیازمندی را تهیه و فراهم می کنیم.

وی با بیان اینکه ستاد انتخابات در وزارت کشور هر 15 روز جلسه برگزار می کند، گفت: امنیت انتخابات بر عهده وزارت کشور است و تمهیدات را برای برگزاری انتخابات سالم و امن را بر اساس مصوبات اجرایی و تامین می کنیم.

وی خطاب به حاضران در همایش گفت : هیچ صندوق و یا حوزه انتخاباتی نباید باطل شود و مشکلات انتخابات گذشته را به درستی بررسی کنید تا تکرار نشود.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: مجریان انتخابات مقولات حقوقی انتخابات را باید یاد بگیرند و از حقوقدانان استفاده کنند و هرگونه صحبت در انتخابات باید پایه و اساس حقوقی و قانونی داشته باشد.

معاون وزیر کشور با بیان این که تصمیم گیری ها و اقدامات عملی مجریان انتخابات باید مستند باشد، افزود : جلوگیری از جو ملتهب، افترا و غیبت در ستاد انتخابات را به درستی رصد کنید و مکاتبات را کتبی و با امضا انجام بدهید.

معاون وزیر کشور تاکید کرد که با تخلفات انتخاباتی باید بدون مچ گیری و به موقع برخورد شود چرا که باطل نشدن صندوق و حوزه انتخابیه در انتخابات مهم ترین وظیفه ستاد انتخابات است.

مقیمی خاطر نشان کرد: با نهادینه کردن بی طرفی مجریان انتخابات ، مردم احساس می کنند که آرای آنها اثر گذاراست.

وی با اشاره به این که برای انتخابات میلیاردها ریال هزینه می شود و این بیت المال است، گفت: به هر حال فرمانداران و بخشداران با چالش های اجتماعی، سیاسی و جریان سازی هایی در زمان تبلیغات مواجه خواهند شد.

وی گفت: فرماندران باید مدیریت کنند تا نگذارند مقولات عادی به مسائل سیاسی و امنیتی و اجتماعی تبدیل شود و در زمان بررسی صلاحیت ها باید بیشتر مراقب باشیم تا حق کسی ضایع نشود.

وی تاکید کرد: چالش های قومی و قبیله ای مراقبت شود و اجازه داده نشود تا اختلافات قومی و قبیله ای ایجاد شود و فقط اهمیت انتخابات را تبیین شود.

مقیمی خطاب به حاضران در همایش ادامه داد :همچنین باید ها و نباید های انتخابات را به ستادهای انتخاباتی داوطلبان اعلام و توجیه کنید.

وی اظهار داشت: باید به فعالان سیاسی که دارای مجوز هستند بر اساس قوانین اجازه فعالیت داد.

به گزارش ایرنا،پنجمین همایش منطقه ای آموزش عوامل اجرایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز چهارشنبه در شهر ساری آغاز به کار کرد.

این همایش منطقه ای با حضور اعضای ستاد انتخابات کشور و عوامل اجرایی برگزار کننده انتخابات از استان های مازندران، سمنان و گلستان در حال برگزاری است.

در این همایش دو روزه عوامل اجرایی آموزش های لازم در زمینه حفاظت از صندوق های اخذ رای، امور مالی و پشتیبانی، امنیت، امور حقوقی، مسئولیت هیات های اجرایی، نحوه رای گیری، اجرای قانون انتخابات و شمارش آرا را فرا می گیرند.

کد خبر : ۳۱۷۱۸۴