خبرگزاری کار ایران

ظریف در پاسخ به سوال شهریاری:

موضوع تامین آب استان‌های شرق کشور به هیچ وجه سیاسی نیست

وزیر امور خارجه گفت: موضوع همه مذاکرات ما با دولت افغانستان موضوع حق‌آبه بوده و تمام همکاری‌های ما به این بحث حق‌آبه گره خورده است و بسته‌ای که در مذاکرات فی‌مابین منعقد شده‌است باید نیازهای آبی مرزنشیانان ما را تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه نطق خود در جلسه علنی امروز مجلس ضمن تشکر از شهریاری نماینده مردم زاهدان به سبب ارائه گزارش مستند در رابطه با وضعیت حق‌آبه استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ما اصرار داریم که دولت افغانستان تعهدات خود را در مورد آب معمولی رودخانه اجرا کند و البته تاکنون این تعهدات به حد کافی اجرا نشده است.

وی  ادامه داد: در برخی موارد که میزان آب انتقالی در حد تعهد افغانستان بوده هم علت آن سیلاب‌های جاری شده بوده نه آبی که از رودخانه به ایران می‌رسد و ما این نکته را همواره در نظر داریم و پیگیری می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: همانطور که آقای شهریاری گفتند این موضوع اصلا سیاسی نیست و این یک موضوع مشترک میان دولت و نمایندگان مجلس و بویژه نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و خراسان جنوبی است.

وزیر امور خارجه بیان داشت: هم بحث حق‌آبه در سه محیط آبی هامون، هریررود و هیرمند و هم بحث توسعه شرق کشور که یک بحث جامع است در مذاکرات و رایزنی‌های ما با مقام‌های دو لت افغانستان مورد تاکید قرار گرفته است.

ظریف گفت: موضوع همه مذاکرات ما با دولت افغانستان موضوع حق‌آبه بوده و تمام همکاری‌های ما به این بحث حق‌آبه گره خورده است و بسته‌ای که در مذاکرات فی‌مابین منعقد شده‌ است باید نیازهای آبی مرزنشیانان ما را تامین کند.

ظریف با بیان اینکه دولت برنامه‌های گسترده‌ای برای تامین آب استان سیستان و بلوچستان دارد، گفت: مجموعه دولت و وزارت نیرو طرح‌هایی را برای تامین آب مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان تدوین کردند و وزارت امور خارجه هم در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

وزیر امور خارجه در پایان با ابراز امیدواری برای تعیین تکلیف وضعیت مفقودان فاجعه منا گفت: از پیگیری نمایندگان برای بازگشت آقای نیکبخت تشکر می‌کنم و خوشحالم که ایشان به سلامت به کشور بازگشت.

کد خبر : ۳۱۶۴۱۲