خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مصائب آقای دیپلمات؛ از منبر مداحان تا کرسی پارلمان

درحالی که دست‌دادن ظریف و اوباما؛ موضوع نخست هیات‌های مذهبی در مجلس عزاداری دهه محرم بود، حسینعلی شهریاری هم اعلام کرد قصد دارد از وزیر خارجه در صحن علنی سوال کند اما حاضر به بیان سوالش نشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، درحالی که در یکی دو ماه اخیر، به بهانه بررسی برجام شاهد حضور مکرر وزیر امور خارجه و معاونانش در مجلس بودیم، در هفته جاری و با آغاز به کار مجلس پس از یک‌هفته تعطیلی به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری دهه محرم، این بار ظریف برای پاسخگویی به سوال حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در صحن علنی حاضر خواهدشد تا به سوالی پاسخ دهد که سوال‌کننده فعلا حاضر به توضیح آن نیست.

ظریف و سوال نامعلوم مجلس

عصر دیروز حسینعلی شهریاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در خصوص موضوع و محور سوالش از ظریف، گفت: «صبر کنید، هنگامی که سوال در صحن مطرح شد، متوجه خواهید شد.» پاسخی که به جای آن‌که وضعیت را روشن کند، تنها این سوال را در ذهن ایجاد کرد که مگر دوباره چه شده که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان هم مقابل ظریف بنای دلواپسی گذاشته!

- دست دادن با اوباما

محمدجواد ظریف در حالی در هفته جاری به مجلس خواهد آمد که در دو سال گذشته، و مهمتر از آن در چند هفته و روز اخیر، هدف آماج حملات تندروها و دلواپسان هسته‌ای بوده، پس از همراهی رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد که تقریباً یک‌ماه پیش به دلیل فاجعه منا نیمه‌تمام باقی ماند، به‌صورت اتفاقی در یکی از راهروهای مقر سازمان ملل با هیات ایالات متحده روبرو و بنا بر عرف دیپلماتیک و همچنین رعایت ادب ایرانی-اسلامی، با باراک اوباما دست داد، فشار سنگین‌تری را متحمل شد. تا جایی که می‌شود حدس زد، محور سوال شهریاری که حاضر به بیان آن نشده نیز همین دیدار غیررسمی و اتفاقی باشد.

- هجمه های سازمان یافته

در روزهای اخیر، بسیاری از تریبون‌های سوگواری دهه محرم تبدیل به وسیله‌ای برای انتقاد از سیاست‌های دولت و به ویژه سیاست‌های خارجی،‌ مذاکرات هسته‌ای و برجام شد تا رییس مجلس اصولگرا نیز از حمله تندروها بی نصیب نماند؛ اتفاقی که با واکنش هایی از سوی نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تا عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت را همراه بود. آنگونه که نعمتی نیز آن را سازمان‌یافته خواند.

وزیر خارجه و اولین شب عزاداری

حسین سازور در اولین شب عزاداری دهه محرم، با اشاره به ماجرای دست دادن ظریف و اوباما با ادبیاتی تند گفت: "حضرت مسلم(ع) پس از اسارت وقتی وارد مجلس عبیدالله شد به او سلام نکرد، بعد وزیر امور خارجه ما «غلط» کرد که با اوباما دست داد.

علیرضا پناهیان، روحانی معروف نزدیک به سعید جلیلی و جبهه پایداری نیز در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی بدون اشاره مستقیم، به نقد دست دادن ظریف با اوباما پرداخت و به بهانه دست ندادن حضرت عباس با شمر، گفت: "برخی می‌گویند چون دست و چشم عباس به آبی خورد که به دست امام حسین نرسید، چشم و دستش فدای امام حسین (ع) شد. اما ای عباس تو با دشمن دست ندادی و خدا دستان تو را قبول کرد. جانم به فدای دست‌های عباس که به دشمن دست نداد. به دشمن با غضب نگریستی و خدا چشمانت را قبول کرد.

غیرت جوجه‌خروس و عطش روبروسی با اوباما

شاید بتوان اوج این رفتار غیرمتعارف را زمانی دانست که بهرام بیرانوند،‌ نماینده مردم بروجرد در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس وزیر امور خارجه را به "بی‌غیرتی" متهم کرد و گفت: «آمریکا قصد ریشه کنی ملت ایران را دارد، به اندازه یک جوجه خروس غیرت داشته باشید! آقای ظریف غلط زیادی کرده اگر به عنوان وزیر خارجه چنین کاری کرده و دلش خواسته با رئیس جمهور آمریکا دست بدهد!» که سخنان وی با تذکر محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت، روبرو شدو وی خواستار رعایت شأن وزیر خارجه کشور شد.

دست‌دادن ظریف و اوباما مسئله مهم قابل بررسی در کمیسیون امنیت ملی!!!

اما این پایان کار نبود و دو روز بعد، باز وزیر امور خارجه به مجلس رفت و این‌بار با حضور در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، شرح دقیقی از آن چه بین او و اوباما در راهروهای سازمان ملل گذشت، ارائه کرد.

بنابر گفته نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ظریف در پاسخ به سوال احمدعلی مقیمی، عضو کمیسیون عمران که گویا به‌عنوان نماینده غیرعضو در جلسه کمیسیون امنیت حاضر شده‌ بود، گفت که معمولاً روسای جمهور پس از سخنرانی خود در سازمان ملل جلسه را ترک می‌کنند و اوباما هم پس از سخنرانی جلسه را ترک کرد، اما به نظر می‌رسد اوباما نه برای دست دادن با من بلکه برای دست دادن با رییس جمهور روحانی برنامه‌ریزی کرده بود. پس دست دادن من با رییس جمهور آمریکا اتفاقی بود اما آن‌ها برای روبرو شدن با رییس جمهور ایران برنامه داشتند که البته میسر نشد.

آیا شهریاری با ظریف دست می‌دهد؟!

حال باید بار دیگر منتظر حضور ظریف در صحن علنی باشیم و ببینیم آیا واقعاً هدف شهریاری از کشاندن ظریف به مجلس، پیش کشیدن ماجرای دست‌دادن با اوباماست یا ماجرا چیز دیگری است.

کد خبر : ۳۱۶۲۲۷